Vad klassas som "tungt jerkfiske"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad klassas som "tungt jerkfiske"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JonathanLindholm Visa inlägg
    där håller jag tyvärr inte med dig. Med en lätt lågprofil rulle (tex ambassadeur black max) är det nästan omöjligt att få buster jerks att simma från höger till vänster pga. rullens lätta tyngd.
    En Buster Jerk simmar ju från höger till vänster bara man vevar in den.

Det är ju spöförandet som får igång ett jerkbete, en klen rulle har bara klenare broms o stativ.

Kommentera

Upp till 60g Lätt, 60-100g Medel, 100-200g Tungt. Där har ni mina mått.
      Predatorn är ett bra val då du kan fiska både lätt och tungt med den.
      Senast ändrad av Stampe; 2014-04-11, 22:09.
      www.stampelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
        Förklara gärna varför...
        gös ingvar kan ha också rätt. Att det är frågan om att bli van vid rullen i sådana fall. Min kompis köpte sig en black max förra sommaren som är en av Ambassadeurers lättare lågprofil multirullar. Han var mycket missnöjd med den när han försökte lära sig att använda den med sina buster jerks. När jag själv provade den så märkte jag att den var skön i handen men var mycket svår att få jerk draget att simma så som den ska! Det kan ju såklart vara som sagt frågan om att bli van, men jag skulle endå inte ha köpt en sådan !

Kommentera

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
          Upp till 60g Lätt, 60-100g Medel, 100-200g Tungt. Där har ni mina mått.
          Predatorn är ett bra val då du kan fiska både lätt och tungt med den.
          JB är ett bättre val :p

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
            JB är ett bättre val :p
            Fast efterssom han kollat på predator 5600 vevar han antagligen med höger hand.
            Då är jb ett dåligt val

Kommentera

Ursprungligen postat av index Visa inlägg
              Fast efterssom han kollat på predator 5600 vevar han antagligen med höger hand.
              Då är jb ett dåligt val
              man kan ju alltid hålla den uppåner

Kommentera

Tror att det är den här han har sneglat på: https://www.motonet.fi/fi/tuote/5473...Predator-5600C

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Tror att det är den här han har sneglat på: https://www.motonet.fi/fi/tuote/5473...Predator-5600C
                  Japp det är den som jag siktar på

Kommentera

Att rullens vikt skulle påverka gången på en bj är nog bland det märkligaste påståenden jag hört.

Kommentera

Ursprungligen postat av JonathanLindholm Visa inlägg
                      gös ingvar kan ha också rätt. Att det är frågan om att bli van vid rullen i sådana fall. Min kompis köpte sig en black max förra sommaren som är en av Ambassadeurers lättare lågprofil multirullar. Han var mycket missnöjd med den när han försökte lära sig att använda den med sina buster jerks. När jag själv provade den så märkte jag att den var skön i handen men var mycket svår att få jerk draget att simma så som den ska! Det kan ju såklart vara som sagt frågan om att bli van, men jag skulle endå inte ha köpt en sådan !
                      Nej, men visst. Man kan ju åka till bensinmacken & köpa ett sånt där muminset, som är gjort för lite mindre barn än vad black maxen är, en med en sån där kapslad rulle. Black max ligger ungefär mittemellan en sån & en vanlig bruksrulle i såväl pris som kvalitet. Så visst, en skitrulle it is & så långt är jag med dig.

Dock vågar jag påstå att du kan skruva dit leksaksrullen från Muminspöt på din jerkpinne & förse den med en flätlina & det kommer allt som har med fisket att göra få lida för, men nej & åter nej, gången på Buster jerken kommer inte att påverkas!!!

Jag vill inte vara oartig eller raljerande eller så, men just den typen av vanföreställningar kan göra det svårare för dig att välja rätt rulle. Visst va det detta som va trådens ursprungliga syfte, att du skulle köpa ny rulle? Så back to topic! Bestäm dig för om du föredrar att greppa en rund rulle eller en lågprofilare. Vill du ha en rund rulle är Predatorn bra. Gillar du lågprofil har du tre likvärdiga alternativ i Abu Revo toro, Daiwa Lexa eller Shimano Curado. Använd sökverktyget så hittar du massor om multirullar från Abu/Shimano/Daiwa & en hel del om olika rullars lämplighet & olämplighet för just jerkbaitfiske.

Svaret på frågan om vad som är tungt jerk/gäddfiske är subjektivt. Men vad som är säkert är att betena blivit större & tyngre. De flesta skulle hålla med om att en vanlig Buster Jerk hamnar inom kategorin medeltungt.
                      Senast ändrad av Nils Jonas; 2014-04-12, 20:48.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 741 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04