Ursprungligen postat av Silverbågen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggVerkar helt klart som den passar! The Tackle Trap säljer 50Mg spolar och listar den som kompatibel och dom har fan koll på grejerna.
Det finns en hel del BFS-spön! Maxpris ca?
Annars kanske jag får vråltrimma min Amba 2500C som är uppgraderad med lättare spridare, kolfibervev samt gavlar och IAR-lager från en nyare rulle. Finns samma fina, grunda spolar till den med
Om det går att hålla sig runt tusingen för ett vettigt spö så vore det bra. Ju billigare desto bättre förstås, men inte så att snålheten bedrar visheten om du förstår vad jag menar. Har ett ABU Volatile till gäddfiskare och det trivs jag bra med. Ser att set finns en version som kastar 1/16-3/8oz. Låter lite intressant iom att det kostar $99.95. Sen är ju frågan om det kan matcha de Japanska BFS-spöna?Senast ändrad av Fogeljazz; 2013-12-02, 19:49.
Kommentera
-
Hög intressant tråd, håller som bäst själv på med att få till något Klass 1 / UL
Även jag har tidigare kört med ett UL haspel Shimano catana men eftersom att man är inkörd på multi
så skulle det vara trevligt att även köra på multi till abborre och regnbåge.
Till detta ändamål har jag skaffat en Ambassadeur 2500c men jag saknar ett vettigt spö .
Mitt mål är att kunna kasta små spinnare 6-8gr. och så skeddrag typ Jazz 7gr.
Har kollat lite på Berkely Chili 803 3-18gr.(tror det var 8ft.) och Shimano Technium 3-14gr. 10ft.
Men jag har allmänt dålig koll på detta område, hur ska man tänka kring länden på spöt?
Tips på spön motages tacksamt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inläggIntressant, får kolla upp Tackle Trap. Sen är ju frågan vad som är bäst, Chronarch 50-spolen eller en Hedgehog- eller Avail-spole. Finns ju några extremt grunda spolar där.
Annars kanske jag får vråltrimma min Amba 2500C som är uppgraderad med lättare spridare, kolfibervev samt gavlar och IAR-lager från en nyare rulle. Finns samma fina, grunda spolar till den med
Om det går att hålla sig runt tusingen för ett vettigt spö så vore det bra. Ju billigare desto bättre förstås, men inte så att snålheten bedrar visheten om du förstår vad jag menar. Har ett ABU Volatile till gäddfiskare och det trivs jag bra med. Ser att set finns en version som kastar 1/16-3/8oz. Låter lite intressant iom att det kostar $99.95. Sen är ju frågan om det kan matcha de Japanska BFS-spöna?
Beträffande spö skulle jag spana in Major Crafts GO.EMOTION där det finns några BFS-spön till bra pris.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggCQ51 är väl den mest robusta rullen på marknaden kapabel att kasta ultralätt. Med en grund Avail-spole eller Shallow Special har man väl den mest kompetenta old school rullen på marknaden för finesse. Vet dock inte om man gör klokt i att använda den till mycket över 20g (även fast det går utmärkt). Tycker du inte spolen känns lite liten för större beten?
Har använt den till abborre jiggning med Relaxjiggar på ca 12-20 g (2,5-3" m 7,5-15 g skalle),
Havsöringsfiske med 20-30g Vicke...
Lättare gäddfiske m 35 g Atom, 47 g Salmo Sliders o 58 g Westin Jerks.....
Kastade också ut en fråga om vad som bedömdes som övre viktgräns för CQ51:an på TT:s forum och fick som svar att 2-Oz beten inte skulle vara det minsta problem, vilket ju rimmar med min egen uppfattning.
Men vill man ha en rund multirulle för att kunna jigga abborre med tvekar jag inte en sekund att rekommendera rullen...men en 2,5-tums Relaxjigg med 7,5-g skalle faller ju utanför "Finessramen" med sina dryga 12 g....
Vill man kasta 4g spinnare, 3 g Vobblers eller oblyade jiggar m BFS så kanske man skall satsa på nån specialspole (och vara beredd på att aktionsradien förblir begränsad..)
/S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av djkj Visa inläggHög intressant tråd, håller som bäst själv på med att få till något Klass 1 / UL
Även jag har tidigare kört med ett UL haspel Shimano catana men eftersom att man är inkörd på multi
så skulle det vara trevligt att även köra på multi till abborre och regnbåge.
Till detta ändamål har jag skaffat en Ambassadeur 2500c men jag saknar ett vettigt spö .
