Optimering av Ambassadeur 2500C för Längsta Kastlängd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimering av Ambassadeur 2500C för Längsta Kastlängd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TopHat Visa inlägg
    Hej igen. Tack för alla svar.
    Rullen har 2 lager och det drev som KeBa pratar alum. drevet som som driver evighetskruven är mycket riktigt förankrat med ventilgummi. Rullen matar ut lina fint med bara ett lekande i ändan av lina med minimal kastbroms. Efter vad jag kan utröna av era svar återstår bara inkörning av lager (10 h), mindre bromsvikt till centrufigalbromsen, bättre spö och träna på att kasta som möjligheter till ytterligare optimering.

mvh TopHat
    Yes!!
    Välkommen till trimträsket!

//Kenneth

Kommentera

Jag har själv tidigare bytt till dyrare (bättre?) spön i tron att det var problemet.
      Självklart ska rulle och spö passa varandra, att köra med dyr rulle och billigt spö eller tvärt om blir aldrig bra.
      Jag träffar på alldeles för många som lägger sina pengar på rullen men inte spö.
      Det leder lätt till diverse strul som inte enbart har med kast-längden att göra.

Självklart ska TS börja med att optimera rullen, är han sen inte nöjd är det tid för spö-byte.

Kommentera

Jag köpte på mig ett tredje lager men har tagit bort det även om jag har ett kromat Mässingsstativ. Det blev skillnad med ventilgummi istället. Var noga med att tvätta ur rullen med färskvatten efter varje fisketur och plocka i sönder den med jämna mellanrum. /Ingemar

Kommentera

Ska börja med att ta bort den enda bromsvikten ( kan ju sitta två men jag har bara använt en) och ersätta den med de två små oanvända som följde med trimmet och testa.
          Vad tror ni om det?

Kommentera

Ska börja med att ta bort den enda bromsvikten ( kan ju sitta två men jag har bara använt en) och ersätta den med de två små oanvända som följde med trimmet och testa.
            Vad tror ni om det?
            Låter bra enligt mig, eftersom jag inte vet hur stora vikterna är så kan det ju hända att det inte blir någon skillnad....och då plockar du bort en av de små.
            Det beror ju på vad typ av beten du tänker använda hur du ska optimera.
            Sedan är det upp till dig hur du vill prioritera kastlängd kontra stabilitet.
            Lycka till och jag hoppas du uppdaterar tråden med hur det går!

Kommentera

Du kan även prova att olja bromsbanan det kan leda till att bromsen inte tar så mycket och kanske längre kast.
              Jag brukar ta lite "gul" på en tops och dra ett varv på banan.
              Anledningen till att jag gör det är att det finns de som påstår att oljad bana gör rullen med konsekvent i bromsningen om det skulle komma lite vatten på banan.
              Har du normalt torr bromsbana och får lite vatten på den.....kan ju då tänkas bli en "livlig" rulle!
              Lite vatten på en oljad bana sägs alltså inte göra riktigt så stor skillnad.
              De som har testat detta mer får gärna yttra sig.

Kommentera

Hej på er igen.
                jag har provat med en kastvikt (den minsta som sensibus skickade med). Men den flög den direkt och lade sig inne i bromsbanan.
                Verkar inte bra med den lilla vikten enligt mig. Kastat slut på (av)en flätlina 0,18 men det gjorde inte så mycket den färgade av sig mycket och var ganska trasslig. Tagit en Fireline Tracer Braid 0,20 från en annan rulle lite kort kanske.Har cirka 4-5 mm till rullkant. Den linan verkar lägga sig mycket mer jämt utspridd över spolen och trasslar mindre ( kan ju bero på kortare linlängd) men jag gillar den betydligt bättre. Har dessutom kastat cirka 3,5 timme effektivt med rullen. Tycker att rullen börjar låta och uppföra sig " lenare och Mjukare" om ni förstår. Verkar kasta lite länger har dock inte mätt på det ännu. Ni påstår att man borde kasta längre med UT- trimm än jag gör, men ingenhar uppgett några uppmätta siffror på fiskeSnack i någon tråd vad jag har kunnat hitta. Gränsen kanske går vid en 50-60 meter.
                mvh TopHat.
                ps hör av mig igen om mina result.
                Senast ändrad av TopHat; 2014-01-01, 14:32.

