Oljud från Penn Battle 2000. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oljud från Penn Battle 2000.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Oljud från Penn Battle 2000.

Hej
    Jag köpte en Penn Battle 2000 i butik och upptäckte senare att den ger ifrån sig ett märkligt och högst irriterande ljud. Det är ett klickande ljud som uppstår vid varje varv med veven. Det uppstår bara när man har belastning på linan men det behövs inte mycket, det räcker med att ha draget i vattnet.
    Så, när man "torrvevar" rullen är den tyst och fin men så fort draget är i vattnet hörs med jämna mellanrum ett mekaniskt "klack klack klack".

Jag gick till en sportfiskehandlare i Stockholm och beskrev detta. Han sa att det är ganska vanligt men att det inte påverkar funktionen. Han kunde inte närmare förklara varför det uppstår och tyckte inte att det var värt att lämna in rullen.

Jag tänkte höra om någon här känner till detta fenomen, vet vad det beror på och vet om det går att göra något åt det? Det är ett helt obekant problem för mig. Rullen var fabriksny. Jag har använt den och funktionen verkar det inte vara något fel på. Det är bara det där jämrans ljudet vid varje varv... klack... klack... klack...

//Micke

(Hoppas det här blir rätt forumdel, annars kanske en mod kan flytta.)

Lämna in eländet! Rullen var inte direkt gratis. Man ska inte köpa dumma förklaringar från säljare...
    "Tutan på bilen går igång var 3:e kilometer men det brukar vara så på denna modell". Hade någon köpt det resonemanget?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har aldrig varit med om , inte ens på en riktigt billig rulle .

Skulle inte accepterat det

Kommentera

Borde väl vara en garantifråga. Det låter på ditt inlägg som om rullen var ganska ny när det började. Då behöver du väl inte ens fundera på om det är "värt" att åtgärda. Ska inte kosta dig en krona. Kräv en service eller en ny rulle.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Hade samma klickljud på min penn sargus 4000. Fick den utbytt i butik. Inga problem med den nya.

Kommentera

Normalt hade jag lämnat in den. Klickljudet fanns där från början så det är inget som plötsligt uppstod. Problemet är att jag inte köpte den i Sverige utan på en semesterresa.

Kommentera

Då blir de till å plocka isär den och felsöka samt rengöra/smörja. Det borde gå att hitta var ljudet kommer ifrån.

Kommentera

Ja, helt klart. Tänkte bara att någon kaske hade varit med om samma sak och hade någon ide om var man ska börja kika. Ingen fena på rullars innanmäte direkt.

Kommentera

Vad de grabbarna inte vet om Penn är inte värt att veta...
                  A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Det är ju inte så litet beige att dels säga att felet är ganska vanligt men att samtidigt inte kunna förklara vad det är. Lägger man till detta en försäkran att det inte påverkar funktionen blir det riktigt illa. Har man inte koll på vad man sysslar med så bör man åtminstone ha vett att hålla k*ft enligt devisen "Bättre att tiga och tas för dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel om saken".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13