Flätlina för gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina för gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina för gäddfiske

Måste byta ut min Fireline Exceed nu, den är helt söndernötad de yttersta meterna, helt fransad och färgen är borta (den verkar inte tåla någonting? Helt ny rulle och spöringarna är fina). För att inte tala om ljudet som den där linan avger, enormt rassel jag gärna vill slippa.

Vilken lina rekommenderas? Haspelspö för 20-60 gram, mest inriktad på gädda, med en Shimano Super GT 4000RC. Har tänkt mig en lina runt 0.20-0.25, det borde räcka. Samt vill ha en synlig färg (kör idag svart/smoke, och man ser inte linan alls i luften).

Tacksam för lite hjälp på traven!

Intressant, har samma symptom på min lina.
    Fireline crystal 0,23
    BFT Bandit
    Shimano aernos 4000 fd.
    Allt nytt. Kör mycket med just fl crystal i tunnare dimensioner till både havsöring och borre och där funkar den hur bra som helst.

Kommentera

Jag använder Fireline tracer braid allt från 0,14 till 0,30mm på haspel och multirullar är mycket nöjd med den, visst bleknar färgen lite men inget som jag tycker är något problem för min del, kanske lite dyr 299kr riktpris men säljs ofta runt 250kr.
      För havsöring använder jag Fireline crystal som fransar sig men förmodligen på grund av bombardaflötets rör som skrapar emot linan minns inte om det var 0,12 eller 0,15mm men en så länge håller den, man kanske får byta den lite oftare.

Kommentera

Har du en extraspole så skulle jag först vända på linan. Bottna med nylon och sen eventuellt lite halv gammal
        Dyneema/superlina, om det behövs för att fylla spolen.Har du nu t ex 110 m flätlina på så är
        i princip hälften oanvänd, finns mycket pengar att spara där. När den är slut, så pröva en gammal hederlig Fireline fused, lite stel men funkar ofta problemfriare än mjuka, flätade linor tycker jag

Kommentera

jag kör 0.23 power pro mossgreen. till mitt 30-75g fiske

Kommentera

Funderar på Power Pro 8 Slick, verkar vara grym. Lite dyr kanske, men är nog värt det. Självklart ska jag vända på min Firelina och ha på backup-spolen, dumt att kasta.

Kommentera

PP Slick är kanon - helt tyst i spöringarna. Har den till borrespöt och är grymmt nöjd

Kommentera

Att Fireline blir lite luddig på ytan efter en tids användning betyder inte att den är slut, om den håller utan att gå av när du drar, ser inte jag någon anledning att byta lina. Däremot har det funnits tillverkningsfel på Fireline tidigare, tex den rosa varianten i 0,15mm gick av som papperssnöre när jag för några år sedan skulle spola på ny oanvänd lina på rullen.

Kommentera

Man ska också tänka på att det finns olika modeller av Fireline som är olika bra. Fireline Tracer Braid är i mitt tycke den bästa av dem och håller skitbra. Den fransar sig inte mycket heller som andra modeller kan göra, inte vad jag varit med om i alla fall.

Kommentera

Till haspeln föredrar jag fireline, för att den är mest oproblematisk när det kommer till vindknutar. Problemet är i och för sig större med tunna linor än grova.

Beten.nu har bar pris på tracerbraid, 200 pix för en spole, annars föredrar jag 832, även om det är rent subjektivt, men den kostar några kronor mer. Inga flätlinor är speciellt nöttåliga och de "fina" med många kardeler, som är tysta i spöringarna, är tyvärr känsligare än gamla beprövade "ful" linor så det är bara att välja. Pest eller kolera

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 734 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04