Harlequine tipsade mig om att Wennerströms (Dogger) sålde ut Revo Neos 20D för mindre än halva det (hutlösa) ordinarie priset och eftersom jag just köpt upp min på ett gäng nya, lätta, haspelspön för havsöringsfiske och inte hade någon rulle som riktigt matchade dessa så tänkta jag... varför inte? Så i förra veckan tittade jag förbi och lockade upp två sådana rullar plus lämplig lina.. I helgen har jag haft tillfälle att testfiska och är, trots att det blev ett bompass, nöjd (för att inte säga imponerad). Men Nanofil 0,111 mm och fastskruvad på ett tiofots Daiwa Exceler ländes den här lilla rullen helt perfekt. Kastade långt in i motvinden och var hur skön som helst att veva på. Bromsen fisk jag aldrig tillfälle att testa annat än mot tångruskor men den verkade mer än OK. Om den här rullen är värd tre och en halv lax vet jag inte men en och en halv? KÖP!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abu Garcia Revo Neos 20D - snabbrecension
Collapse
X
-
Är det, förresten, någon som har inidesinfo om varför rullen/rullarna så snabbt tas bort ur programmet? Är det så enkelt att de var fel prissatta från början och att marknadsstragegerna hellre lanserar något nytt än att justerar priset? Tre och ett halvt tusen för en haspelrulle är ju rätt mycket och de som lägger de pengarna kanske hellre vill ha en ännu dyrare Shimano eller Daiwa? Prissättningen av top-of-the line haspelrullar är ju, för övrigt, närmast bisarr och jag skulle känna mig lurad om jag köpte en sådan rulle till fullt pris. Fördelen med idiotin är ju att man kan få väldigt bra ruller till vettiga priser när de reas ut (som nu, till exempel).
-
Förmodligen säljs det rätt "få" haspelrullar i den dyrare kategorin och därmed har de en potential att bli hyllvärmare. Tycker ofta man ser "reor" efter ett eller två år gällande dyrare lyxhasplar. Sen så byts modellerna med tätare mellanrum nuförtiden..
Kommentera
-
Det är väl ungefär vad jag själv misstänker. Stämmer teorin så är, rimligen, hyllvärmarrisken en faktor som påverkat den ursprungliga prissättningen, dvs att man om man köper en sådan rulle till ordinarie pris så utgör en väsentlig del av det priset tillverkarens bedömning av vilken andel av rullarna han inte kommer att lyckas sälja till detta pris. Tack, i så fall, alla ni som köpt Revo Neos- hasplar till ordinarie pris och därmed sponsrat mina "fynd"...Ursprungligen postat av Hippo Visa inläggFörmodligen säljs det rätt "få" haspelrullar i den dyrare kategorin och därmed har de en potential att bli hyllvärmare. Tycker ofta man ser "reor" efter ett eller två år gällande dyrare lyxhasplar. Sen så byts modellerna med tätare mellanrum nuförtiden..
Kommentera
-
När det gäller Revo Neos tror jag själv att det handlar om att rullen är svår att sälja pga konkurrens både inom och mellan varumärken.
Det finns många bra rullar för 3 lök hos andra leverantörer och ABU har själva en mkt prisvärd haspelrulle som ligger betydligt billigare och är väldigt bra för sitt pris.
Nämligen Sorön STX.
Ang. hyllvärmare är det dyrt att hålla lager och produkter som inte säljer är mkt dyrt för bolaget och då blir det ju så här.
Kommentera
-
Gav under tusenlappen för min Sorö stx, och ytterligare några hundralappar mindre för en Sorö sx, fantastiskt nöjde med bägge.....har inte behov av "mer" rulle än så till mitt fiske....Ursprungligen postat av Sg Visa inläggDet finns många bra rullar för 3 lök hos andra leverantörer och ABU har själva en mkt prisvärd haspelrulle som ligger betydligt billigare och är väldigt bra för sitt pris.
Nämligen Sorön STX.
Abu gör ju en stor "grej" av att revon är väldigt lätt........antar att det kostar att använda de lättaste materielen, själv är jag inte så viktkänslig....
Kommentera
-
Just vikten (och den tydligen mycket bra bromsen) var nog det främsta skälet till att jag slog till. Jag har ett antal lätta spön till mitt öringfiske och att hänga en fyrahektosklump under dem förstör balansen och känslan i utrustningen.Ursprungligen postat av sparetime Visa inläggAbu gör ju en stor "grej" av att revon är väldigt lätt........antar att det kostar att använda de lättaste materielen, själv är jag inte så viktkänslig....
Kommentera
-
Då är du ju helt rätt på det!Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggJust vikten (och den tydligen mycket bra bromsen) var nog det främsta skälet till att jag slog till. Jag har ett antal lätta spön till mitt öringfiske och att hänga en fyrahektosklump under dem förstör balansen och känslan i utrustningen.
Min stx 40 väger 289 gram och det funkar utmärkt till de flesta av mina spön, stx 20 väger 269 gram så att gå ner i storlek för 20 gram har aldrig varit aktuellt, kör med några rullar i 40 storlek med extra spolar som dessutom passar på alla rullarna sx och stx, det tycker jag funkar bra för mig, ett fåtal rullar att hålla igång, som funkar för flera olika fisken......
Vet inte om det är samma broms, carbon matrix, men är mycket nöjd med den jämna och kraftfulla bromsen i sorörullarna.....så du har säkert köpt en kanonrulle till ett mycket bra pris.....Senast ändrad av sparetime; 2013-12-03, 14:19.
Kommentera
-
Eftersom jag rekommenderade den gode Lausvik att införskaffa denna kaffekvarn trots att jag inte själv haft den, blev jag idag tvungen att slå till på en jag med. Under torrvevning känns den bra, men det jag gillar är att den utstrålar kvalité. Gedigen så att säga. Hoppas jag säger samma sak efter lite användning.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 297 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av engqvist
2025-09-21, 16:38
|
||
|
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
|
13 svar
2 827 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Gädd-jos
2025-09-12, 20:08
|
||
|
Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
|
39 svar
3 146 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Mathias 70
2025-12-07, 18:31
|
||
|
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
|
1 001 svar
150 131 visningar
18 gillar
|
Senaste inlägg
av Stefanr72
2025-10-05, 21:17
|
||
|
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
|
1 055 svar
201 115 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Bilbo
2025-09-14, 21:13
|
håller absolut med om priset. Det kallar jag för rea på grejerna. /Skit fiske på er
Kommentera