Drag till Borre/öring? Hjälp tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drag till Borre/öring? Hjälp tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drag till Borre/öring? Hjälp tack!

Tjena.

Har nyligen fått upp intresset för fiske, men känner mig vilse i havet med alla olika drag. Är väldigt okunnig och vet inte riktigt vad jag ska köpa.

Jag fiskar väldigt mycket olika. Mest insjö ifrån båt där gädda och abborre står i fokus, men även en hel del ädelfisk såsom regnbåge och inplanterad öring. Det jag är ute efter är olika drag för de här kategorierna för en hyfsad peng. Rullar ett ganska enkelt haspelspö med flätad lina, om det spelar någon roll.

Vore väldigt bra om ni har möjlighet till att kanske slänga ihop en kundvagn eller något liknande ifrån någon bra hemsida. Tar gärna emot tips om typ när och hur jag ska fiska då jag inte har någon koll alls.

Kan även tillägga att jag ska iväg på en fiskeresa ganska snart där öring och regnbåge står i fokus, så om ni har några tips angående dessa fiskar tas det gärna emot, gärna om olika drag ämnat för just dessa.

Ber om ursäkt om det förekommer stavfel och liknande.

Mvh Jonas

ok ett bete som funkar bra för båge och abborre är Aka red hot 10g
    wipp spinnare 10g går också hem hos både båge och borre
    gädda fungerar Atom riktigt bra på
    reflex 18g likaså

Kommentera

Dynamit. Funkar alltid, alla årstider
      Gå annars in hos din lokala fiskebutik, dom vet garanterat vad som funkar i ditt närområde. Bara kolla upp kastvikten på ditt (dina) spön och utgå därifrån.

Något annat som kan hjälpa dig är sökfunktionen här på sidan. Det finns hur mycket som helst att hämta härifrån som redan varit uppe på tapeten.

Lycka till Fredrik
      Bara ett kast till...

Kommentera

Har du en fiskebutik i närheten tycker jag du kan gå in och snacka med dem. Om du berättar vad du vill fiska så kommer de plocka fram en näve drag som passar.
        Personligen har jag en favorit bland skeddraget och det är Atom. Sen tycker jag varje fiskare behöver en näve full med Reflex. Detta är två klassiska svenska drag som funnits hur länge som helst. Hade jag bara fått välja två drag att ta med mig till en öde ö hade jag nog tagit dem.
        Sen finns det ju tusen varianter. Man får leka sig fram till det man gillar.

Öring och regnbåge tar gärna på små spinnare också så vill du inte krånga till det funkar det fint även där.

Det går ju mycket mode i fisket och vad man ska använda för stunden men jag tycker alltid, på något sätt, att jag ofta återkommer, och får fisk på, ABUs klassiska drag.

När det gäller fiskemetoder så finns det massa skrivet redan och andra är mycket bättre på det än jag så där passar jag :-)

Skitfiske på dig!

Kommentera

Abu Atom i olika storlekar är Draget #1 , silver är min favorit.

Låt sjunka ner mot botten, veva in några varv, låt sjunka, små knyck, veva etc. Det viktigaste är hur du fiskar det!

Kommentera

Nåt att tänka på när du fiskar öring och regnbåge är att dom kan skygga om du har tafs på, att föredra är att du kör med enbart beteslås, det är min erfarenhet iaf och sen kan du köpa specifika drag för öring som lill-zigge, stor-zigge, lill-öringen m.m i olika färgkombos, kika lite på svartzonkers grejer är ett tips I övrigt håller jag med ovanstående, spinnare, skeddrag i största allmänhet fungerar på det mesta du ska fiska och glöm inte vevstopp där får du oftast huggen.

Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 710 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S