Jag har ett 3-14grams.Sitter en MGX på det och tycker det är piggt och väldigt lätt.Tror det vägde in på c:a 280g.MED rulle.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av ElCamino Visa inläggJag har ett 3-14grams.Sitter en MGX på det och tycker det är piggt och väldigt lätt.Tror det vägde in på c:a 280g.MED rulle.
Kommentera
-
Har ju inte varit neråt tre gram direkt...jag kör mindre jiggar,spinnare och småwobblers.Det är ganska rappt..."modernt".Klassningen..ja,tycker den verkar ok.Vissa har skrivit att andra Dragonspön ligger närmare övre viktangivelsen,kan ligga något i det.Jag har bara fiskat på och gillar det!Provade även popper i somras men,nä,då vill jag ha något styvare/kortare spö.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ElCamino Visa inläggHar ju inte varit neråt tre gram direkt...jag kör mindre jiggar,spinnare och småwobblers.Det är ganska rappt..."modernt".Klassningen..ja,tycker den verkar ok.Vissa har skrivit att andra Dragonspön ligger närmare övre viktangivelsen,kan ligga något i det.Jag har bara fiskat på och gillar det!Provade även popper i somras men,nä,då vill jag ha något styvare/kortare spö.
Kommentera
-
Tjena!
Har ett fkp draugen+ mgx som jag kör abborre med idag. Är otroligt nöjd med kombon, kastar bra och bra ryggrad i spöt som klarar lite större beten.
Är lite sugen på att skaffa ett spö till med multi på och täntke testa nått nytt i rullväg. Första jag tänkte på var mörrum 1600zx
tror ni jag märker nån jätteskillnad mellan dessa rullar? Den runda ska ju vara bättre att kasta med har jag hört.
Hur bra är calcutta jämförelsevis? 200d
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Larsww Visa inläggTjena!
Har ett fkp draugen+ mgx som jag kör abborre med idag. Är otroligt nöjd med kombon, kastar bra och bra ryggrad i spöt som klarar lite större beten.
Är lite sugen på att skaffa ett spö till med multi på och täntke testa nått nytt i rullväg. Första jag tänkte på var mörrum 1600zx
tror ni jag märker nån jätteskillnad mellan dessa rullar? Den runda ska ju vara bättre att kasta med har jag hört.
Det var en intressant fundering som jag gärna också tar del av svaret på.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
För att jämförelsen ska vara rättvis då ska man jämföra dessa rullar med något mindre rullar som en Calcutta TE 50 TG eller Conquest 50 alt en 2014 Calcutta 100. Även en JDM Calcutta 100D skulle kunna vara intressant, framför allt nu när det finns Avail spolar [kastar 4,5 gr lätt] till dom.
Runda rullar upplevs som stabilare och det har att göra med att den runda konstruktionen minimerar toleranser och vibrationer. Dessa egenskaper hjälper till med att ha en mer direkt kontakt med betet/fisken och självklart ju mindre vibrationer, desto stabilare kastar man.
Om man ska nu fiska med riktigt lätta beten, då kanske blir inte skillnaden såpass stor ändå.
//TSenast ändrad av tonyex; 2015-06-26, 12:31.
Kommentera
-
Ah ok trodde 200 var deras minsting, jag är helt grön vad det gäller shimanos multirullar. Hade gärna klämt lite på en före jag bestämmer mig. ÄR det nått jag inte beställer på nätet utan att känna på först är det dyrare rullar...
Vad tror du om 1600zx som jämförelse med en mgx? Ang kastlängd på dessa. MGX har ju extremt liten spole, tänkte om 1600an hade lite större och bättre kastegenskaper.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Larsww Visa inläggVad tror du om 1600zx som jämförelse med en mgx? Ang kastlängd på dessa. MGX har ju extremt liten spole, tänkte om 1600an hade lite större och bättre kastegenskaper.
Personligen , gillar jag Mörrum mer ...
//T
Kommentera
-
Min Mörrum (zx3601) klar av att kasta neråt 7g utan stora svårigheter det gör en MGX också eller en premier för den del också även om mörrumen hanterar beten över 10g bättre.
Har själv vart sugen på en zx1601 till det lättaste fisket men inte kommit till skott ännu me då med en trimspole till för optimala kastegenskaper.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 741 visningar
0 gillar