Downsize:ad gäddutrustning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Downsize:ad gäddutrustning...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
    Så kan man ju också göra men jag tycker den tyngre utrustningen det har varit mycket fokus på senaste åren har sin plats också. Ska man fiska friliggande grynnor, djupbranter och betesstim på större djup i skärgård eller större insjöar efter monstergädda är det ju bra med lite tyngre grejer och större beten men att utforska små skogstjärn och åar eller bara stå och kasta i den där grunda viken full av 2-3kg gädda gör man i min mening bäst med lättare grejor. Hur kul är det egentligen att vincha hem en 2kg gädda med ett -180g jerkspö?
    Nu har jag aldrig utforskat någon skogstjärn men om jag fick för mig att göra det skulle det säkert bli med lätta grejor. När jag lärde mig sportfiske var regeln att alltid använd så lätta grejor som möjligt och det sitter liksom i. Grov utrustning använder jag bara när fiskesituationen kräver det. Vad gäller gädda är mitt PB relativt beskedliga 11,5 men jag har ett gäng 10+ på mitt samvete och i stort sett alla dessa är tagna med 6-7 fots spö för betesvikter upp till ca 39 gram och haspelrulle med 0,35 mm nylonlina. Det har varit många spännande fighter och framförallt har det varit nöjsamt alla de oräkneliga gångar fångsten blivit mer normala "matgäddor". Om den utrustningen hade räckt om en riktig monstergädda huggit? Det tror jag nog. Visserligen är stora gäddor hyfsat starka men de gör inte särskilt långa rusningar och med rätt teknik tröttar man, förr eller senare, ut dem.

Kommentera

Mitt lätta gäddspö är ett gammalt 8 fots Berkley Signa Pike som David Lundqvist designat. Det är klassat 40-100 gram men max är 75 gram i verkligheten. Jag fiskar max upp till 60 gram för att inte smälla av spöt(många har gått av i denna serien). Rullen som används är en gammal Ambassadeur Ultra Mag 1 för jag gillar tickande slirbroms, eller en Amba 5000 classic. Spöt har tagit +10 kg gädda och UltraMag rullen har en mängd gäddor över 9kg på sitt samvete. Kör lite 4-6 tumsjiggar, 35 grams Atom, Bomber och SSR. Dessutom har jag ett Sg XLNT Butch Light 6,9 fot 10-30 gram som jag funderar att para ihop med en Calcutta 200 TEDC som vanligtvis tjänstgör som havsöringrulle. Den sista combon och några Mörrumspinnare och Atom räcker långt i snipjakten vid sommarstugan.

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
        Samma här har sedan förra säsongen kört med st croix downsizer och en calcutta 201D. Denna säsong så har jag införskaffat ett big cranker från st croix ett 1oz spö med en JDM mörrum som ska få jobba hårt vid snipfiske och till stor abborrarna!
        Funderar på den kombon .
        Har Downzisern men har inte hittat riktigt vilken rulle jag vill ha .
        Calcuttan 201D är riktigt intresant , hur grov lina & tunga beten kan man köra med den rullen .
        Beten från 50 upp till 100 gr vill jag kunna kasta .

Kommentera

Ja , lättjerk har varit min favorit fiskemetod sedan 2008. Många rullar och spön har passerat mina händer sedan dess.

När jag började med lättjerk då hade vi en gräns på 45g. Tanken vi hade då var att drilla "större" fiskar med lättare prylar, så det blir lite mer sport. Här finns en gammal tråd om beten vi använde då: http://www.fiskesnack.com/forum/show...havs%C3%B6ring

Det var ju då. Idag lättjerk för mig personligen betyder beten från 20g och upp till 70 g fast ganska korta och kompakta , dvs de ska vara max 12 cm. Mina personliga favoriter idag är: Smuttly pup, Cobb Crazy Shad, SZ miniticssaren, SZ minisquarepusher, Apell mini, Salmo 10 & Buster 2.

Spöt jag har fastnat för är ett 7 fotare på 2 oz från St Croix (såklart) och jag använder det för att fiska med "gäddjiggar" oxå.

Vill jag gå ner i storlek på prylarna, då har jag spön med matchande rullar hela väger ner till -21g, om det så behövs.

Hur fungerar det i praktiken? Jo, det fungerar alldeles utmärkt. När jag fiskar med mina fiskebröder som kastar bara 150+ beten, då brukar jag hänga med både i vikt och framför allt i antal fiskar , om vi säger så.

