Haspelspö för tyngre jigg mm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö för tyngre jigg mm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelspö för tyngre jigg mm

Tjena!

Jag har fiskat i många år, men inte på allvar testat gäddfisket med lite tyngre grejer (ex. Alien eel, Real eel 30-40cm, Bulldawgs mm)

Jag har idag ett antal spön för diverse olika fiske, men jag saknar ett för de lite tyngre grejerna så därför tänkte jag höra med er vad som rekommenderas.
    Jag har gjort ett antal sökningar, men inte hittat några bra svar för min del.

Det jag söker är altså exempel på bra haspelspön som tillåter vikter på upp till kanske bortemot 150-200g
    Jag har hittat en massa spinnspön, men jag är inte direkt överens med multirullar så då är det haspel som gäller.

Det enda jag har lyckats hitta är väl egentligen Svartzonkers 40-140g och det är säkert ett bra spö, men samtidigt så vore det kul att ha något/några att välja mellan

SG MPP 9" 170g
    BFT hellbender 9fot
    bft roots
    är några jag kan komma på

Kommentera

En sak som är viktig att tänka på. Anledningen att många inte kastar stora tunga beten med just haspel är att linan trycker på rätt rejält mot fingrarna och inte alls lika smidigt som med en multirulle. Har du möjlighet att testa innan så gör det.

Skulle själv inte välja den vägen. Tycker att kring 100 gr är rätt lagom för haspel även om det går att kasta mer.

Sen finns det mycket bra beten i lagom storlek som passa haspel som Shadjiggar kring 9 tum, större tailar etc.

Kommentera

Jag tycker det är en pina att kasta tyngre än 60-70g med haspel. Är man dessutom lite blöt om fingrarna så blir man nästan skinnflådd .
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tack för tipsen!
          Ja, tanken om lina/finger har slagit mej också, men man blir ju så sugen på å testa när det verkar ge rätt bra med större fisk.

Ska se om man kan låna ett spö med multirulle och testa ett par ggr, jag vill ju inte gärna lägga ut ett par tusen på spö+rulle bara för att upptäcka återigen att det inte var nåt för mej.

Kommentera

Jag fiskar också bara med haspel och nog nöter det på fingrarna fast jag kastar mycket lättare drag (kör SG MPP -90gr). Hittade enfingerhanske på Aliexpress, ska testa då dom var nästan gratis (ca 55:- för 5st).

Peter

Kommentera

Ja, tanken om lina/finger har slagit mej också, men man blir ju så sugen på å testa när det verkar ge rätt bra med större fisk.
              Prova att trycka linan mot korken på det främre handtaget med pekfingret när du kastar det kan avlasta lite, vill du spara fingrarna mer tryck linan mot det främre handtaget med tummen och vänd på hela skiten så rullen pekar uppåt, bakvänt men mindre risk för sönderskurna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 766 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04