Bästa rullen för jerk fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa rullen för jerk fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    Spännande att höra. Ytterligare ett bevis på hur subjektivt detta ämne är. Calcuttan är ju både populär & dyr. Kul att höra att nån tycker den suger

Nejdå, skämt åsido...

Nåt som förundrar mig är att så många jerkfiskar med Rocket. Varför vill man ha en skruv som petar ut mitt i handen när hela tekniken bygger på att man palmar rullen. Har själv en gammal cs mag & jag tycker det är ganska obehagligt. Och sen den där jävla tryckknappen istället för tumtangent. Sen tänker jag att det måste ju vara en helt underbar rulle eftersom den är så populär dessa detaljer till trots. Så då blir jag nästan att tänka att man bara måste prova en
    Det beror alldeles hur man håller rullen.
    Jag har inga som helst problem med att jerka med min Rocket.
    Ändra greppet lite bara så funkar det kalas !

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
      jag har testfiskat min nya calcutta D hela helgen nu å jag vette fan asså, jag e inte impad.
      visst den e skön å hålla i. men kastlängderna är inte direkt något å hänga i granen. å linuppläggningen e skit. jag går faktiskt i valet o kvalet om jag ska behålla den eller inte.
      jag har alltid kört ambassadeur multi tidigare å det ser ut som jag kommer fortsätta med det faktiskt.

köp jb'n.
      ....efter att ha skruvat upp min 201D och avaktiverat 2 av de 3 bromsvikter som var inkopplade så blev kastlängderna betydligt bättre....

...kanske något att prova?

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Linupplagning är rätt bra skulle jag påstå. Om det är något fel med linspridaren, det är bara och lämna tillbaka och få en fungerade rulle instället. Har du läst hur man reglerar mek bromsen och centrifugalbromsen? Om man gör rätt, då kommer den att kasta som det ska.
        Länk här: http://www.fiskesnack.com/forum/show...highlight=201D

Du ska inte förvänta dig att en fiskerulle ska passa ditt fiske direkt från fabriken, eller hur?
        Det kan vara så enkelt att din rulle har lite för många c-vikter aktiverade.

//T
        Kruxet med Calcutta D är ju just att den inte kan justeras vid vattnet utan i princip måste tas hem för demontering för att ställa om centrifugalbromsen. Jag säger som jag brukar; Den enda vettiga modellen är JDM Calcutta 12 där man som på gamla TE/Conquest kunde lossa gaveln med tumskruv. Dom reas ut nu i Japan för runt 1600kr så man har en hemfraktad inom sådär en 4-5 dagar för runt 2200kr med moms och tull.

Kommentera

Jag jerkar också med rocket. Aldrig upplevt rocket gaveln som obekväm.
          Jag "palmar" ju inte mina rullar USA stil, utan formar tumme och pekfinger runt gaveln.
          Det handlar nog om hur man jerkar. Jag kör inte tok jerk där rulle Fungerar som pivå punkt och man låter spö butten slå upp i armhålan. Utan jag jerkar med butten fast i armhålan. Och använder rullen mer tillsammans med hela spöt.

Men ja, calcuttan är jävligt bekväm att hålla i, de kan ja inte sticka under stolen med.

Ändå, köp jb å släng i sinter bussningar. Kanon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
            ....efter att ha skruvat upp min 201D och avaktiverat 2 av de 3 bromsvikter som var inkopplade så blev kastlängderna betydligt bättre....

...kanske något att prova?

/S
            Faktiskt inte kollat hur många vikter som är inkopplade. Ska göra det imorn.
            Det kan ju iaf variera rätt mycke på ambassadeur har jag upplevt.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              Kruxet med Calcutta D är ju just att den inte kan justeras vid vattnet utan i princip måste tas hem för demontering för att ställa om centrifugalbromsen. Jag säger som jag brukar; Den enda vettiga modellen är JDM Calcutta 12 där man som på gamla TE/Conquest kunde lossa gaveln med tumskruv. Dom reas ut nu i Japan för runt 1600kr så man har en hemfraktad inom sådär en 4-5 dagar för runt 2200kr med moms och tull.
              Faktum är att jag pillade där en gång, sen glömde jag att c-vikterna finns där. Mina calcuttor D har fungerat kanon efter det. Du kanske har hört det tidigare : " 2 ( sometimes 1) and forget"

Det där med att ha hem är överdriven. Många ambassadeurer och även tidigare shimano rullar har öppnats på samma sätt för justera c-vikterna. Det där är inget nytt.