Ha det //T
          Senast ändrad av tonyex; 2014-02-12, 14:42.

Kommentera

BTW så är det, enligt min erfarenhet, inte de tyngsta gäddorna som bjuder det största motståndet. Däremot har jag åtskilliga gånger under sommaren haft förmånen att brottas med fiskar mellan 5 och 8 kilo på relativt grunt vatten och då har det inte bara varit dragkamp utan även riktiga rusningar och en del luftsprång. Riktigt häftiga fiskeupplevelser, i vart fall om utrustningen är av det lättare slaget. Hade jag winschat in desssa fiskar med ett -180 g spö och lina som en bogsertross hade det bara blivit plask och stänk eller möjligen uträtade krokar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Funderar på den kombon .
              Har Downzisern men har inte hittat riktigt vilken rulle jag vill ha .
              Calcuttan 201D är riktigt intresant , hur grov lina & tunga beten kan man köra med den rullen .
              Beten från 50 upp till 100 gr vill jag kunna kasta .
              Jag kör med 0,28 sufix ghost. Och mestadels beten runt 60-70g men det borde gå att fiska med beten upp emot 100g på den utrustningen.
              http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                BTW så är det, enligt min erfarenhet, inte de tyngsta gäddorna som bjuder det största motståndet. Däremot har jag åtskilliga gånger under sommaren haft förmånen att brottas med fiskar mellan 5 och 8 kilo på relativt grunt vatten och då har det inte bara varit dragkamp utan även riktiga rusningar och en del luftsprång. Riktigt häftiga fiskeupplevelser, i vart fall om utrustningen är av det lättare slaget. Hade jag winschat in desssa fiskar med ett -180 g spö och lina som en bogsertross hade det bara blivit plask och stänk eller möjligen uträtade krokar.
                Är bara tvungen att komma med en tråkig, men ändå relevant kommentar på detta... Just gäddor som kämpar skiten ur sig mot en lätt utrustning sommartid är inte det optimala ut fiskevårdssynpunkt, förutsatt att vi nu pratar c&r. Finns rätt stor risk att gäddan packar ihop för gott efter en sådan upplevelse.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Ibland kan det vara skoj med lätta prylar. Själv kör jag dock tungt för att jag vill fiska av så mycket som möjligt så man kan komma upp i maximalt antal fångade gäddor på en dag och då är det effektivare att ha utrustning som kan släpa in fisken lite snabbare. Kanske är det skonsammare också då fisken aldrig hinner få mjölksyra... Kampen i sig ser jag ingen jättetjusning i om man skalar ner, annat är det ju om man faktiskt fiskar fisk som är så stor och stark att du måste använda bromsen annars drar fisken ner dig i vattnet, det är kamp det!
                  Senast ändrad av henrikj; 2014-02-12, 16:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                    Är bara tvungen att komma med en tråkig, men ändå relevant kommentar på detta... Just gäddor som kämpar skiten ur sig mot en lätt utrustning sommartid är inte det optimala ut fiskevårdssynpunkt, förutsatt att vi nu pratar c&r. Finns rätt stor risk att gäddan packar ihop för gott efter en sådan upplevelse.
                    Ur fiskevårdssynpunkt är naturligtvis det optimala att låta fisken vara i fred om man inte har någon användning för den. Att dra upp fisk bara för sitt eget höga nöjes skull och sedan släppa tillbaka den är etiskt tveksamt oavsett hur grov utrustning man använder. Ska man dimensionera sin utrustning så att man snabbt och skonsamt kan veva in de största fiskar som kan tänkas nappa så blir det ju ett tämligen ointressant harvande. Möjligen är det den överdimensionerade utrustning som idag tycks vara vad som gäller som gör att så många talar nedsättande om vad som förr ansågs vara fina gäddor och kallar 2-kilos för snipor? Någon sport är det förstås knappast att fiska sådana med en grov jerkutrustning men jag utgår från att det fortfarande är gäddor i den dimensionen (eller klenare) som utgör den övervägande delan av fångsten för den övervägande delen av gäddfiskarna? Själv fiskar jag numera rätt sällan gädda och detta delvis därför att jag tycker att annat fiske är mer intressant men också för att det finns andra arter jag hellre ser på middagsbordet. Renodlat C&R-fiske betraktar jag som perverst.

Kommentera

Back to topic now guys.....C&R-diskussionen kan ni köra i annan tråd....

/S
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 728 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04