Ursprungligen postat av jaesaren
Visa inlägg
Det är dock tämligen långt från "riktiga" bäckspön av BFS-typ som finns i Japan.
Flera märken har modeller kring 5 fot som kastar 1/32-1/8oz och dylikt, helt klart fräcka spön men i princip oanvändbara till allt utom möjligen bäcköringfiske här hemma.
För en herrans massa år sedan hade jag fördelen att få känna på ett Daiwa Presso-triggerspö som var 5'9", avsett för beten 1-7 gram, på gränsen till överklassat. Jag hade vid samma tid multirullen Daiwa Presso och var riktigt sugen på en beställning av ett alldeles eget Presso-spö.
Spöt hade kostar många tusenlappar och jag var lovad ett av de få exemplaren som fanns kvar hos Daiwa i Japan vid tillfället. Spöt tillverkades mer eller mindre spontant i små batchar, tillfället var alltså någorlunda unikt.
Som tur är backade jag och lät rullen sitta på betydligt enklare, och billigare, spön som hanterade upp till knappa 15 gram. Hade mycket kul med den rullen ihop med några spön av den typen, roligare än jag troligen haft med det superlätta spöt. Visst att jag tappade potential till praktiskt fiske med beten runt 1-3 gram men det fisket bedrev och bedriver jag ändå väldigt sällan.
Major Craft gör bra spön, 6'8" ihop med 1/8-3/8oz är en trevlig kombination och jag är övertygad om att du blir nöjd med spöt!
Kommentera