Jerka med haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerka med haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerka med haspelrulle?

Ja som rubriken lyder, hur bra går det att jerka med haspelrulle egentligen?, la precis ner 1500:- på haspelspö och ny rulle och är jävla sugen på att pröva på jerkbait oxå men vill inte lägga några mängder på det till en början så tänkte köpa ett budget jerkspö.

Så går det bra att jerka med haspel?
    Mothuggskungen of Team Gorilla
    -No monkey business-

Ursprungligen postat av traidmill
    Ja som rubriken lyder, hur bra går det att jerka med haspelrulle egentligen?, la precis ner 1500:- på haspelspö och ny rulle och är jävla sugen på att pröva på jerkbait oxå men vill inte lägga några mängder på det till en början så tänkte köpa ett budget jerkspö.

Ja det funkar la men det går ju inte alls lika bra som med ett jerkspö.
    Inte samma sköna känsla heller för den delen :p

Kommentera

Ytfiske (som kan räknas som jerkfiske) går ju bra att fiska med hapelrulle.
      sigpic

Kommentera

Efter ett tag så tröttnade jag på att trassla upp kråkbon av flätlina när jag lånade ut mina jerkspön med multirullar till kamrater som bra ville testa. Av en slump hittade jag ett väldigt billigt Jerkspö för haspel av märket DAM och en stor big haspelrulle på Fish it. Tänkte att detta är nog mest smäck, det kostade samanlagt under 800 kr.

Det visade sig att det var väldigt lätt att kasta och Jerka hem dragen med ett haspeljerk och jag kunde under tiden själv fiska istället för att stå å sura med ännu ett trassel.

Mitt tips är att om man nu ska jerka med haspel så ha en riktigt tjokt flätlina med mycke "koting", det är i det närmaste nödvändigt. För om du ska kasta ett tyngre jerkdrag "så känns det som om en tunn lina ska skära av pekfingret". Och det är svårare att få känsla för när du ska släppa linan i utkastet, oftast tappar man linan för tidigt.

Personligen föredrar jag multi till 100%, men om man ska inviga någon i den underbart spännande jerkfiskevärlden så kan ett haspel-jerk vara ett allternativ.

// Ivman

Kommentera

tack ivman precis ett sånt svar jag ville ha! =)

Ska nog köpa mig ett billigt haspeljerkspö som jag kan ha sålänge =)

Jerkade för första gången i söndags, jag drog 4 gäddor på buster jerk och polaren drog inte en gädda på vanligt spinn. kan ha varit slumpen iofs =)

Då jerkade jag med mitt vanliga spinnset klent 8' spö och det gick hyffsat.
          -No monkey business-

Kommentera

Du kan få köpa mitt haspel jekspö "Sjöbjörnen"
            Det funkar guld om man inte trivs med multi eller som jag inte ville lägga ner pengar på en ny rulle också bara för att prova på.
            Fastnade själv helt så då va de en annan sak men det är ju upp till en själv.

Kolla posten Godsaker säljes/bytes under säljes.

/Nisse
            / Kämpar på.

Kommentera

Ursprungligen postat av traidmill

Tja.
              Jag fiskar med haspelrulle & jerkspö... Tycker det funkar riktigt smidigt, och för min smak: bättre än med trasslande multirulle

Kommentera

Köpte mig ett Rozemeijer Jerkmaster II 1,95m 70-90g idag, hoppas att det blir bra =)
                -No monkey business-

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 728 visningar
                0 gillar