Bästa rullen för jerk fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa rullen för jerk fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Anders G Visa inlägg
    Hur många bästa rullen trådar finns det ? Zzzzzzzzzzzzz
    ....och hur många bästa rullen trådar kommer att startas i de närmaste månaden/åren. ZzZzZz
    Ämnets rubrik bör filtreras bort, helt enkelt.
    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-11-26, 23:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av lintrassel Visa inlägg
      Tror inte jag sett någon ta upp 5600c/5601C Predator.
      Iofs inte särskilt trimbar men jag tror inte det var ett krav från trådskaparen, dock har den tumtangent.
      Är grymt nöjd med min i varje fall.
      Jag kör både med Lexa och med just predator och min predator har funkat felfritt i två år och kastar som en kanon. Tumtangent är något jag aldrig kommer gå ifrån iaf!

Kommentera

Det bästa rådet man kan ge i alla dessa bästa trådar är väll att bege er till er lokala handlare och känna och klämma å titta å prova och skaffa er en egen uppfattning om grejor och ting. Många tycker så mkt och alla tycker vi olika!

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Finns väl bara en förklaring. Besparing?
          Tack Jörgen, dina ord värmer i höstkylan!

Jodå, vi har frågat den riktiga Shimano supporten och har fått svar på det. Jag blev inte helt övertygad på vissa punkter, men han gjorde sitt bästa för att svara på frågorna från många upprörda Shimano fans. Om han har varit med och designat lösningar för denna nya modellen det vet jag inget om. Här kommer en sammanfattning iaf:

1) Frågan om varför är calcutta D är mindre raffinerad än TE/CQ rullar.

" The cost of the extra machine work and parts would have priced the reel higher. We are getting hammered on the exchange rates right now which is why everythng continues to go up and we lose features because of it. If we kept all the features and brought the reel over at say, $50-60 more, would you all be happier and willing to pay almost $500 for the Calcutta?"

2) Frågan om varför finns inte samma system för åtkomst till c-vikterna.

"The frame strength issue. With the CTE reels, if it was dropped and landed on easy access side, the frame was done. You cannot close the side plate all of the way. This is part of the reason we eliminated this feature. Most customers did not like to hear that they needed a $100 frame and a $30 side plate. Yes they are strong when torqued, or under a load. But when dropped or bumped hard enough it can get tweaked. Now this is not something anyone anticipates, but we try to think of everything and test for several possibilities. Then we have the cost issue for the extra machine work. Japan dictates the cost for production, not us. We simply cannot say "No this is all we will pay". It doesn't work that way. We still purchase the products from Shimano Inc to sell in the US. I'm sure the competition operates the same way."

3) Frågan om storlek på D modellen för bassfiske.

"I honestly believe the message as to what the Calcutta is has been lost. Calcutta was made for power fishing with baits that have a lot of resistance. It is not a pitching reel. It is not a finesse reel. It is made to pull on large fish with a smaller reel. We added several features to aid with this. The mission dirves the gear requirement. If you are looking for the Calcutta for an all around reel, this is not going to be it. It is similar to trying to use the Core 50 to fish a Huddleston."

Jag tror att han menar detta bete.

4) Frågan om X-ship.

"The gearing is not like the B or the TE. It is unique to the D series. The reel has more than enough power to handle big bait fishing all day. I think you will be surprised with how this reel fishes compared to the B and the TE. The new gear design we are using helps with adding power without making the gears larger in diameter than what is necessary. X-Ship also does wonders with reducing the effort under a load. If you have fished the Trinidad A then you will understand."

//T

Kommentera

En sak är säker med dessa trådar är iaf att man lär sig mycket om rullar speciellt från "tonyex" o "barnmorskan" med flera...sedan ifall dom tycker olika ibland är ju fullt normalt men man får oftast en fingervisning om vad man ska satsa på iaf !

Vad som är rätt rulle för varje person är ju väldigt olika... Man måste nog helt enkelt prova sig fram bland fabrikaten , själv har jag bara shimano kvar att testa och då får man se ifall daiwa får bli utbytt

Kommentera

Testbassänger i fiskebutikerna skulle va bra.

Tack ni här på FS ni förgyller mina kvällar och lär mig nya saker hela tiden

Kommentera

Köp en rund Ambassadeur,om inte annat så för att stödja svensk industri.

Kommentera

Tar upp tråden igen, så slipper jag starta en ny. Men en extra multirulle börjar närma sig toppen av önskelisten, så jag kan lika gärna passa på att fråga om lite goda råd & skämma ut mig lite kring min okunskap om det tekniska.

Fiskar tyngre spinn med en Revo Toro 51 HS & lättare spinn med Revo Inshore. Väldigt nöjd med bägge. Revo Inshore har jag numera 2 st av, men som backup till Toron har jag nån gammal sliten tegelsten & det är den som ska bytas ut. Valet står mellan 3 rullar. En till Toro HS, den kostar 1599 på Orsa FC. En Revo Toro NaCl, som kostar 1899 på Orsa FC. En Shimano Curado 301dsv, som kostar 1195 på Jaktia i Falun. Ett fjärde alternativ är att vänta in Revo Toro NaCl med högre utväxling, men det blir sannolikt det dyraste alternativet. (Har dock gluttat i en fackhandelskatalog, så jag vet att den kommer).

