Utrustningstråden för haspelentusiaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningstråden för haspelentusiaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En återbetalning från vattenverket (fast det är något utländsk bolag nuförtiden...) brände i fickan och vips var jag ägare till den största rulle jag någonsin hållit i. Exakt vad jag ska ha den till vet jag inte riktigt men jag har vaga idéer om gäddmete och, framförallt, någon slags surf casting (med rullen fastskruvad under ett tolvfots karpspö). Jag kan också tänka mig att den skulle fungera br a om jag drar till Älvkarleby eller Digerhuvud. Sk*t samma. Jag är entusiastisk och det är huvudsaken. En ruskigt fin rulle verkar det vara. Känns gedigen och det gör inte ont i ögonen att titta på henne.

Click image for larger version

Name:	P5202326.JPG
Views:	1
Size:	440,1 KB
ID:	1773577

Kort sagt så är jag nu stolt ägare till en Penn Affinity 7000 LC, en rulle avsedd för surffiske och/eller karpfiske. En sk Big Pit-reel. 300 meter 0,35 lyckades jag spola på den ena spolen (angiven kapacitet 270 m men jag brukar överfylla mina rullar). Den andra spolen ska rymma lika mycket 0,18 mm flätlina (men det kanske blir 0,25 mm nylon...).

Kommentera

Jag köpte ett 7.4fots heavy tailchaser 30-75g haspel spö av lundgrens. Måste säga att jag fasiken är KANON nöjd med spöets känsla. Perfekt till mina jiggar och wobblers.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Min favorit bland cardinalrullarna är den japanbyggda C4:an med samma snäckdrev som de klassiska 33-44-66-77 men med utanpåliggande spole och bättre linuppläggning. Jag har några stycken och de rullarna använder jag fortfarande frekvent.

[ATTACH=CONFIG]65579[/ATTACH]
        Du Lausvik, jag har ett grönt abu klass 2 spö som sku para sig fint me någon av dina gröna rullar om du känner för att nostalgi fiska eller nått
        Senast ändrad av trigger; 2014-07-16, 17:05.

Kommentera

Tja, så kan jag då skriva sista kapitlet i följetongen om min reklamation av RST-spöet. Fick för några timmar sedan mail från Lundgrens. De skrev att tyskarna nu, efter tjat, hört av sig. OK, de väntade alltså i stort sett en fiskesäsong på att kunden skulle ge upp innan de ens besvärade sig med att svara sin återförsäljare. Inte bra. Inte alls bra.

Nå, enligt Lundgrens så vill RST att hela spöet ska returneras till dem för att de ska kunna fixa en ny topp. Det vore i sig inte orimligt men vad som gör mig urförbannad är (1) att de tagit flera månader på sig för att lämna detta svar som ju, rimligen hade kunnat ges med vändande mail och (2) att det luktar buffelbajs lång väg.

När jag köpte spöet framhöll nämligen säljaren (förutom att det var handbyggt, hade en suverän klinga etc etc) att varje spö var individuellt numrerat, att numret var (för hand) skrivet på såväl över- som underdelen av spöet och att detta var för att RST skulle kunna leverera ersättningsdelar utan att man behövde skicka spöet till Tyskland. Det enda man behövde göra var att uppge spöets nummer så skulle en ny, likadan, spödel levereras tämligen omgående.

Jag tror inte att P-A ljög mig rätt upp i ansiktet när han sålde spöet till mig. Tyskarna hade säkert sagt så till honom och kanske kan de, om de vill, fixa en ny spödel bara de får numret. Om de vill. hade de velat så hade de kunnat höra av sig tidigare. Betydligt tidigare. Så jag tror att de helt enkelt inte vill - sin fina på tjockt papper skrivna garanti till trots - behöva befatta sig med reklamationen. Därför besvarade de Lundgrens mail först efter flera månaders tjat. Därför vill de nu ha in hela spöet.

Det kan RST glömma. Med den takt de verkar handlägga sådana här saker lär jag ju knappast se mitt spö igen det här året om jag tar kostnaden för att posta det till Lundgrens eller gör mig besväret att åka in till Stockholm med spöet. Så jag har meddelat Lundgrens att de kan be RST slänga sig i väggen och att jag kommer att göra en egen reparation, dvs helt enkelt limma på en ny toppögla på det något avkortade spöet.

RST kan, som sagt, slänga sig i väggen och jag avråder bestämt alla från att köpa deras produkter och OM ni gör det så räkna inte med att de hanterar reklamationer på ett acceptabelt sätt. SCHEISSE!

Kommentera

Vilka ärthjärnor! men se till att det är rätt person man snackat med och ingen prao eller dylikt, ta det uppåt i hierarkin. Det brukar fungera bra i DE (förvisso Lundgrens jobb att göra!). Riktigt uselt hanterat instämmer jag i, mina spön har dock hållit bra än så länge :-)
            >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Ha! När jag trodde att den här historien var avslutad så fick jag, i fredags, ett telefonsamtal från Lundgrens. Grabben som ringt upp mig meddelade att man nu, från RST, fått en ny topp till mitt spö. Mot bakgrund av det tidigare beskedet - se inlägget ovan - var ju detta något överaskande (även om det ju stämde med vad som upplysts mig när jag köpte spöet). Men, fortsatte han, eftersom spöet (tydligen) var mer än tio år gammalt (måste varit en riktig hyllvärmare om det stämmer och enligt RST:s hemsida kan man fortfarande köpa spön av samma modell) så gällde tydligen inte garantin utan RST vill ha... 750 spänn för den nya toppen.

This is getting curioser and curioser... Det ska bli intressant att se vad vi kommer fram till när jag åker in till Lundgrens och diskuterar saken. Fortsättning följer, tydligen.

Kommentera

Det var lugnt på jobbet så på eftermiddagen tog jag en sväng in till stan för att hämta den nya spötoppen. Fast nu kostade den 1.500 kr (150 euro). I och för sig lyckades jag förhandla mig till en rabatt på annat jag köpte men i alla fall... Nå, när jag kommit hem och packade upp toppen kunde jag konstatera att den var längre än originaltoppen. I och för sig var ju det själva poängen eftersom de yttersta centimetrarna på originaltoppen brutits av men den var längre än originaltoppen varit från början. Längre än underdelen av spöet, längre än spöfodralet och definitivt längre än den påkostade aluminiumtub det är tänkt att spöet ska förvaras i. Vad ska man säga? Handbyggda prestigespön och så verkar de inte ens ha en tumstock. Jag menar, det är ju inte kärnfysik direkt. Och om en topp plötsligt kan vara en decimeter eller så längre än originaltoppen så kan den ju lika gärna vara fem centimeter kortare (vilket originaltoppen numera är). Klart tycks hur som helst vara att det inte är noggrannhet och precision som utmärker RST:s spöbyggande.

Nu har jag mailat Lundgrens och reklamerat den nya toppen. Undrar just vad det kommer att kosta mig? Fortsättning följer...

edit 140814

Nu har jag mätt och funnit att den nya toppen är 8 cm för lång. I vart fall är spöet med den nya toppen 8 cm längre än angivna 3,15 m. Den är ca 6 cm längre än spöets underdel och lika mycket för lång för att kunna förvaras i spötuben.
                Senast ändrad av lausvik; 2014-08-14, 06:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Det var lugnt på jobbet så på eftermiddagen tog jag en sväng in till stan för att hämta den nya spötoppen. Fast nu kostade den 1.500 kr (150 euro). I och för sig lyckades jag förhandla mig till en rabatt på annat jag köpte men i alla fall... Nå, när jag kommit hem och packade upp toppen kunde jag konstatera att den var längre än originaltoppen. I och för sig var ju det själva poängen eftersom de yttersta centimetrarna på originaltoppen brutits av men den var längre än originaltoppen varit från början. Längre än underdelen av spöet, längre än spöfodralet och definitivt längre än den påkostade aluminiumtub det är tänkt att spöet ska förvaras i. Vad ska man säga? Handbyggda prestigespön och så verkar de inte ens ha en tumstock. Jag menar, det är ju inte kärnfysik direkt. Och om en topp plötsligt kan vara en decimeter eller så längre än originaltoppen så kan den ju lika gärna vara fem centimeter kortare (vilket originaltoppen numera är). Klart tycks hur som helst vara att det inte är noggrannhet och precision som utmärker RST:s spöbyggande.

Nu har jag mailat Lundgrens och reklamerat den nya toppen. Undrar just vad det kommer att kosta mig? Fortsättning följer...
                  Så fruktansvärt makalöst dåligt skött av både RST och Lundgrens. Det är så uselt att ringa en kund och meddela att en vara har kommit samt priset, och sen är det dubbla pengen i affären. Sen att de ger lite rabatt som plåster på såren visar bara på att de själva inser att de skött allt uselt. Sen när det kommer till RST så är det högst märkligt att de har noll koll på sina handgjorda saker, även om de har några år på nacken. Det är för att slippa missöden som detta som spöna märks upp med id nummer. Det enda rätta av RST är att skicka en korrekt topp utan krav på betalning samt att Lundgrens sköter det praktiska för att HJÄLPA sin kund, inte RST.

Kommentera

Skratta eller gråta? Det är bra att den här typen av information kommer upp!!

Med tanke på dagens konkurrens så borde varje enskild butik vara mån om sina kunder. Så förefaller det inte vara i det aktuella fallet.

~Paul~

Kommentera

• Det spö jag köpte, ett 10´6´´ tvådelat spö för havsöringfiske byggt på en sk M3-klinga (och det är ett väldigt fint spö!) kostar för närvarande, enligt RST:s egen hemsida 845 euro, dvs med dagens växelkurs strax under 8.000 kr. Det är rätt mycket pengar för ett haspelspö men om man vill ha något ännu vassare (dyrare iaf) så kan man beställa ett tredelat liknande spö byggt på en sk M5-klinga för 1.292 euro 50 cent. (Noggrannheten i prissättningen tycks vara högre än i tillverkningen av ersättningsdelar.)

Oavsett vilka synpunkter man kan ha på om det är vettigt att betala så mycket för ett spö (jag har naturligtvis inte gjort det) när man kan få ruggigt bra liknande spön för dryga tusenlappen eller helt OK spön för några hundringar så tycker jag att man av en tillverkare som lägger sig i det prissegmentet bör kunna kräva en del. Rätt mycket, faktiskt. Köper man en Leica så tycker jag att man kan förvänta sig mer än om man köper en billig kamera. Rolls Royce spelar i en annan division än, tex, Fiat.

Att överhuvudtaget ta betalt för en ersättningsdel vid en reklamation när man ligger i det segmentet är, enligt min uppfattning, dumsnålt, dålig kundvård och närmast katastrofalt för varumärket.

Hade RST skickat ersättningsdelen inom rimlig tid efter min reklamation och bjudit på den så hade jag antagligen inte gjort något väsen av att de tydligen har en väldigt slarvig kvalitetskontroll (eller bara en himla otur, vad vet jag?) men nu har vi inte den relationen. Och frågan varför någon ska betala de hutlösa pengar som RST begär för sina (mycket fina!) spön kvarstår. Det är, enligt min erfarenhet, knappast för hur de infriar sina garantier, behandlar reklamationer eller ens för att man kan vara säker på att få ersättningsdelar som passar.

Man kan naturligtvis ha synpunkter även på Lundgrens agerande men det tycker jag är mindre intressant i sammanhanget. Jag köpte spöet billigt (hade jag betalat 8.000 för det så hade jag varit skogstokig både då och nu...) och anser mig ha mycket goda relationer med den butiken. Välsorterade, fysiska, redskapsbutiker som Lundgrens är en utrotningshotad art i dessa näthandelstider och jag betalar gärna några kronor extra (jämfört med "billigast möjliga på nätet") när jag handlar för förmånen att ha tillgång till dem. Dessutom håller Lundgrens justa priser (och RST-spöet köpte jag, som sagt, till ett vettigt pris).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 736 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04