Utrustningstråden för haspelentusiaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningstråden för haspelentusiaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
    Givetvis är en extraspole med lina bra att ha i reserv ”då det händer”.
    Men,
    Så funkar inte jag.
    Antingen reder jag ut/fixar lintrasslet.
    Eller så har jag en ny lina med mig (ännu opåspolad) att skarva med eller lägga på helt ny.
    Eller så har jag en extrarulle att byta till.

Just kombon att ha en spole *med* lina påspolad i reserv funkar inte för mig. Jag förbereder inte på det sättet. Dvs, jag spolar aldrig på lina förrän det behövs, inte i förväg i förebyggande syfte.

Man kan också ha en extraspole med annan lintyp för annat fiske. Så hade jag för 15 år sedan men inte nu. Har i stället en annan komplett rulle.

Så för mig, är en extrarulle bara en onödig pryl.

// Detta är min personliga uppfattning och stil. Andra kan tänka annorlunda. Helt ok.
    Jag menade inte att på något sätt kritisera dig. Alla gör vi på vårt egna sätt . Att ha en till rulle är en lika bra lösning om den passar en. En fördel som jag missade att skriva men som du fick med är att det kan vara skönt att ha en extra spole (eller extra rulle) om temperaturen går ned till 0 eller lägre. Då kör jag gärna nylonlina som huvudlina för spinnfisket.

Till metet är det nylonlina som är huvudlina för min del.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

• Något som slår mig när jag kikar runt på haspelspön är att rullfästena på i princip alla spön gör att fiskaren behöver hålla i plast ell på bar klinga. Jag fattar verkligen inte varför det inte går att hitta ett vettigt handtag som är bekvämt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        Något som slår mig när jag kikar runt på haspelspön är att rullfästena på i princip alla spön gör att fiskaren behöver hålla i plast ell på bar klinga. Jag fattar verkligen inte varför det inte går att hitta ett vettigt handtag som är bekvämt.
        Enig vare sig det gäller haspel eller multispön!

Nu är det "exponerade klingor" för "bästa känslighet" eller vad de kallar det men visst sjutton är det konstigt att spön säljs med dravel om bra grepp eller skön EVA när den finns överallt utom där rullhanden greppar... Där möter du kall metall, plast eller plastgängor från Fuji...

Är det någon som känt hugget, botten eller växtlighet i det exponerade rullfästet innan det märktes i linan, toppen eller pekfingret??
        Senast ändrad av anteman; 2017-12-15, 23:36.

Kommentera

• Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Något som slår mig när jag kikar runt på haspelspön är att rullfästena på i princip alla spön gör att fiskaren behöver hålla i plast ell på bar klinga. Jag fattar verkligen inte varför det inte går att hitta ett vettigt handtag som är bekvämt.
          Det där retar jag mig också på.
          Faktiskt tycker jag det är betydligare vanligare på billiga spön att det är kork på rullfästet där man håller handen.

Fast å andra sidan brukar jag inte störa mig iaf när jag väl fiskar ...

Kommentera

• Amen.

Visserligen köpte jag nya spön med just ett fäste som exponerar del av klingan MEN det är stor skillnad på ett ändock bra rullfäste som passar i handen jämfört med att ha de super-o-sköna gängorna precis där man håller handen. Gängor bakom rullen går väl att leva med på tillexempel ett billigare spö men framför där man håller 3/4 fingrar går helt bort.

Kommentera

• Jag är nyfiken på Shimano Stella. För som jag har förstått det är det rullarnas rulle i Shimano-sortimentet (rätta mig om jag har fel). Vad skiljer den från en billigare, dock inte lågbudget, Shimano-rulle? Ta som exempel i jämförelse med Technium eller Exage.
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

Kommentera

• Jag har inte studerat teknikskillnaderna men det jag slås mest av när det gäller Stella är att det verkar vara i det närmaste obefintlig startfriktion i bromsen. Där tycker jag inte att jag känt riktigt samma känsla i exempelvis Stradic ci4, Rarenium eller min gamla Biomaster.

En annan sak som är intressant är om en bra rulle nödvändigtvis behöver snurra 100 varv innan den stannar om man torrvevar och släpper veven. När jag först fiskade med Stella FB var just känslan av mycket låg eller ingen friktion i rullen en helt ny upplevelse. När jag nu testar Stella fi upplever jag att friktionen inne i rullen är större än hos FB. Däremot känns fi väldigt exakt och glappfri. Frågan är om fler och mindre kuggar kan ge en exaktare gång men inte nödvändigtvis lättare.

Kommentera

• Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
                  Amen.

Visserligen köpte jag nya spön med just ett fäste som exponerar del av klingan MEN det är stor skillnad på ett ändock bra rullfäste som passar i handen jämfört med att ha de super-o-sköna gängorna precis där man håller handen. Gängor bakom rullen går väl att leva med på tillexempel ett billigare spö men framför där man håller 3/4 fingrar går helt bort.
                  Ja jag har faktiskt en Prorex Xr haspel med exponerad klinga som skruvas bakom handtaget och den funkar ganska bra.

Multispön med en massa plastgängor framför rullen är ju egentligen ganska ogenomtänkt och ofta obekvämt så som jag greppar spö/rulle.

Kommentera

• Jag har efterhand uppgraderat mig på olika Shimanorullar (strl 2500 för min del) , från gtx,aspire ,twinpower till stella. När det gäller tekniska fakta så kan jag inte det i huvudet men jag tror att du lätt kollar upp det. Det jag söker med en rulle är : hög klass på slirbroms , inga lintrassel vid kast - linan skall läggas jämnt o fast på spolen , invevning utan missljud ev motstånd som inte hör till drillning/betestyngd , låg vikt - inte superviktigt men efter 5-6 h hårt kastande så , personligen är jag inte så förtjust i olika high speed - tycker att det blir förmycket motstånd och har inte behovet. Vi drillning av större fisk så tycker jag att bromsen på twinpowern o stellan är kanon.
                    Är Stella så mycket bättre än rullar som ligger 1500-2000 lägre , vet ej går nog inte o svara på , det är nog helt o hållet upp till var och en .
                    Bara några tips : jag gjorde misstaget och köpte min från Danmark , billigast där o då , tyvärr kollade jag inte upp garantin . Va övertygad om att det var 5 år som i Sverige , visade sig va 2 år ( svagt att det inte är enhetligt ).
                    Va på sportfiskegiganten för några veckor sen och de har" bra pris" på stella olika varianter från 4.600skr . Det som finns i handeln och som matchar , i alla fall prismässigt , är Daiwa exist och deras nya flaggskepp morethan. Har funderat på existen för att kunna jämför i skarpt läge men har inte kommit till skott. Daiwa hade trassel med service för ett tag sen - en av anledningarna till att jag avvaktade. Den andra: behöver jag en rulle till svar nej , vill jag ha en rulle till svar - ja.
                    Hoppas det kan va till nån hjälp - Peter B

Kommentera

• Är det bara jag som tycker "fighting drag" är grymt? Hade det på en gammal shimano haspel. Verkar inte vara så vanligt idag?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 736 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04