Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle

Tänkte det kunde vara kul att starta en tråd om ultralätt fiske med multirullar. Ett ställe där vi kan utbyta tips och erfarenheter om något som kan tyckas vara onödigt, men samtidigt är väldigt roligt

En bra guide för nyfikna som förklarar bakgrunden finns här:

Inleder med en snabb recension av mitt senaste japanfynd: Major Craft Volkey VKC-652UL/BFS

Click image for larger version

Name:	volkey.JPG
Views:	1
Size:	90,0 KB
ID:	1771146
    Vilket som beteckningen kanske avslöjar är ett tvådelat 6'5" spö med en rekommenderad kastvikt 1/32-1/4oz dvs 1-7g. Gramvågen stannar på ca 109g vilket inte gör det till et exceptionellt lätt spö, men balanserar med en Zonda 68 Hedgehog Custom ett tvärfinger framför rullfästet vilket är att betrakta som mycket bra. Balansen kan delvis tillskrivas de 9+1 mycket små och lätta spöringarna (Fuji micro guides). Lindningarna är som förväntat, mycket vällackerade utan en massa överflöd och finishen är hög.

Click image for larger version

Name:	micro.JPG
Views:	1
Size:	95,5 KB
ID:	1771147

Totalvikten rulle+spö blir 285g vilket ändå är rätt skapligt i ett så välbalanserat set. Men hur funkar det då?

Fick en liten lucka på eftermiddagen och gav mig ut för en kort session. Jag viste redan efter "inomhussvingadet" att klingan var rapp, väldigt rapp för att vara så lätt klassad och jag var lite tveksam till klassningen. Mitt tidigare ultralätta fiske har främst skett med ett haspelspö, Shimano Catana 1-7g som i jämförelse känns som en kokt spagetti. Då tiden var begränsad hade jag bara tid att testa med två beten. Förhållandena var riktigt usla; sidovind med kraftiga byar.
    Först ut var en kroklös X-Rap 4 på 1,6g. Kan inte påstå att klingan laddade från botten, men presterade ändå förvånansvärt bra. Kasten verkade hamna runt 18-20 vevtag spänd lina dvs 13-14m utan backslag. Ett par lösa loopar vid invevning, men helt trasselfritt.
    Nästa bete på tur var en kroklös Berkley Frenzy 5 viktade med blyhagel till totalt 5,6g. Här laddade klingan helt klart på riktigt och kasten blev både stabilare och längre. Runt 28-30 vevtag dvs 20m var inget problem att få till trasselfritt.
    Hoppas få till en lite längre testsession i mitten på veckan men mitt första intryck är gott. Mycket gott!
    Senast ändrad av barnmorskan; 2013-12-02, 11:16.

Kommentera

Intressant tråd såklart.
      En gång i tiden hade jag samma tankar som du. Men nu har jag gett upp. Jag fiskar sällan med beten som vägen under 5g, så jag klarar mig bra med vad jag har och på så sätt kan jag spendera pengarna på andra "leksaker".

Det jag är intresserad av är vilka fiskarter ska du ge dig på med dessa ultralätta prylar?

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

Det jag är intresserad av är vilka fiskarter ska du ge dig på med dessa ultralätta prylar?

//T
        Du kan ju tänka dig en 500g abborre i andra änden av linan på dessa grejer, vilken fajt!
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ja, det var min tanke oxå , men 500g borrar hugger gärna på 5 till 8 cm jiggar alldeles för ofta. //T

Kommentera

Finns det ngn gällande regel för vad som räknas som UL?

Kommentera

Om jag förstod första artikeln rätt, så pratar vi beten från typ 1-7g.

Kommentera

Jag har för mig att över 4-5g är det lätt fiske redan. UL är under 4g enligt det jag har förstått. //T

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                  Finns det ngn gällande regel för vad som räknas som UL?
                  Vet inte om det är så petigt egentligen. Tanken är väl att diskutera hur och med vad vi kan kasta så lätt och stabilt som möjligt. Jag vet inte om jag tycker 10g är direkt ultralätt, men jag tycker alla poster om att kasta så lätt man kan med ambitionen kasta lättare är välkommet! Roligast är väl dock om vi försöker hålla oss så nära ämnet det går.

På frågan vad jag tänkt fiska med grejerna är det nog mest borre. Men på Frenzyvobblern jag testade med har givit mer gädda. Så planen är väl ärligt talat; det som fastnar

Kommentera

I det här ämnet så saknar jag ett vettigt spö för att se vad rullen klarar av. Me jag har kastat ner till 4g med min revo premier, otrimmat. Går det lätt? Nej! Kastar man långt? Nej! Men det finns utvecklings potential! Om man vill. Nu är inte jag den som brukar fiska UL men suget finns där ibland och jag har sneglat lite på en till revo, en revo LTZ.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 729 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S