Priset talar lite för Curadon. Inte för att det är nån jätteskillnad, men har ett par till spön & nån elmotor strax efter på önskelistan, så nån sparad hundring är ju inte fel...

Rullen ska kasta beten 80-120 g. Kanske vikariera som jerkrulle nån gång ibland, men i huvudsak vanlig spinn.

Nu ska jag göra bort mig lite kring det tekniska. Hur skiljer sig kastbromsarna på ovan nämnda rullar? Har följt andra trådar om rullar som ska öppnas & bromsvikter som ska justeras. Curadon klämde jag rejält på i butik idag & den har ju snabböppning i gaveln. Noterade 6 st pinnar med plastpluttar på. Två av dessa var utfällda från spolens mitt & 4 st infällda mot spolens mitt. Är detta justering av bromsvikter?

Hur påverkas kastlängd & slitage av synkroniserad linspridare eller osynkroniserad linspridare? Torosarna har ju synk, Curadon osynk. Vilket lämpar sig bäst till angiven betesvikt? (Har aldrig retat mig på att Inshoren är osynk, men dom har jag till lättare beten).

Hur ser det ut med justeringsmöjligheter på toron? Räcker det att justera kastbromsen på vredet på väster sida rullen, eller går det att finstämma motståndet vid kast mer, genom att öppna rullen? Vet att Toron ska ha nåt som kallas pitch, men vet inte vad detta innebär?

Slutligen, mellan vilka år gjordes Curado 301dsv? Får en känsla av att dom legat i butiken ett tag när dom är nedsatta från 3395 kr till 1195 kr.

Så, många frågor, men jag har en känsla av att det finns ett par forumister som kan besvara dem alla utan att behöva gräva allt för djupt i minnet...
                  Senast ändrad av Nils Jonas; 2013-11-29, 17:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                    Tar upp tråden igen, så slipper jag starta en ny. Men en extra multirulle börjar närma sig toppen av önskelisten, så jag kan lika gärna passa på att fråga om lite goda råd & skämma ut mig lite kring min okunskap om det tekniska.

Fiskar tyngre spinn med en Revo Toro 51 HS & lättare spinn med Revo Inshore. Väldigt nöjd med bägge. Revo Inshore har jag numera 2 st av, men som backup till Toron har jag nån gammal sliten tegelsten & det är den som ska bytas ut. Valet står mellan 3 rullar. En till Toro HS, den kostar 1599 på Orsa FC. En Revo Toro NaCl, som kostar 1899 på Orsa FC. En Shimano Curado 301dsv, som kostar 1195 på Jaktia i Falun. Ett fjärde alternativ är att vänta in Revo Toro NaCl med högre utväxling, men det blir sannolikt det dyraste alternativet. (Har dock gluttat i en fackhandelskatalog, så jag vet att den kommer).

Priset talar lite för Curadon. Inte för att det är nån jätteskillnad, men har ett par till spön & nån elmotor strax efter på önskelistan, så nån sparad hundring är ju inte fel...

Rullen ska kasta beten 80-120 g. Kanske vikariera som jerkrulle nån gång ibland, men i huvudsak vanlig spinn.

Nu ska jag göra bort mig lite kring det tekniska. Hur skiljer sig kastbromsarna på ovan nämnda rullar? Har följt andra trådar om rullar som ska öppnas & bromsvikter som ska justeras. Curadon klämde jag rejält på i butik idag & den har ju snabböppning i gaveln. Noterade 6 st pinnar med plastpluttar på. Två av dessa var utfällda från spolens mitt & 4 st infällda mot spolens mitt. Är detta justering av bromsvikter?

Hur påverkas kastlängd & slitage av synkroniserad linspridare eller osynkroniserad linspridare? Torosarna har ju synk, Curadon osynk. Vilket lämpar sig bäst till angiven betesvikt? (Har aldrig retat mig på att Inshoren är osynk, men dom har jag till lättare beten).

Hur ser det ut med justeringsmöjligheter på toron? Räcker det att justera kastbromsen på vredet på väster sida rullen, eller går det att finstämma motståndet vid kast mer, genom att öppna rullen? Vet att Toron ska ha nåt som kallas pitch, men vet inte vad detta innebär?

Slutligen, mellan vilka år gjordes Curado 301dsv? Får en känsla av att dom legat i butiken ett tag när dom är nedsatta från 3395 kr till 1195 kr.

Så, många frågor, men jag har en känsla av att det finns ett par forumister som kan besvara dem alla utan att behöva gräva allt för djupt i minnet...
                    Personligen gillar jag att ha en synkroniserad linspridare, gärna vid allt fiske, men särskilt med tyngre beten. Nu har dock Curadon en linförare som sitter långt från spolen..så problemet med snäva linvinklar blir inte så farligt här. Annars är rådet att ta den som känns bäst...båda är bra!

Kommentera

Bägge, eller alla 3, känns bra. En av dom har jag dessutom fiskat mycket med. Men ska invänta lite svar på dom tekniska frågorna, då jag behöver få lite bättre pejl på sånt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 783 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04