Mina gamla cardinalrullar har bromsen kan men samtliga haspelrullar jag köpt de senaste trettio åren har den fram. Nu har jag fått flugor i skallen och börjat fundera över om det inte är dags att testa en bakmonterad broms igen och det som väckt mitt intresse är vad som brukar kallas fightingbroms, dvs ett vred med vilket man, inom satta parametrar, enkelt kan justera bromsen under pågående drillning. Vilket behovet av en sådan finess är kan man ju diskutera men jag vill minnas att jag med cardinalerna (åtminstone när det var gädda jag var ute efter) brukade dra åt bromsen stenhårt för att vara säker på att sätta mothugget men sedan snabbt lättade på bromsen om jag fick något av format på kroken.
Nu går det förvisso bra att fiska med frammonterad broms (och generellt sägs ju sådana bromsar vara bättre, åtminstone brukar de ha större bromsskivor) men förmodligen så är dagens bakmonterade bromsar bättre än vad de var för trettio år sedan? Kort sagt, är det någon som använder rulle med fighting broms och vill dela med sig av sina erfarenheter/synpunkter så är jag del öra.
Nu går det förvisso bra att fiska med frammonterad broms (och generellt sägs ju sådana bromsar vara bättre, åtminstone brukar de ha större bromsskivor) men förmodligen så är dagens bakmonterade bromsar bättre än vad de var för trettio år sedan? Kort sagt, är det någon som använder rulle med fighting broms och vill dela med sig av sina erfarenheter/synpunkter så är jag del öra.

Kommentera