UPS-batteri till ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UPS-batteri till ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• UPS-batteri till ekolod?

Hej

Jag var inne på Kjell & company idag för att köpa ett nytt batteri till mitt Lowrance Mark 5x HDI.
    Killen i disken sa att det inte spelade någon roll att batteriet jag skulle köpa var ett UPS-batteri.
    Så, vad är skillnaden på en vanlig blyackumulator och en blyackumulator märkt UPS?
    Det var det här batteriet jag köpte:

Det jag är rädd för är att det kanske ger en för stark ström.

/Henrik

Ingen fara för ekolodet.

UPS är ju gjort som backup så man kan stänga ner dator mm vid ev strömbortfall. Värre UPSer klarar att köra utrustning en längre tid men vanligt till privatperson är just att man ska kunna få några minuter på sig.

Ekolodet drar lite men under lång tid, tvärt emot detta batteriets ändamål som är högt uttag under kort tid.

Men det kommer nog fungera fint och det är lugnt vad gäller ekolodet. Batteriet levererar endast 12v men tål att belastas intensivt.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Tack för ditt svar Martin. Tror du att det håller lika många timmar på sjön som ett vanligt batteri?

/Henrik

Kommentera

Hur länge batteriet kan driva ekolodet beror på hur mycket effekt ekolodet drar förhållande till batteriets kapacitet vid en viss temperatur och kondition på batteriet. det går inte säga som ett vanligt batteri, man måste kunna jämföra med tex ditt gamla batteri om det nya batteriet har bättre eller sämre egenskaper.

Kommentera

Ah, jag tänkte mer på typen av batteri med samma Ah. Funderade på om jag skulle byta det mot ett likadant som mitt förra.

Kommentera

Jag googlade lite om ditt ekolod, om det nu stämmer drar ditt ekolod 0,25A och batteriet vart på 9AH blir det ungefär en drifttid på (9/0.25) -15% avrundat neråt ca 30 timmar när det är nytt om det nu stämmer med det datablad de hade på kjell & co, beroende på kvalitet på batteri vid +20c efter ca 4-5 år är kapaciteten förmodligen halverad till 15 timmar.
            Så om nu uppgifterna stämmer så borde det inte vara något problem att fiska en hel dag.

Kommentera

Ursprungligen postat av muttanbarko Visa inlägg
              Ah, jag tänkte mer på typen av batteri med samma Ah. Funderade på om jag skulle byta det mot ett likadant som mitt förra.
              http://www.kjell.com/sortiment/el/ba...v-7-2ah-p32828
              blir ca 24 timmar om det stämmer med 0.25A för ditt ekolod när batteriet är nytt

Kommentera

Jag skulle aldrig orka släpa runt 2.5kg extra, tycker man har nog med grejor/vikt.
                Jag har ett Lipo acc för R/C bilar (hardcase), väger 528g, 5Ah, 14.8V nominellt, 16.8V fulladdat. Fick tillbaka 738mAh efter en halv fiskedag (ca 5tim). Får plats i Fiskeväskan utan problem.
                Livslängden på en blyack förkortas om man tar den under 50% av kapaciteten så när man räknar på kapaciteten brukar man räkna hälften av märkkapaciteten 9Ah/2=4.5Ah. Ett Lipo tål dessutom att laddas ur mer, vilket gör att det räcker längre till en femtedel av vikten.
                Jag trycker ner överbliven kabel från ekolodet samt batteri i en liten papperskorg från Biltema, så slipper man ha kablar slingande.

Peter

Click image for larger version

Name:	T50004S-20HC.jpg
Views:	2
Size:	126,3 KB
ID:	1773582

Kommentera

Tusen tack Michael!

Fantastiskt att få sån hjälp. Nu tjöööör jag med batteriet jag köpte.
                  Ha det så bra!
                  /Henrik

Kommentera

Hej Peter

Vikten låter ju toppen. Jag googlade för ett tag sedan på dessa, och någonstans läste jag att det är något större chans att det kan hända saker vid laddning. Typ mindre olyckor. Därför slog jag dessa ur hågen då jag är tvungen att ladda mitt batteri i köket.

/Henrik

Ursprungligen postat av wolw Visa inlägg
                    Jag skulle aldrig orka släpa runt 2.5kg extra, tycker man har nog med grejor/vikt.
                    Jag har ett Lipo acc för R/C bilar (hardcase), väger 528g, 5Ah, 14.8V nominellt, 16.8V fulladdat. Fick tillbaka 738mAh efter en halv fiskedag (ca 5tim). Får plats i Fiskeväskan utan problem.
                    Livslängden på en blyack förkortas om man tar den under 50% av kapaciteten så när man räknar på kapaciteten brukar man räkna hälften av märkkapaciteten 9Ah/2=4.5Ah. Ett Lipo tål dessutom att laddas ur mer, vilket gör att det räcker längre till en femtedel av vikten.
                    Jag trycker ner överbliven kabel från ekolodet samt batteri i en liten papperskorg från Biltema, så slipper man ha kablar slingande.

Peter

[ATTACH=CONFIG]68340[/ATTACH]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar