Trasig Shimano Stradic 2500FH - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trasig Shimano Stradic 2500FH

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trasig Shimano Stradic 2500FH

Problem med min favvorulle. Har en Shimano Stradic 2500 FH som liksom väser när man belastar den. Utan belastning så låter den oftast ok.

Tog fram sprängskissen och började skruva...Rengjode lite och kikade. Det som verkar vara fallet är att Roller clutch assembly (Typ av lager med en massa kuber) tar emot godset. Efter montering så låter det lika illa samt att vevstoppet tappat sin precision.

Är det någon som har koll på sånt här? Ska man beställa nytt lager eller går det att fixa?

/Zamba
    Vart är havsöringen??

Ursprungligen postat av Zamba
    Problem med min favvorulle. Har en Shimano Stradic 2500 FH som liksom väser när man belastar den. Utan belastning så låter den oftast ok.

Tog fram sprängskissen och började skruva...Rengjode lite och kikade. Det som verkar vara fallet är att Roller clutch assembly (Typ av lager med en massa kuber) tar emot godset. Efter montering så låter det lika illa samt att vevstoppet tappat sin precision.

Är det någon som har koll på sånt här? Ska man beställa nytt lager eller går det att fixa?

/Zamba
    Låter som du pillat i IAR;en Det är inte att rekommendera :P Skicka den till rulldoktor på service, det gör du enklast via närmasta fiskebutik.
    sigpic

Kommentera

Är det någon speciell person "rulldoktorn" eller finns det fler. Har hört
      att det ska finnas nån på Normark. Någon som har adressen dit?
      Enligt min lokala handlare har deras kille som sköter det semester.

/Zamba
      Vart är havsöringen??

Kommentera

www.shimano.se så kommer du till normark.

Har en likadan rulle fast bakbromsad, exakt samma väsande. Eftersom det är 5 års garanti så valde jag att maila dom för några dagar sedan, men ej fått svar ännu. Var på väg å köpa en twinpower xt 2500 men avvaktar ett tag och ser hur dom sköter detta ärendet.
        Kullens Sportfiskeklubb

Kommentera

Ursprungligen postat av Schade
          www.shimano.se så kommer du till normark.

Har en likadan rulle fast bakbromsad, exakt samma väsande. Eftersom det är 5 års garanti så valde jag att maila dom för några dagar sedan, men ej fått svar ännu. Var på väg å köpa en twinpower xt 2500 men avvaktar ett tag och ser hur dom sköter detta ärendet.
          Enligt min erfaranhet är de inte så alerta på att svara på epost. Ring dem och be att få prata med "Rullservice". Jag hade problem med lintrissa och slitagefel på en del som håller haspelbygeln (minns ej vad den hette), jag fick delarna hemskickade gratis.

Kommentera

Jag fick svar från Normark idag, men det var inte precis uttömmande. Enda smörjmedel jag använt är det som följde med rullen, och det förutsätter jag bör fungera. Utan belastning har jag absolut inget att klaga på, den snurrar typ tiotal varv tyst om man drar igpng veven, men just när den belastas med fisk (!) eller nåt så väser den och går lite tyngre än vad jag tycker den borde göra.

"Hej!
            Din rulle är en högutväxlad modell som går lite tyngre än en vanligt
            utväxlad rulle. Trögheten kan också bero på att du smörjer med ett för trögt
            fett. En twinpower har lägre utväxling och fler kullager band annat.
            Problemet med din rulle bör du diskutera med en fiskebutik jag tror dom kan
            hjälpa dig.
            Mvh Jan Eriksson"
            Senast ändrad av Schade; 2005-08-25, 18:37.
            Kullens Sportfiskeklubb

Kommentera

Ursprungligen postat av Schade
              Jag fick svar från Normark idag, men det var inte precis uttömmande. Enda smörjmedel jag använt är det som följde med rullen, och det förutsätter jag bör fungera. Utan belastning har jag absolut inget att klaga på, den snurrar typ tiotal varv tyst om man drar igpng veven, men just när den belastas med fisk (!) eller nåt så väser den och går lite tyngre än vad jag tycker den borde göra.

"Hej!
              Din rulle är en högutväxlad modell som går lite tyngre än en vanligt
              utväxlad rulle. Trögheten kan också bero på att du smörjer med ett för trögt
              fett. En twinpower har lägre utväxling och fler kullager band annat.
              Problemet med din rulle bör du diskutera med en fiskebutik jag tror dom kan
              hjälpa dig.
              Mvh Jan Eriksson"
              Andledningen till att de inte är så pigga på att hjälpa till är för att det är butiken som du har köpt den hoss som ska ha dessa ärenden. Inget företag gillar att ha och göra med många små kunder, det är butikernas uppgift, gå in dit du har köpt den så löser dom det. Det är mycket enklare.

Kommentera

Där bet man sig i svansen...Jag visste att det skulle straffa sig att köpa grejer från USA. Vet ej hur garantin fungerar när den är köpt där.

Har kontaktat Normark idag. Väntar ivrigt på svar.
                Man får väl se det som läropengar.

Någon annan som har haft samma problem?? Eller är det ingen som är så snål som jag??
                Vart är havsöringen??

Kommentera

Har också ett väsande från min rulle under invevning,men det var linförar-rullen som strulade.Antagligen har något gruskorn letat sig in,och gjort så att lagret skurit.Min kompis som köpte en Twinpower samtidigt som jag köpte min Stradic har fått samma problem med sin.I övrigt en trevlig rulle,men till det priset borde inte ett litet sandkorn kunna leta sig in där den gjorde.

Kommentera

Fixade dom det på garantin då?
                    Kullens Sportfiskeklubb

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 709 visningar