Själv kör ja med daiwa lexa 100hl med 0,19 pp s8s på ett beastmaster light jerk upp till 50g till buster 2, MD tnt-jerk, mcmy å lite ytgående beten. men även lite klassiker som utö å lite mindre wobbler. skitskoj :-)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Downsize:ad gäddutrustning...
Collapse
X
-
Man kan säga mycket om ABU:s "klassiska" indelning av fiskeutrustningar i Fiske 1, 2, 3 resp 4 men att de gäddor vi har i svenska vatten lämpligast fiskas med Fiske 2-utrustning, det hade ABU alldeles rätt i. Fiske 2 var spön för betesvikter 10-30 gram och en medelstor rulle (Amba 5000/Abumatic 170/Cardinal 66) med nylonlina i dimensioner 0,30-0,40 mm. Jag vill minnas att en smedmangädda var själva symbolen för det som kallades Fiske 2. Jag tror inte att gäddorna tagit något evolutionärt språng utan de som nappar idag är varken större eller mer stridbara än de som högg på svenska sportfiskares beten för några decennier sedan. Med dagens superlinor kan man snarare downsizea i förhållande till ABU:s gamla rekommendation än välja grövre don. Tex tycks mig en liten lågprofilrulle med ca 0,15 lina fastskrivad på ett 6 fots basspö för upp till 1 oz vara en trevlig och ändamålsenlig gäddspinnutrustning.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inläggNågon som testat Westin Mini Jerk, 100mm, 32g, suspending? Såg fin ut när jag kikade in hos Söders idag. Även Wolftail Jr. är jag sugen på.
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...mini-jerk.html
Kommentera
-
Har testat båda .
Westin mini jerk är OK men Buster 2:or tycker jag har en bättre gång .
Wolf JR är trevliga men lite väl små , hade ett gäng som jag sålde pga storleken . Mc Mio gillar jag skarpt .
Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inläggNågon som testat Westin Mini Jerk, 100mm, 32g, suspending? Såg fin ut när jag kikade in hos Söders idag. Även Wolftail Jr. är jag sugen på.
Kommentera
-
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggSjukt bra bete! Jag nöp säkert någonstans mellan 30 och 40 gäddor på den gäddfärgade förra året. Ålandsfärgen har också levererat bra. Ett tips är dock att byta krokarna med en gång. VMC krokarna som sitter på krokar fint men är alldeles för tunna och mjuka, så man rätar dom lätt med en lite större gädda.
Kommentera
-
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggÄr målet att kunna dra upp så många gäddor som möjligt så snabbt som möjligt är naturligtvis en relativt kraftig utrustning lämpligast. För mig är dock sådant inte sportfiske. Det beror på att jag lärde mig fiska i den grå forntid då en del av sporten var att lyckas bärga fångsten på så klena redskap som möjligt. Att använda såpass grova doningar att fisken kunde vevas in utan att ens hinna göra motstånd (få mjölksyra) ansågs rentav osportsligt. Jag vet att man idag ser annorlunda på detta men för mig framstår detta moderna gäddfiske som fullkomligt ointressant. Skulle jag nu, när man måste sätta tillbaka gäddor över 75 cm, ge mig ut på gäddfiske så fick det nog bli sk snipjakt och jag skulle avsluta fisket när jag fått en eller möjligen två lovliga fiskar (som jag skulle rensa och ta med hem).
Det där att fånga så många Gäddor som möjligt per timme och dag kräver både bra vatten, fångstsäkra beten och passande spö och rulle....
På mitten av 1900-talet tävlade vi alltid om vem som kunde fånga flest Gäddor både per timme och dag. Mtt personliga rekord på 1960-talet var 108 Gäddor på en dag och 21 Gäddor på 52 minuter assisterad av två kroklossare. Betet som fångade dessa 21 Gäddor/52 min då var en blåvit wobbler liknande Heddon Baby Lucky 13 X2400 .. http://www.trumman.com/heddon/lucky13.htm .. av mjukplast som hette ABU Cello. Det gick åt tre söndertuggade ABU Cello den dagen.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 736 visningar
0 gillar