Ursprungligen postat av ElCamino
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bästa rullen för jerk fiske
Collapse
X
-
Då gör vi en delsummering utav ytterligare en "bästa jerkrullen tråd". Vissa har haft en JB i många år utan problem, vissa skrynklar ABU-stativ utan pardon. Vissa hävdar Lexa som "bästa rulle" medan andra antyder annat...osv, osv..osv! Allt är precis som vanligt mao =)
Kommentera
-
Hej Robert Lundquist;Ursprungligen postat av Beebopp Visa inläggokay den sidan jag hitta stod de på japanska
såg bara att de var en annan "betäckning", men då hoppar jag f i alla fall 
Betäckning det är sådant som tjurarna sysslar med när det kommer in nya, brunstiga kvigor i hagen...
[FONT=Arial Black]Bästa rullen för jerk fiske [/FONT] är ofta en personlig smakfråga.... Säger jag att jag sedan år 1952 fångat drygt 20.000 Gäddor på min allra äldsta, mörkröda ABU Ambassadeur 5000 Mod. SG multirulle varav kanske närmare 5.000 på jerkbaitfiske med samma rulle i Sverige, Norge, Finland och USA tror jag inte att jag antalsmässigt behöver pruta en enda Gädda...
Bland mina mest tillförlitliga, dvs helt problemfria ABU Ambassadeur multirullar av senare årsmodeller som jag har och fiskar Gädda med idag är i nämnd ordning 5600C Predator, TGC 5000 Spec. och 5500CS Pro Rocket....
Jag har även några tillförlitliga Daiwa Procaster PR35SH (7,1:1) och PMA35 lågprofils multirullar som jag använt vid jerkbaitfiske sedan hösten 1982. De har också fungerat helt problemfritt under massor av år ...även om jag inte kan kasta lika långt med dessa Daiwa-rullar som med mina gamla Ambassadeur-rullar.
Service, olja, fett och utslitna reservdelar utbytta samt att man är försiktig och inte misshandlar sina rullar är vad som krävs för att de ska hålla och fungera perfekt under massor av år ....
Go for the Big Ones!
Kommentera
-
Det är alltid roligt att läsa sådana trådar för att det finns alltid någonting speciellt med dom. Jag har en känsla om att antalet "nyexaminerade rullexperter" växer så det knackar med varje år.
Faktum är att jag orkar inte längre med att fråga om de har testat alla jerkfiskerullar som finns och även om man har hunnit med att fiska med många av dom , jag tycker personligen att det blir svårt att säga vilken som är bäst.
Det som kommer fram i sådana trådar är personliga preferenser och subjektiva bedömningar som är långt ifrån djupa studier om jekrfiskerullar, och då blir man, som alltid, lite besviken.
//T ( Jag är ingen rullexpert, jag har preferenser som alla andra)
Kommentera
-
Min åsikt i ämnet är att oavsett om man testat alla världens rullar så kommer åsikterna gå isär ändå. Man är olika i smak och tycke.
Så om man ska svara på frågan vilken är världens bästa rulle? Svaret är den finns inte!
Däremot kan man ju säga vad man själv gillar. Personligen är jag svag för rocket rullar till tyngre fiske. Gillar den lite "råa" känslan som den har.
Vid lätt fiske har jag andra åsikter men det kan vi ta i en annan tråd eftersom den här handlar om jerk rullar.
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggDet är alltid roligt att läsa sådana trådar för att det finns alltid någonting speciellt med dom. Jag har en känsla om att antalet "nyexaminerade rullexperter" växer så det knackar med varje år.
Faktum är att jag orkar inte längre med att fråga om de har testat alla jerkfiskerullar som finns och även om man har hunnit med att fiska med många av dom , jag tycker personligen att det blir svårt att säga vilken som är bäst.
Det som kommer fram i sådana trådar är personliga preferenser och subjektiva bedömningar som är långt ifrån djupa studier om jekrfiskerullar, och då blir man, som alltid, lite besviken.
//T ( Jag är ingen rullexpert, jag har preferenser som alla andra)
Kommentera
-
Hej Jocke;Ursprungligen postat av jockee Visa inläggEn amba från1952 som fiskar fortfarande, var behövs den djupa studien:o
"Den djupa studien" får du genom att jag håller rullen i handen just nu och läser texten på vänstra rullgaveln...sett ur kastarens synpunkt. Min gamla, mörkröda ABU RECORD Ambassadeur No. 5000 Mod. SG ser du också själv här på bilden... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm ... Den sitter monterad på ett 9-fots ABU Atlantic 460 och ligger på ett ljusblått Tudor Marin 75 Ah batteri. Närmare än så här kommer du inte....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Ps. Jocke, Ambassadeur-rullen 5000 Mod. SG är tillverkad år 1952, men bilden är från Oktober 1972, dvs 20 år senare... Ds.Senast ändrad av Old Firehand; 2013-11-23, 20:10.
Kommentera
-
Jbn är den klart mest prisvärda rullen. ingen annan kommer i närheten där.Ursprungligen postat av ElCamino Visa inläggMen...allvarligt..En JB under en tolvhundring som förstarulle till jerk...en rulle som även kan bli "sistarulle"...Jävligt svårslagen fakta..
Men bäste Jerkrulle, där tycker jag shimano Calcutta smiskar abu ganska rejält på fingrarna. men det är klart det är en %-uelt mycket dyrare rulle.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
276 272 visningar