Utrustningstråden för haspelentusiaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningstråden för haspelentusiaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jaha, så har man då "vunnit" en rulle av ungefär samma årsmodell som en själv, en fiiin (av bilderna att döma nästan "mint") D.A.M. Quick Super. Precis en sådan som är återgiven överst på den här trevliga sidan. Exakt vad jag ska ha pjäsen till är en smula oklart men den kommer garanterat inte att bara få vara ett prydnadsföremål utan ska åtminstone få komma ut och "finfiska". Kanske får den hänga med till Portugal i vinter? Jag återkommer med en "feature" om rullen.

Click image for larger version

Name:	40-heft-270z-10-55-h.jpg
Views:	1
Size:	66,7 KB
ID:	1775798

Kommentera

• Vet någon vad "pancing" betyder? Här är, hursomhelst, en länk till en annan haspelentusiasts (för mig oläsliga) blogg.

edit. Pancing är tydligen indonesiska och betyder fiske.
      Senast ändrad av lausvik; 2014-11-06, 11:18.

Kommentera

• Inspirerande tråd detta, man blir ju onekligen lite sugen på att samla på sig lite äldre rullar. Roligt att läsa dina inlägg @lausvik.

För tillfället håller jag mig dock till lite modernare kvarnar och senaste inköp är en Daiwa Certate 2510PE-H. Gjorde samtidigt en beställning hos Hedgehog Studio på 4st kullager samt en vevknopp i kork.

Rullen blev färdigmoddad idag och ny lina blev pålagd, så nu är den redo för havsöringarna. Den kommer att sitta på ett Westin W8 9' 7-30g.

Senast ändrad av J.Ekstrand; 2015-01-05, 22:00.
        Jag älskar att syssla med struntsaker,
        påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
        komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
        och bara följa ögonblickets ingivelse.

Kommentera

• Använder AG cardinal 400 för kastmete. Den har jag haft i 4 år så även om det är en klen rulle så har jag o den en grym känsla! Oslagbar kvalitet.
          För gäddfiske mot vassen är det Penn 4000 battle som gäller med ett AG 15-40g så ger det bra aim!Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	39,0 KB
ID:	1776857
          farfarsfiskebok

Kommentera

• Hittar du rätt spö?
            Sitter och sneglar i katalogen från Mudhole och funderar vilken typ av klinga som hade passat dig bäst.

Kommentera

• Nu är detta inte akut på något vis men när mitt gamla spö gick av har jag införskaffat ett Yasei Red Perch och har börjat snegla på annan rulle, har en Tica i 500storlek som funkar men tycker nog linuppläggningen är lite väl taskig eller är det bara Nanofilen som är en skum lina?
              Jag är lite ULskadad, kan stå och kasta 3g drag en hel dag, det är actionen man vill åt inte storleken

Kommentera

• Hej,

vill gärna ha tips på om det finns någon bra retro haspel tillverkad mitt år 1972?
                D.A.M Mitchell eller Penn. El annat förslag tas emot gladeligen.

Underbar tråd detta med retrorullar.

Kommentera

• Tycker det är liiiite dött på sistone i denna tråd. Därför lägger jag in att jag inte är ett fan av haspel och har haft några som vandrat vidare till bättre behövande. Däremot har insikten kommit vid fiske i kallt väder att haspel är riktigt trevligt då händerna inte blir blöta. Så nu har jag inhandlat en Penn Sargus ll som efter tre turer fungerar bra både vid kast och drill av HÖ i kyligt vintervatten.

Kommentera

• I fjol köpte jag en entusiastrulle. En Shimano AR-C Aero Ci4 4000. Det är en relativt dyr rulle (men jag gjorde en bra affär med Dogger) men det är inte det som göra att den sticker ut utan att den representerar ett annat tänk än mainstream-rullarna. Konceptet är en Long Cast/Big Pit-rulle i mindre storlek och dessutom byggd i ett lättviktsmaterial. Den ser i princip ut som en Ultegra (14000-4500) i ministorlek.Mycket trevlig att fiska med men det är ett klart minus att Shimano inte skickar med en extraspole med en rulle i den prisklassen (och detta särskilt som en lös extraspole har en fullkomligt orimlig prislapp). Den snålheten gör mig faktiskt så p*ssed off att jag inte ger rullen något toppbetyg (vilket den annars hade förtjänat). Annars är ju Shimano (och Daiwa) föredömliga såtillvida att de levererar sina rullar med två riktiga spolar (och inte en riktig och en enklare spole som vissa gör).

Gott om extraspolar har jag till mina Cardinal C3/C4/C5 från åttiotalet. Ett gäng av dessa har nu fått nya linor och ligger tillsammans med ett hus i vardera storleken i en låda som ska få¨bo i bilens baklucka. Dessa gamla godingar är fortfarande väldigt trevliga att fiska med och jag känner fortfarande större entusiasm för dem än för det moderna utbudet. Shimanon får väl följa med på finfiske någon gång emellanåt men cardinalerna är arbetshästar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      I fjol köpte jag en entusiastrulle. En Shimano AR-C Aero Ci4 4000. ....
                      Den rullen var jag grymt sugen på. Velade mellan den och sustain fg 4000. Landade till slut i sustain för den hade extra spole med sig.

Jag skulle kunna tänka mig rn Daiwa av nostalgiskäl. Men jag kan inget om deras hasplar. Vilken Daiwa är bra, kanske i samma prisklass som sustain och i motsvarande 4000storlek?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 736 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04