Kommentera

Hej testa att även byta lina för det kan vara stor skillnad på olika linor och kastlängd.
                  Nu har jag ingen 2500 men mina andra abu rullar brukar trivas bra med PowerPro S8S
                  eller gamla vanliga PowerPro sen så är ju Sufix 832 alltid en bra lina.
                  Jag har Fireline Tracerbraid 0.28 på en av mina gäddrullar och den linan kastar väldigt kort
                  har prövat på andra rullar med men alltid samma resultat nu vet inte jag om det bara är så
                  på dom grövre Tracerbraid men förövrigt så är linan jättetrevlig.

Kommentera

Tracerbraid 0.28 på en av mina gäddrullar och den linan kastar väldigt kort
                    Du bör klara dig på 13-18 kg tracer braid. (0:26-0:32).

Jag tycker inte Tracer Braid kastar kortare en motsvarande linor från andra tillverkare.

Kommentera

Hej på er igen.
                      jag har provat med en kastvikt (den minsta som sensibus skickade med). Men den flög den direkt och lade sig inne i bromsbanan.
                      Verkar inte bra med den lilla vikten enligt mig. Kastat slut på (av)en flätlina 0,18 men det gjorde inte så mycket den färgade av sig mycket och var ganska trasslig. Tagit en Fireline Tracer Braid 0,20 från en annan rulle lite kort kanske.Har cirka 4-5 mm till rullkant. Den linan verkar lägga sig mycket mer jämt utspridd över spolen och trasslar mindre ( kan ju bero på kortare linlängd) men jag gillar den betydligt bättre. Har dessutom kastat cirka 3,5 timme effektivt med rullen. Tycker att rullen börjar låta och uppföra sig " lenare och Mjukare" om ni förstår. Verkar kasta lite länger har dock inte mätt på det ännu. Ni påstår att man borde kasta längre med UT- trimm än jag gör, men ingenhar uppgett några uppmätta siffror på fiskeSnack i någon tråd vad jag har kunnat hitta. Gränsen kanske går vid en 50-60 meter.
                      mvh TopHat.
                      ps hör av mig igen om mina result.
                      Hej igen!
                      Bara för att undvika missförstånd, vad menar du egentligen med;
                      "Men den flög den direkt och lade sig inne i bromsbanan."
                      Jag brukar som sagt prioritera stabilitet och har haft mer c-broms än minsta vikten.
                      Vad jag hört så har en del minsta vikten till lättkastade, strömlinjeformade drag.
                      Vad hade du för drag när du provade sist?

När det gäller linan så kan den påverka kastlängderna en hel del.
                      Tunga beten med relativt klen lina skulle kunna innebära att linan skär in i underliggande linlager.
                      Detta kan vara anledning till trassel, spolen drar med sig linan runt och så är det kört.
                      Även om det inte trasslar så tar det kraft varje varv om linan måste "dras loss" från spolen.
                      Jag har inte använt de linorna som du kört med så där vill jag inte yttra mig.
                      Jag brukar använda Stw ext, PP, PP-S8S, bortsett från ett måndagsex så har dessa funkat fint.
                      0,19 på grund UT-spole och 0,23 på djup UT-spole, då går det på lite drygt 100m.

Jag tillhör inte de som påstår att du borde kasta längre med UT-trim.
                      Har själv aldrig mätt hur långt jag kastar.
                      Det finns de som skriver att de kastar otroligt långt och jag betvivlar inte en sekund att det är sant, däremot är jag nyfiken på vad typ av bete de hade, eller var det en kastdobb?
                      Effekterna av UT-trimmet är störst vid lätta beten, ju tyngre drag desto mindre skillnad gör det mot originalrullen.
                      Jag hoppas också att någon skulle vilja yttra sig om förväntade kastlängder kontra betestyper.
                      ....allra helst hade man hoppats att UT själv tittade in här och på sitt pedagogiska vis förklarade hur allt låg till!

Om nu rullen är helt i ordning, då kanske du skulle kosta på den en ny och fräsch lina?
                      Är linan sliten med platta partier så tar det på kastlängden.
                      Samma sak när det gäller spöt, är nu rullen ok, ja då skulle jag skaffat ett spö som är lite mer i klass med rullen.
                      Jag säger inte att du per automatik kastar längre, det är för många andra faktorer som spelar in.
                      För mig är det mer en ordningsfråga och känsla.
                      ...men visst, med "rätt" spö kastar du längre än med "fel" spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 342 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13