Calcutta conquest, calcutta D, Ambassadeur mörrum ZX - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta conquest, calcutta D, Ambassadeur mörrum ZX

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Calcutta conquest, calcutta D, Ambassadeur mörrum ZX

Har aldrig testat en conquest men äger en calcutta 201D hur är dom i jämförelse?
    Självklart är conquest en mycket finare rulle men vad är det man får mer av i conquesten?
    Hur står mörrum ZX i jämförelse med innan nämda rullar?

Fiskar mest havsöring med min 201D och testade för första gång Vättern denna vecka, skitkul, fastnade för fisket. Kastade med bombarda 20-30gr samt lite drag.
    Calcuttan 201D funkade kanon men ändå kliade det i fingrarna, märkte att jag flera ggr undrade hur en conquest eller mörrum skulle kännas. Det blåser ju en hel del
    så kastandet kräver lite mer än i vanliga fall.

Har en Conquest 200 som är überfin. Har även en 1600ZX och den är oxå skitfin. När det gäller ZX så tycker gillar jag 1600 mer än 3600 pga den smalare spolen i kombination med stillastående linspridare..

Kommentera

Utan att ha mer än testat Calcutta D tycker jag mig kunna säga att den rent kastmässigt inte skiljer sig från Conquesten. I alla fall inte på ett sätt jag märker. Däremot är byggkvalitén på Conquesten högre då den är mer sofistikeratd i fräsningen och saknar plastdelar.
      Mörrumen är fin, men jag tycker inte alls den når upp i conquestklass på långa vägar. Trycknappen till exempel känns för prisklassen jävligt racklig och spolåtkomsten (om man skulle lyckas göra ett professional overrun) är närmast bedrövlig. Finns ju för all del möjlighet att råda bot på de bristerna, men det kostar extra. Tycker dock att 3601an kastar bra, utan att vara en favorit.

Min rekommendation skulle i sammanhanget tveklöst bli en DC-rulle. I ditt fall en Calcutta Conquest DC såklart!

Kommentera

CQ utan DC kastar något bättre än en calcutta D.
        Calcutta D fördelar är att den har X-drag och X-ship , vilket höjer fiskekänslan till en hel annan nivå, framför allt om man "drar" stora fiskar eller kastar stora beten med mkt vattenmotstånd. CQ saknar det, men annars är en CQ en fiskerulle som vi kan kalla för ingenjörskonst.
        Jag håller till 100% med barnmorskan här ang. DC. Om man ska fiska havsöring och har man pengarna, då är en 201 DC den bästa rulle för ändamålet. Den är perfekt för just havsöringsfiske, inte bara när det gäller kastlängder och stabilitet vid kast utan även när det gäller underhåll.

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2013-10-12, 14:07.

Kommentera

Nu släpper abu en ny mörrum zx med en ny spoldesign en design som dom har på revo rullarna och som verkar fungera riktigt bra. Det finns inget tvivel om att shimanos runda rullar är riktigt bra men abu's nya rullar kastar lång, riktigt långt. Jag ser fram emot den nya mörrumen!
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

ZX kostar ca 400 USD ( kanske lite mer). Man kan köpa en Exsence DC för de pengarna.
            Det skrivs mkt på andra sidan av Atlanten att just en JDM Exsence DC 2012 är den mest prisvärda rullen som finns att köpa just nu (den verkar sälja som smör och dessutom är den utsåld i de flesta lite billigare JDM butiker). Googla lite på det. Mörrum har inte haft så mk att sätta emot CQ serien tidigare. Vi får väl se om det blir en ändring på det.

Det finns många andra rullar som kan konkurrera med ZX när det gäller kastlängder (om det är nu så viktigt) och som kostar under det priset, t. ex. T3 MX verkar vara en sådan rulle.

Jag säger inte att den nya Mörrum ska vara en dålig rulle, inte alls, men i det segmentet finns riktigt bra rullar och det kommer inte att vara så lätt att ta en plast där. ... men gillar man Mörrum serien, då är det klar att man ska ha en sådan ....

//T

Edit: Mörrumen 2013 finns listad på japantackle för 469 USD. Det är bara och slå till!
            Senast ändrad av tonyex; 2013-11-10, 16:24.

Kommentera

Nu går det iof att köpa mörrumen för mindre än 400$. Jag sett den för drygt 300$. Du vet ju hur bra min premier kastar Tonyex! om mörrumen kastar bättre än den så har vi en vinnare i mina ögon.

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                Nu går det iof att köpa mörrumen för mindre än 400$. Jag sett den för drygt 300$. Du vet ju hur bra min premier kastar Tonyex! om mörrumen kastar bättre än den så har vi en vinnare i mina ögon.
                Jag visste att detta skulle komma. Det är viktig att om man drar slutsatser att förutsättningar ska vara den samma för alla rullar. Håller du inte med mig? "Allt annat är fusk", hehe

Jag tror att din revo premier kommer att äga Mörrumen ZX 3600 med beten under 10g. Det brukar vara så. Hur bra en 1600 kan vara, det återstår att se. När det gäller fiskekänsla, då kan inte din revo premier ha så mkt att sätta emot. Skillnader i kastlängder med beten ca 10g brukar inte vara så stora om man pratar likvärdiga rullar, har jag för mig.

//T

Kommentera

Haha det är iof rätt men kastar bra gör den. Jo så är det nog men om jag skulle införskaffa en mörrum ZX så är det för havsöringsfisket och då kastar jag lite tyngre beten än 10g. Dock så har jag lite problem att rättfärdiga ett inköp av en rulle som skulle användas som mest 5-6ggr per år.

Dock så ska det bli intressant att se hur bra den nya Mörrumen är!

Kommentera

Vill man inte spendera 300+ USD på en rulle som man kommer att fiska sporadiskt med,
                    då kan du göra som vi alla andra gör, man kompromissar, hur tråkigt nu det låter.

Så det hela är inte svårare än att använda din revo för hö fisket oxå och jag tror att den kommer att fungerar mkt bra, för att den kommer inte att kasta sämre med 20g beten tillsammans med ditt lyx-spö. Eller tvärtom, du tar hem en Morrum som är lite av varje ( kanske mer hö-rulle än borre-rulle, tror jag) och den kommer säkert att fungera kanon den med!

.. eller köp båda, som jag brukar göra.....

//T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 753 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S