Mitt mål är att kunna kasta små spinnare 6-8gr. och så skeddrag typ Jazz 7gr.
Har kollat lite på Berkely Chili 803 3-18gr.(tror det var 8ft.) och Shimano Technium 3-14gr. 10ft.
Men jag har allmänt dålig koll på detta område, hur ska man tänka kring länden på spöt?
Tips på spön motages tacksamt.
Jag har testat det mesta av ul-spön tillgängliga i sverige, dock inte Berkley Chili. Jag tror mig dock veta att det fungerar som de flestra andra snarlikt klassade spön, t. ex Technium DX dvs är aldeles för styvt för att ge tillfredsställande kastlängder med så lätta beten. uppåt 14-15g är det säkert suveränt. Men i botten av spektrat laddar det inte alls.
Då jag själv aldrig hittade något passande valde jag att importera. Finns väldigt mycket fint att välja på om du beslutar att göra det.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggHar ju den "vanliga" varianten och den är jag inte det minsta orolig att använda med beten över 20 g....
Har använt den till abborre jiggning med Relaxjiggar på ca 12-20 g (2,5-3" m 7,5-15 g skalle),
Havsöringsfiske med 20-30g Vicke...
Lättare gäddfiske m 35 g Atom, 47 g Salmo Sliders o 58 g Westin Jerks.....
Kastade också ut en fråga om vad som bedömdes som övre viktgräns för CQ51:an på TT:s forum och fick som svar att 2-Oz beten inte skulle vara det minsta problem, vilket ju rimmar med min egen uppfattning.
Men vill man ha en rund multirulle för att kunna jigga abborre med tvekar jag inte en sekund att rekommendera rullen...men en 2,5-tums Relaxjigg med 7,5-g skalle faller ju utanför "Finessramen" med sina dryga 12 g....
Vill man kasta 4g spinnare, 3 g Vobblers eller oblyade jiggar m BFS så kanske man skall satsa på nån specialspole (och vara beredd på att aktionsradien förblir begränsad..)
/S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggJag tänkte liten som i suboptimal för att få långa kast, snarare än för klen. En spole skall ju helst både ha stor omkrets och väga lite. Det där med anpassad för beten över 20g handlar väl snarare om att spolen då är onödigt liten/lätt för större beten vilket följdaktligen inverkar negativt på kastegenskaperna jämfört med en större spole.
Gillar man att Downsizing så är den dock perfekt....har kört HÖ med en 7,6:a och 20 g Vicke i höst och kombon kastar more than good enough
Och för "spoon"-fiske med typ 25-35 g Atom/Utö eller jiggfiske med 4-6 tums Relax på ett ca 7-fots rappt spö på ca 1-1,5 Oz så har du en riktigt smidig liten gädd-kombo
....och enligt min uppfattning är iaf båda alternativen mer optimala för rullen än att para ihop den med ett 1-7 g spö...5-18 ok..7-21 even better och 10-25 spot on!
/S
Kommentera
-
SB, Jag har både 51 och 101 och för 20g grams beten , då tar min 101 alla dagar i veckan! Det har att göra med spolens diameter samt storlek, som barnmorskan påpekade några inlägg innan. OBS! Detta ska inte betyda att 51 kan inte kasta dessa beten!
//T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggSB, Jag har både 51 och 101 och för 20g grams beten , då tar min 101 alla dagar i veckan! Det har att göra med spolens diameter samt storlek, som barnmorskan påpekade några inlägg innan. OBS! Detta ska inte betyda att 51 kan inte kasta dessa beten!
//T
Min subjektiva uppfattning utifrån erfarenhet är dock att CQ51 presterar bättre i intervallet 10-40 g än vad den gör i intervallet 1-7 g...det var därför jag flaggade upp i tråden så att ingen skulle tro att den var en renodlad BFS rulle
Har inte heller hävdat att CQ51 är den av mina rullar som kastar en 20 g Vicke längst av alla rullar...inte heller att kombinationen med ett 7,6 fots spö skulle göra det....utan jag har enbart konstaterat att det är en skön kombo som presterar fullt tillräckligt i många situationer och dessutom är riktigt behagligt att hantera...
Vill jag kasta en 20 g Vicke längre eller längst kan jag ta min trimmade Chronarch 201E7, Calcutta 201TEDC eller Calais 201DC och sätta den på en 9-,9,6 eller 10,6-fotare.....
Skulle jag kasta drag i spannet 1-7 g och målet var att kasta så långt som möjligt skulle jag också välja en annan rulle...
/S
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 729 visningar
0 gillar