Fightingbroms? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fightingbroms?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fightingbroms?

Mina gamla cardinalrullar har bromsen kan men samtliga haspelrullar jag köpt de senaste trettio åren har den fram. Nu har jag fått flugor i skallen och börjat fundera över om det inte är dags att testa en bakmonterad broms igen och det som väckt mitt intresse är vad som brukar kallas fightingbroms, dvs ett vred med vilket man, inom satta parametrar, enkelt kan justera bromsen under pågående drillning. Vilket behovet av en sådan finess är kan man ju diskutera men jag vill minnas att jag med cardinalerna (åtminstone när det var gädda jag var ute efter) brukade dra åt bromsen stenhårt för att vara säker på att sätta mothugget men sedan snabbt lättade på bromsen om jag fick något av format på kroken.

Nu går det förvisso bra att fiska med frammonterad broms (och generellt sägs ju sådana bromsar vara bättre, åtminstone brukar de ha större bromsskivor) men förmodligen så är dagens bakmonterade bromsar bättre än vad de var för trettio år sedan? Kort sagt, är det någon som använder rulle med fighting broms och vill dela med sig av sina erfarenheter/synpunkter så är jag del öra.

Har en shimanorulle med fightingbroms, tycker den funkar kanonbra. T.ex då man drillat en havsöring och skall håva. Då vill jag släppa på bromsen lite och det funkar ju kalas med fightingbroms,
    sen bara att vrida tillbaka om fajten fortsätter

Enda minuset med min rulle (shimano 2500 gt ra, rätt gammal) är den vanliga bromsratten som är ganska svår att få grepp om med blöta fingrar.

Kommentera

Använder en Shimano GT RC med fightingbroms och tycker den funkar riktigt bra faktiskt. Inte för jag använder den till just gäddfiske då jag kör med multi men vid mete, jiggfiske och spinnfiske så sköter den sin uppgift perfekt. Kör alltid med fightbromsen i botten så mothuggen alltid sitter och lättar bromsen direkt om det är en bättre fisk.
      Håller med Edguy, den "vanliga" bromsratten skulle behöva lite mer kanter eller piggar som greppar bättre men den fungerar bra endå.

Kommentera

Har en shimano super gt rc 3000S för gäddfisket och en shimano seido 1000 som jag köpte åt frugan (får kalla henne det sedan i lördags! :-D )
        Jag justerar bromsen oftare under drilling med mina fighting drag-rullar än med mina frambromsade, eftersom man kommer åt bättre, och då är jag van att använda frambromsade rullar, det är helt enkelt bekvämare med en fighting drag för man kommer åt den lättare.

Ska man låna ut rullen till ovana fiskare (t ex min fru) så underlättar det helt klart med F-D.

En till grej, när jag bottenmetar regnbåge så gillar jag att ha lös broms så man hör den härliga knarren (istället för bjällra) när det nappar, då är det otroligt bekvämt att bara på en halv sekund dra till bromsen med F-D:n innan drilling.

Det är dock svårare att själv serva en bakbromsad rulle, speciellt med F-D.

Det är mina erfarenheter det :-)

Kommentera

Personligen tycker jag att haspelrulle med fightingbroms är det bästa ur ett fiskepraktiskt perspektiv. Så smidigt vid drillning av fisk då det snabbt går att justera bromsverkan, istället för att fippla runt med bromsvredet på en frambromsad rulle. Sen är det större bromsverkan på en frambromsad rulle, men jag tycker smidigheten med fighting drag överväger mindre bromsverkan.

Vid drillning av stooor gädda samt havsöringfiske kommer fightingdrag till sin fulla rätt.
          Senast ändrad av harlequine; 2014-08-05, 14:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Mina gamla cardinalrullar har bromsen kan men samtliga haspelrullar jag köpt de senaste trettio åren har den fram. Nu har jag fått flugor i skallen och börjat fundera över om det inte är dags att testa en bakmonterad broms igen och det som väckt mitt intresse är vad som brukar kallas fightingbroms, dvs ett vred med vilket man, inom satta parametrar, enkelt kan justera bromsen under pågående drillning. Vilket behovet av en sådan finess är kan man ju diskutera men jag vill minnas att jag med cardinalerna (åtminstone när det var gädda jag var ute efter) brukade dra åt bromsen stenhårt för att vara säker på att sätta mothugget men sedan snabbt lättade på bromsen om jag fick något av format på kroken.

Nu går det förvisso bra att fiska med frammonterad broms (och generellt sägs ju sådana bromsar vara bättre, åtminstone brukar de ha större bromsskivor) men förmodligen så är dagens bakmonterade bromsar bättre än vad de var för trettio år sedan? Kort sagt, är det någon som använder rulle med fighting broms och vill dela med sig av sina erfarenheter/synpunkter så är jag del öra.
            Vill du testa finessen innan du går sta och inhandlar nya kitt kan du få låna en Shimano 4000 Super GT-RC av mig vid tillfälle.

För egen del har det under drillning av fisk i princip inte haft någon betydelse om det varit frambromsat eller bakbromsat eller om den bakbromsade haft fighting drag eller ej. Detta då jag i stort sett aldrig har hållit på att fippla med bromsen under drillningen. Brukar ställa in bromsen efter vad jag tycker är "lagom hårt" för att sätta mothugg och ge bra motstånd om fisken hugger och sen kör jag på det.

Tidigare (sedan de tidiga kardinalerna och de första Shimano- o Daiwarullarna) så körde jag bakbromsade rullar. De nya rullar jag skaffat de senaste åren har alla varit frambromsade och det känns som jag kommit dit för att stanna. Tycker att de frambromsade har fördelen att de är lättare och smidigare i formatet än sina bakbromsade systrar o bröder i motsvarande storlek.

Att de bakbromsade är besvärligare att sevrva tror jag stämmer då jag hört andra som svurit ve och förbannelse då de har försökt sig på detta på rullar med fighting-drag....har dock själv aldrig gjort några sådana försök.....och är inte ens säker på att det är nödvändigt att plocka isär själva fightingdrag-mekanismen...så egentligen tror jag att man kan bortse från denna nackdel

/S
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Hur stort är "spannet" på fightingbromsen? Är det så att det blir jämförbart med en sk baitrunner?

Kommentera

Spannet är ganska stort, man kan styra från väldigt löst till väldigt hårt. Baitrunner har jag aldrig ägt, så det får nån annan svara på :-)

Kommentera

Hmmm... Tack för all input. Visserligen så gör jag ungefär som Silverbågen och till skillnad från harlequine så tycker jag inte att det är något större problem att "fippla" med en frontmonterad broms under drillningen (annat än med stelfrusna fingrar) men det verkar ändå som om en rulle med fightingbroms kan vara värd att testa. Om man nu någon gång skulle få något så stort och starkt på kroken att man behöver en slirbroms överhuvudtaget...

Kommentera

Har en Shimano Twinpower 2500XT-RB och en Shimano Biomaster 4000RA med fighting drag och gillar det skarp.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13