Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multi lågprofil
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggInte testat BB mode än?
/S
Det jag tror att de menar med BB är inte just "big bait" direkt, utan lätta beten med stor vindfång.
De riktiga stora beten går att kasta lätt som en plätt med "PE mode"
//T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggDet jag tror är att den pallar 40-50g utan problem, men det är ingen ide att använda en sådan fin liten rulle till det även om det går såklart. Sweet spot ligger mellan 7 och 30g, även om jag har kastat 5g med framgång oxå.
Med det spö jag har till den då håller jag mig mellan 7 och 25g , för att det är då rullen briljerar!
//T
Dropshot sänken 25-35gr , jiggar med 30gr skalle + kroppen så den skulle få jobba i "övre gränsen" för det mesta.
Chronarch c14+ vilka kastvikter ligger den på eller vilken annan rulle skulle sitta bra?
Kommentera
-
Köpte en revo mgx på olssons för 1900 förra veckan. Den har bara fått följa med på en tur än men den känns riktig trevlig tycker jag. Kastar fint med lätta vikter, känns väldigt stabil och inte minst är den fantastiskt lätt. Riktigt prisvärd till rea-priset.
Dock vill jag inte uttala mej om hur den kastar +30 gram.
edit: missade att du bara var ute efter en shimano, sorry!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg7-30gr då passar nog inte den rullen för det jag ska använda den till.
Dropshot sänken 25-35gr , jiggar med 30gr skalle + kroppen så den skulle få jobba i "övre gränsen" för det mesta.
Chronarch c14+ vilka kastvikter ligger den på eller vilken annan rulle skulle sitta bra?
Alternativt att avvakta till nya Curado I eller Scorpion finns att köpa vänstervevade igen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg7-30gr då passar nog inte den rullen för det jag ska använda den till.
Jag tror inte att CI4+ är tåligare än Exsence. Curado I kan göra det , med tanke på att dom delar samma plattform. Exsence har förstärkningar i rullhuset ( det heter Power AL) , något som mina tidigare curado inte hade och det måste betyda något.
Om ni söker info om detta rulle på nätet , då får ni som svar att den är designad för att fiska saltvattensfiskar , med allt det innebär.
Jag har läst att folk på andra sidan av Atlanten använder Exsence till "tyngre" beten och att jag personligen gör inte det beror på att jag har andra fiskerullar för det.
Du får inte misstolka mina ord: Jag tycker att "sweet spot" ligger mellan 7 och 30g och det är min personliga åsikt, inget annat. Den klarar säkert mkt mer.
Förresten , du Storborre, är du inte nöjd med din fantasirika chronarch 101D7?
//TSenast ändrad av tonyex; 2014-06-04, 11:35.
Kommentera
-
Jag vill lämna lite kritik till filmen som postades!
Den är filmad med vidvinkel-lins och kastavstånden är "dopade". Det kanske är en no-brainer att alla förstår det, men jag tyckte det var värt att nämna (då det ser sjukt ut, vilket det kanske också är, men inte lika sjukt som filmen påvisar).
Kommentera
-
Ursprungligen postat av hewzter Visa inläggJag vill lämna lite kritik till filmen som postades!
Den är filmad med vidvinkel-lins och kastavstånden är "dopade". Det kanske är en no-brainer att alla förstår det, men jag tyckte det var värt att nämna (då det ser sjukt ut, vilket det kanske också är, men inte lika sjukt som filmen påvisar).
En annan fiskesnackare och jag var ute och testade denna exsence mot en calais 4x8 DC med samma spö och en lincounter. Jag kan inte publicera resultatet utan denna användares tillåtelse.
//T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggJag tror inte att CI4+ är tåligare än Exsence. Curado I kan göra det , med tanke på att dom delar samma plattform. Exsence har förstärkningar i rullhuset ( det heter Power AL) , något som mina tidigare curado inte hade och det måste betyda något.
Om ni söker info om detta rulle på nätet , då får ni som svar att den är designad för att fiska saltvattensfiskar , med allt det innebär.
Jag har läst att folk på andra sidan av Atlanten använder Exsence till "tyngre" beten och att jag personligen gör inte det beror på att jag har andra fiskerullar för det.
Du får inte misstolka mina ord: Jag tycker att "sweet spot" ligger mellan 7 och 30g och det är min personliga åsikt, inget annat. Den klarar säkert mkt mer.
Förresten , du Storborre, är du inte nöjd med din fantasirika chronarch 101D7?
//T
Jodå jag är mer än SUPER NÖJD med Chronarch 101D7. Använder den mycket flitigt, fiskar med den mest, underbar rulle.
Fiskar upp till 20gr och från 3gr med den mycket jigg. Körde ett abbor pass några dagar sen med 4soft play 9.5cm o 5gr skalle
flera fina borrar med 950gr och 860gr som topp. Mina abbor ställen är knepiga att kasta/fiska, under grenar, tighta ställen m.m. så det blir skipping, flip kast o liknande. Chronarchen o veritas spöt gör jobbet med bravur skulle aldrig fiska/kasta lika effektivt med haspel och framför allt inte ha lika kul.
Att byta calcuttan 201D mot lågprofilare är för att jag fiskar dropshot i starka strömmar där det finns sjuka borrar som man bara drömmer om. 25-35gr sänken blir man tvungen att använda samt jiggar med 20-35gr skalle, blir även lättare jerk upp till 50gr ibland.
Calcuttan är inte lika bekväm i handen som lågprofil och vill ha en lågprofilare istället.
Har två spön tacklade ena med tyngre dropshot och för det lättare.
Köra 4 soft play med lätt skalle eller bara krok som får dingla i strömmen är sjukt spännande, borrar över kilot som smäller på är brutalt
Kommentera
-
Hehe Storborre, Kul att höra att du är så nöjd med den rulle!
Det känns som att du behöver hitta en till sådan Chronarch 101D7.
Chronarch 101D7 är en kultrulle och jag känner många jänkare som fortfarande fiskar med sådana och dom är mkt nöjda. Det enda problemet är att dessa 101D7 är inte så himla lätt att hitta.
En liten teaser ....
//TSenast ändrad av tonyex; 2014-06-04, 14:08.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 736 visningar
0 gillar