Optimering av Ambassadeur 2500C för Längsta Kastlängd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimering av Ambassadeur 2500C för Längsta Kastlängd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om jag vore som dig så skulle jag mejla Reelman/Uffe och fråga honom.Han KAN ju dessa rullar.
    Om jag skulle gissa så kan du säkert sätta i mindre,alt. ta bort en bromsvikt och prova

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
      Det känns som att en ut trimmad 2500 borde kasta längre än så.
      Det går att hitta gamla inlägg av UT när berättade vad han hade lyckas med en 2500 och en 10 fotare. Det kommer jag mkt väl ihåg, precis som om det vore idag. Det var då vägen till "den mörka sida" började på riktigt för mig.

Vi måste göra om testet igen.
      Tror du att jag kommer att behöva mina "fuskrullar", om jag ska ge dig en match?

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2013-12-21, 21:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
        Om jag vore som dig så skulle jag mejla Reelman/Uffe och fråga honom.Han KAN ju dessa rullar.
        Om jag skulle gissa så kan du säkert sätta i mindre,alt. ta bort en bromsvikt och prova
        Klockrent, Reelman har koll på läget!...dessutom fixar han allt en rullnörd kan tänkas behöva...och lite till!
        Jag kör ibland med två vikter för att ha superstabil rulle men sen spelar det ingen roll om jag tar i så jag spyr, kommer inte längre för det..
        "Noll" mek.broms (litet glapp)....och hyfsad kastteknik bör man ju även ha.
        Ibland kan jag tycka att det blir lite hysteri ang kastlängd, eftersom jag oftast fiskar från båt så ar inte kastlängd allt, stabilt och trasselfritt är inte dumt det heller!

Edit;
        Glömde, grattis till rullen 2500C är en riktig kanonrulle!!
        Jag började med en 25'a, sen var det kört...helt sjukt alltså..
        Senast ändrad av KeBa; 2013-12-21, 21:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av TopHat Visa inlägg
          Hej.
          Jag har en nyinskaffad Ut-trimmad Ambassadeur 2500C. Jag kastar ungefär 55 meter i nollvind med 10,5 fotsspö
          0,18 flätlina och 30g vicky utan att råka ut för lintrassel. Är det vad man kan förvänta sig eller går det att optimera något ytterligare för att öka på kastlängden?

Tacksam för svar
          TopHat
          Om rullen är rengjord och smörjd, ja du kan testa om allt går så lätt som det bör;
          Ha rullen på spöt, dra ut ett par, tre meter lina som du vevar in igen utan att hålla emot för hårt när du vevar in.
          Nu ligger de sista metrarna påspolade löst, dvs att linan inte skär in det minsta i undre linlager.
          Sedan brukar jag hänga på ett lekande i änden på linan, frikopplar och håller spöt horisontellt.
          Om lina nu sakta spolas ut, ja då vet jag att rullen lirar som den ska.
          Om inte, då får man forska vidare.

Om du vill reducera friktionen i rullen en aning till;
          Ta bort vänster gavel. Där ser du ett aluminiumdrev på spolaxeln.
          Det drevet driver i sin tur ett mellandrev som i sin tur driver evighetsskruven.
          Alu-drevet hålls på plats av en svart "plastkopp", där blir det liiiite men ändå en viss friktion.
          Ta bort "plastkoppen", ta en kort bit ventilgummi och trä på spolaxeln och skjut den mot alu-drevet så att det hålls på plats mot spolen.
          Om du kastar längre?....det finns i alla fall de som tror det, oavsett, all friktion är av ondo så in och skruva i rullen nu!

Kommentera

Vet inte vilken generation av trimm du har? Jag hade det med tre lager.
            Min funkade inte optimalt heller. Men efter reelman lagt sin hand på den och bla tagit bort det tredje lagret så blev det en helt annan rulle.
            Nu kastar min riktigt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Vet inte vilken generation av trimm du har? Jag hade det med tre lager.
              Min funkade inte optimalt heller. Men efter reelman lagt sin hand på den och bla tagit bort det tredje lagret så blev det en helt annan rulle.
              Nu kastar min riktigt bra.
              Tjena Jörgen!
              Som sagt, reelman kan verkligen sina saker, inget snack om det!

Det ligger en del i det du skriver. Tre lager kräver ett j-vligt rakt stativ annars hamnar spolaxeln i spänn.
              Även ett riktat stativ kan "falla tillbaka" med tiden. Om det inte är rakt märker man först när man ska ha i tredje lagret, det vill liksom inte trilla på plats.
              När man sedan frikopplar och lätt snurrar spolen så roterar den baklänges det allra sista....vilket påvisar att axeln hamnar i spänn....att detta är negativt för kastlängden är ju ingen tvekan om.

Nyttan av tredje lagret vill jag minnas UT beskrev att det skulle förhindra resonans i spolaxeln(?).
              Så är det säkert men det är nog med tanke på hur svårt det är att få till det på ett bra sätt som gjort att trimsatser till 25'or numera har två lager.....vilket samtidigt ger mindre friktion än tre lager.
              Du är inte den enda som påstår att 25'or kastar bättre med två lager än tre!
              ....men likt förbannad så får mitt senaste bygge tre lager!

Kommentera

Jag har ett 500kr's Berkley Phazer 1062 MH 20/50 Cast.
                Det är säkert anledningen till att rullen inte kastar så bra,

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Hej Jörgen,
                  Jag känner inte trådskaparen och vet inte hur djupt ner i trimträsket han är än.
                  Jag har själv tidigare bytt till dyrare (bättre?) spön i tron att det var problemet.
                  Det ledde bara till att jag la ut pengar i onödan.
                  Jag håller med att spöval påverkar kastlängd, självklart!
                  ....men innan trådskaparen springer iväg och lägger pengar på annat spö så tycker i alla fall jag att han ska ha koll på att rullen är som den ska och optimerad vad beträffar c-broms vikter.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Det tror jag inte. Jag hade ett ännu sämre spö och kunde komma bra mkt längre.
                    Rullen ska genomsökas ordentligt för att hitta problemet, sen kan han uppgradera spöt, om det behovs. ( det är klart att det behövs)

//T
                    Senast ändrad av tonyex; 2013-12-22, 12:28.

Kommentera

Hej igen. Tack för alla svar.
                      Rullen har 2 lager och det drev som KeBa pratar alum. drevet som som driver evighetskruven är mycket riktigt förankrat med ventilgummi. Rullen matar ut lina fint med bara ett lekande i ändan av lina med minimal kastbroms. Efter vad jag kan utröna av era svar återstår bara inkörning av lager (10 h), mindre bromsvikt till centrufigalbromsen, bättre spö och träna på att kasta som möjligheter till ytterligare optimering.

mvh TopHat

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist