Vikt på spö? - Tackle Industries MH 9 fot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vikt på spö? - Tackle Industries MH 9 fot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vikt på spö? - Tackle Industries MH 9 fot

Köpte nyligen ett Tackle Industries 9 fot, Medium/Heavy. Köptes här på forumet av en trevlig säljare & för en billig slant Ingen som helst erfarenhet av spöt utan tog bara en chansning.

En kompis hämtade spöt i Stockholm & kommer att leverera det till Jul, så jag har inte fått hem det ännu. När jag pratade med honom sa han att han upplevde spöt som tungt. Äh, tänkte jag. Han är van med sina vertikal & ismetespön... Men sen, så där för skojs skull, bad jag honom att väga spöt på sin digitalvåg. Han är pedant ut i fingerspetsarna, så att vågen inte skulle stämma finns inte.

Enligt Tackle Industries hemsida väger spöt 9,7 oz. Om man avrundar ett ounce till 28,35 g väger alltså spöt 275 g. Den faktiska vikten vid vägning av mitt spö va 310 g. Kanske inte spelar nån större roll, men blev att fundera på detta. Kan vikten skilja från spö till spö av samma fabrikat & modell? Något i tillverkningsprocessen eller materialen som i så fall kan förklara det? Eller är det tillverkaren som kör med felaktiga uppgifter? Kanske så enkelt som en förvirring runt de olika måttenheterna & min bristande matematiska talang?

Kunde vara lite spännande om nån annan som har ett likadant spö även har en digitalvåg som stämmer?

Drar en chansning, dom kanske inte räknar med rullfäste?

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
      Drar en chansning, dom kanske inte räknar med rullfäste?
      Vore ju lite skruvat. Som att väga en wobbler innan man limmat dit skeden...

Kommentera

Det är inte förra ägaren som på något sätt förtyngt (är det ett ord?) bakhandtaget för att få bättre balans i spöt?

Kommentera

Spöet finns i en version med delat bakhandtag och ett med fullkork, det kan förklara skillnaden. Vilken av dom är det du köpt?
          Edit: Ser nu också att det endast är den odelade modellen som väger 9,7 oz. Den delade och den teleskopiska väger 11.2 oz = ca 314 g
          Jag har ett delat 9' MH men jag har inte kontrollvägt det. Underbart skönt spö för övrigt.
          Senast ändrad av HR; 2013-12-13, 13:35.
          Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
            Spöet finns i en version med delat bakhandtag och ett med fullkork, det kan förklara skillnaden. Vilken av dom är det du köpt?
            Det är split-grip, som rimligtvis borde vara det lättare alternativet. Så det borde inte vara förklaringen.

Såvida det inte även finns en no-grip variant

Kommentera

Jag drar en annan chansning, det odelade MH 9' spöet väger enligt deras spec 9,7oz. Är det verkligen det du köpt? De jag sett säljas här är de tvådelade som väger 11,2 oz, alltså 311,48 gram vilket är mer än vad ditt spö väger
              Min fiskeblogg Skvalp
              +FishEco

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
                Edit: Ser nu också att det endast är den odelade modellen som väger 9,7 oz. Den delade och den teleskopiska väger 11.2 oz = ca 314 g
                Jag har ett delat 9' MH men jag har inte kontrollvägt det. Underbart skönt spö för övrigt.
                Ah! Det va alltså svaret. Jag har kollat för slarvigt på hemsidan

Kul att du gillar spöt. Får se om jag oxå kommer att göra det. Det va som sagt en vild chansning. Har ett SG Big pike 8.6(samma som Okuma EVx H) som jag fiskat denna säsong. Dessa spön ligger ju väldigt nära varandra i användningsområde, så vi får se vilket som blir ordinarie & vilket som blir back-up. Fiskar mycket med beten i detta spann, så jag vill i vilket fall ha dubbla utrustningar i denna kaliber. Big Pike väger 256 g, så jag hoppas att jag inte kommer att uppleva viktskillnaden allt för tydligt. Men jag inbillar mig att balansen i utrustningen är väl så viktig som 60 grams viktskillnad...

Kommentera

Jag tycker mitt TI är skönare än kompisens Big pike, men det är säkert en smaksak. TI har djupare aktion tycker jag, och är även lite styvare än Big pike.
                  Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Nån mer som fiskar eller har fiskat med spöt? Vore kul att höra lite vad ni tycker i så fall.

Har läst FishEcos recension, men dom hyllar ju varenda produkt dom provar, så det säger mig inte så mycket.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 726 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04