Jag har nu en gäddpåk i form av en Svartzonker Signature jerk. Använder den för Jerkfiske men tycker även den funkar ok för fiske med lite tyngre drag när jag är på gäddjakt. Däremot så är det ju inget vidare för något lättare fiske efter abborre etc. Förståeligt, den är ju inte direkt tänkt som något allround-spö :P
Nu är jag därför sugen på att investera i ett nytt, vettigt spö med lite kvalitet.Jag tänker mig främst lättare fiske, men inte enbart UL-fiske, med skeddrag, spinnare, mindre wobblers och kanske ibland någon större abborre-wobbler.
Spöet får dock gärna vara lite allround (då det ofta finns chans/risk för bonusgädda) men lättare fiske är helt klart prio och hur det funkar för det väger tungt i avvägningen av för/nackdelar.
Ska användas främst för
**Vardagsfiske: Insjöfiske och Å-fiske (längs Svartån i Östergötland)
**Semesterfiske och "guldfiske : Insjöfiske (mestadels) på Norrlandsturer
De spön jag främst tittat på följer här nedan. Jag har bara "klämt lite" på några av dem i butik
Har läst in mig lite, bland annat här på forumet, men blir osäker. Ändå en hyfsad slant att hosta upp. Så jag är grymt tacksam för all sorts feedback jag kan få på de här spöna av de med mer erfarenhet av dem.
Så, Shoot!! hylla, dissa, sänk, höj till skyarna!!! :
Känns hetast för mig just nu: (Dam Futron, Berkley Skeletor pro, Fenwick Aetos, Shimano Speedmaster)
Känns intressanta men passar de mitt fiske, är de värda extrapengen? (SG Titanium, Fenwick Quadrant)
Känns intressant, mer p.g.a av priset, men är det dumsnålhet? (Berkley Titanium, chili)
Tackar på förhand för all feedback jag kan få från kunniga fiskare här inne
Nu är jag därför sugen på att investera i ett nytt, vettigt spö med lite kvalitet.Jag tänker mig främst lättare fiske, men inte enbart UL-fiske, med skeddrag, spinnare, mindre wobblers och kanske ibland någon större abborre-wobbler.
Spöet får dock gärna vara lite allround (då det ofta finns chans/risk för bonusgädda) men lättare fiske är helt klart prio och hur det funkar för det väger tungt i avvägningen av för/nackdelar.
Ska användas främst för
**Vardagsfiske: Insjöfiske och Å-fiske (längs Svartån i Östergötland)
- Medelstor Abborre, 0,5kg .
- Med lite tur öring, regnbåglax, utplanterad. ibland sjöar med inplanterat
- (Också rätt stor chans för Bonusgädda och ibland av ok (3-5kg)storlek)
**Semesterfiske och "guldfiske : Insjöfiske (mestadels) på Norrlandsturer
- Sjö med chans på hyfsat stor Abborre 0,5-1,2kg.
- (Också rätt stor chans/risk för Bonusgädda och ibland av hyfsat stor (5-8kg)storlek)
- Andra sjöar med mindre öring. Typ 0,3-1kg kanske (Vi har inte fått större i varje fall)
De spön jag främst tittat på följer här nedan. Jag har bara "klämt lite" på några av dem i butik
Har läst in mig lite, bland annat här på forumet, men blir osäker. Ändå en hyfsad slant att hosta upp. Så jag är grymt tacksam för all sorts feedback jag kan få på de här spöna av de med mer erfarenhet av dem.
- Hur funkar de för mitt fiske? (lite osäker på längd)
- Hur de är, uppför sig? (gärna jämfört med varandra)...aktion, toppighet etc? (Vilka passar för att känna minsta nafs under en het abborrkväll)
- Har de några kända problemområden? (har t.ex. läst en del om Berkleys rullfästning som ett minus)
Så, Shoot!! hylla, dissa, sänk, höj till skyarna!!! :
Känns hetast för mig just nu: (Dam Futron, Berkley Skeletor pro, Fenwick Aetos, Shimano Speedmaster)
Känns intressanta men passar de mitt fiske, är de värda extrapengen? (SG Titanium, Fenwick Quadrant)
Känns intressant, mer p.g.a av priset, men är det dumsnålhet? (Berkley Titanium, chili)
Tackar på förhand för all feedback jag kan få från kunniga fiskare här inne