Bra billigt spö för pelagiskt vertikalfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra billigt spö för pelagiskt vertikalfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra billigt spö för pelagiskt vertikalfiske

Nu känner jag att mitt gamla spö är redo för att skrotas ( eller ställas undan ) och tänker börja titta efter ett nytt spö. Jag kör oftast pelagiskt vertikalfiske och då är det lite frågetecken på vad jag ska titta efter.

Vad jag förstått ska det vara ett aningen styvare spö än för "vanligt" vertikalfiske vid botten, men hur läser man sig fram till sånt när man ska köpa online? Många butiker är rätt dåliga på att förklara det så bra. Ska man kolla på en aning högre kastvikt och i så fall i vilket spann?

Finns det kanske något spö för runt 800 kr som rekommenderas mer än andra? Jag vill gärna ha ett tvådelat då det är extremt mycket smidigare vid transporten till och från sjön.

Det kan vara så att jag missat några saker man bör tänka på så tipsa gärna om det ni som håller på mycket med pelagisk vertikaljiggning. Åh jag glömde nämna att det ska vara ett spö med trigger, jag migrerar från haspel till multirulle i samma veva.

Westin W3 upp till 40 gram fungerar bra och är tvådelat.

Kommentera

Känn på ett Abu veritas, det kör jag med ihop med en revo mgx. Grymt skönt spö och rulle oxå för den delen!

Kommentera

Tack för tipsen, känns dock lite som ni siktar över min budget ( som jag egentligen inte har för tillfället ) men det är sådana tips jag söker, namn på bra spön. Ska man titta på kastvikter när man väljer pelagiska vertikalspön för att få ett så styvt och passande spö som möjligt? Något annat att tänka på när man letar? Det räcker inte så långt att bara titta på spön med "vertical" i namnet :P

Kommentera

Veritas finns här för 999 kanonpris för kanonspö, fast kanske för dyrt ändå?

Kommentera

Ja där var det lite billigare än jag hittade, snyggt spö var det också men 800 är nog max som jag kan skramla ihop på kort varsel ifall jag hittar ett spö. Om jag går till lokala handlaren och inte har något speciellt spö att titta efter, vad ska jag gå på för sorts spö? Svårt att hitta i djungeln med spön som står i sina hållare, en del står det ju som sagt vertikal eller liknande på men annars vet jag inte.

Kommentera

Westin W3 hittade jag på första och enda sökningen för 899:-

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                Ja där var det lite billigare än jag hittade, snyggt spö var det också men 800 är nog max som jag kan skramla ihop på kort varsel ifall jag hittar ett spö. Om jag går till lokala handlaren och inte har något speciellt spö att titta efter, vad ska jag gå på för sorts spö? Svårt att hitta i djungeln med spön som står i sina hållare, en del står det ju som sagt vertikal eller liknande på men annars vet jag inte.
                När du går till lokala handlarn, så känn först på ett BFT Walker vertical -28 gram. Det är ett standardspö, som nog alla handlare har hemma. När du klämt och böjt lite på det lägger du det åt sidan. Sen börjar du pilla på de andra spön som det står vertical på. Och så letar du tills du hittat ett som är ett par snäpp styvare än ovannämnda BFT-spö, då börjar du komma i rätt kategori. Sen får du välja efter smak/plånbok/etc. Minst upp till 35 gram i "kastvikt" (inte mycket kastande när jag vertikalar iaf) kan du ha som riktmärke.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                  Westin W3 hittade jag på första och enda sökningen för 899:-
                  Ja det hittade jag också, tyckte dock att 899 var en hundralapp över min redan överstigna budget.
                  Har för tillfället inte pengar och det ser inte ljust ut framöver så man får prioritera mycket med sina utgifter.
                  Ska däremot ha det i åtanke ifall jag får mer utrymme framöver, man vet ju aldrig

Kommentera

Ett spö som det aldrig pratas om i vertikalkretsar är SG Butch Light.
                    Jag har ett sådant 15-60gr och det har funkar alldeles ypperligt till "vanligt" vertikalfiske.
                    Det klarar rejäla jiggar och det finns bra med ryggrad för att bända stor Gösta !
                    Nackdel kan vara att det är 6,9 fot.. Beror ju iofs på hur ens egen vertikalbåt/givarhållare ser ut..

Spöt är tvådelat och inte omöjligt att hitta under 800kr.

/ HenkeW

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S