Jag tror att du vågar inte testa en calcutta D, för att du är lite rädd att du kanske skulle gilla den. Vem vet?

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2013-11-24, 23:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
                Men ja, calcuttan är jävligt bekväm att hålla i, de kan ja inte sticka under stolen med.

Ändå, köp jb å släng i sinter bussningar. Kanon.
                Varför ska han köpa en jb för?
                Är det bara för att du vet inte hur man hanterar en sådan lite "modernare" fiskerulle?
                Eller kan det vara så att jb:en är så mkt bättre en calcutan?
                Förresten vilken calcutta köpte du?
                //T
                Senast ändrad av tonyex; 2013-11-24, 23:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Faktum är att jag pillade där en gång, sen glömde jag att c-vikterna finns där. Mina calcuttor D har fungerat kanon efter det. Du kanske har hört det tidigare : " 2 ( sometimes 1) and forget"

Det där med att ha hem är överdriven. Många ambassadeurer och även tidigare shimano rullar har öppnats på samma sätt för justera c-vikterna. Det där är inget nytt.

Jag tror att du vågar inte testa en calcutta D, för att du är lite rädd att du kanske skulle gilla den. Vem vet?

//T
                  Redan givit den en dag och har tillräckligt många rullar för att hejda mej från att köpa grejer jag inte direkt imponeras av. Har redan en TEDC och den TE jag hade fungerade klart bättre än Calcutta D. Prisvärd rulle kanske, men shimano har roligare prylar i portfolion. En Antares HG kanske, så slipper man både slirbroms- och centrifugalbromsmissen...

Kommentera

hehe, Jag en lång lista av fiskerullar som jag tycker är bara dyra. Vill du kanske ha den lista via PM? ( Det hör inte till tråden, right. Är vi överens om det?)

Är en Antares HG en jerkulle? Det visste jag inget om. (Det hör inte till tråden heller , eller hur?)

Det är just därför att våra åsikter går isär, för att jag pratar om en "arbetshäst" som ska kasta 30 till 150g beten flera gånger i veckan under fiskesäsongen med minimalt med service och då en sådan välbyggd fiskerulle som en calcutta D passar som hand i handske för just det fisket och jag tror att du tänker på en itö monoblock istället ( dvs en upppimpad cv-z 100 för inshore bassfisket) . Det går inte att jämföra dessa rullar för att dom är byggda för olika ändamål.

Jag tror att jag är en stark anhängare av TE's. Jag har haft flera stycken och har fortfarande 3 st, men jag tycker att en calcutta D i storlekar 300 och 400 är bättre tekniskt sätt och har bättre fiskekänsla, ja , mkt bättre känsla än många andra "dyrare och mindre moderna" rullar som jag har "givit en dag fiske till".

De flesta som har givit mer "än en dag fisket" till en calcutta D, har blivit sålda ( det är bara och läsa trådarna här och även på TT ( Ja, jag vet , du är inte en av dom och det är ju synd) , så det ju därför jag undrar varför gillade du inte den? Jag kan däremot erkänna att upp till storlek 200 , då är CQ/TEGT att föredra.

Vi ska inte glida ifrån ämnet ännu mer, så vad tycker du, jb eller calcutta D?

//T
                    Senast ändrad av tonyex; 2013-11-25, 11:44.

Kommentera

Jag fiskar 3-6 gånger i månaden, och började med jerk 2010. Fiskar med beten som väger upp till 130-140gram max, typ Hellhound, Buster, Bikininbaits och lite fler custom bete, alltså nästan bara sliders/gliders.

Har kört med en Revo Toro 51 hs (+ en nacl sedan nu i somras), det bästa med dessa rullar är tycker jag, profilen! Ligger härligt i handen, låg tyngdpunkt på spöet, och smidigt att ställa in kastbroms (som i början vara ganska viktigt för min del). Sedan när det gäller service så är jag ganska lat, så jag lämnar in rullen varje januari till min lokala handlare, som skickar till ABU, där den servas och de byter slitdelar och sedan tillbaka en månad senare för en kostnad av 175 kronor.

Så även min nästa rulle kommer bli en lågprofil från ABU.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04