Blir spön sämre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blir spön sämre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blir spön sämre?

Kom till att fundera på en sak som bara dök upp i mitt huvud idag då jag letar begagnade spön. Blir egenskaperna hos ett spö förändrade med tiden och användning? Svaret är givetvis ja, allting påverkas ju. Blir de nödvändigtvis SÄMRE med tiden? Försökte söka runt lite men jag kunde inte ens lista ut hur jag skulle formulera söksträngen.

Hur tänker ni? Sämre? Bättre? Oförändrat? Varför?

Kanske finns det ett glasklart svar på frågan som jag förbisett efter hela 5 minuters tänkande?

Edit: Jag menar givetvis rent aktions-mässigt, som att det skulle bli svampigare eller dyl. Att kork/foam blir slitet eller att lacken får repor är ju mer eller mindre oundvikligt.
    Senast ändrad av dr00l; 2013-09-20, 19:17.

kom å tänka på ett gammalt fladen spö jag lånade ut till brorsan förra året.
    spöt va väll runt en 17 år gammalt (köpt på gekås yo) han fick fisk och gjorde mothugg. spöt gick av

så jag kan nog tänka mig att en del spön försvagas med åren.

men mitt 15 år gammla ABU pro shop excellent spö är fortfarande rätt bra. dock lite små sprickor i limningarna runt spöringar. fiskar knappt med det längre. vill spara det då det är så estetiskt tilltalande.

Kommentera

Har oxå funderat på det där. Beror nog lite på kvalitet från början och vilket material det är gjort i. Svärfarsan har fiskat med samma Abu spö sen 1971 och han fiskar mycket. Verkar outslitligt, spöringar har lossnat men det är lagat flera gånger och det har blivit kortare pga avbruten topp.

Kommentera

Jag skulle säga att det beror på material.
        Men låt säga kolfiber som är ganska vanligt. Det ändrar inte egenskaper med tiden. Däremot är det känsligt för mekaniskt våld.
        Epoxy som är ett vanligt bindemedel till kolfiber påverkas av UV-strålning, torkar och spricker vilket gör att lagren av kolfiber kan separera.
        Dock så är spön oftast lackade och har man bara sett till att använda UV-resistent lack och klarlack ska det inte vara något problem.
        Så kan man helt utesluta mekaniskt våld i form av slag, stötar och repor så ska i alla fall klingan klara sig oförändrad.
        Sen är det annat med rullfästen, spöringar och handtag.

Ska inte säga att det är så med 100% men det är vad jag tror mig veta.

Kommentera

Jag har ett shimano från mitten av -90. Tycker inte att kastegenskaper samt spöts aktion känns annorlunda. Men, om det sker gradvis under en längre tid så kanske man inte reagerar på det.
          //C
          http://sportfisher.se

Kommentera

Visst förändras spön över tiden. Oavsett material. Men vissa är bättre än andra. Så om några 100 eller 1000 år så tror jag era spön är lite för spröda för att fiska med.

Det som påverkar spöna är till exempel: värme, ozon, UV-strålning, syre, insekter, bakterier, vatten, lösningsmedel, syror och baser samt en hel mängd andra faktorer. Dom tre första kan vi enbart påverka genom att förvara våra spön mörkt, svalt och så långt från sol som möjligt.

Både matris (plasten -ester eller epoxi) och fibrerna (glas, kol, aramid, dyneema mfl) påverkas. Men under normala betingelser så tror jag inte detta är något som påverkar våra spön så att vi märker det.

Man ska däremot inte lämna sitt spö stående ute på verandan hela sommaren i direkt solljus, värme och ozon. Man ska inte heller ha dom i garaget öppet om man där håller på med olika gjutningar och kemikalier av olika slag.

Så Jocke har helt rätt i inlägget innan med den lilla justeringen att den där uv-resistenta lacken kan ni glömma. Men man kan säga att den skyddar epoxit då den är tåligare och inte utgör kraftbärande del i spöt.

Normalt hanterat så bibehåller ditt spö sina egenskaper mycket längre än du har behov av.
            Senast ändrad av Exxet; 2013-09-21, 11:47.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Intressant!

Så kortfattat kan vi dra slutsatsen att om man inte utsätter sina spön för onödigt våld så kommer de mer eller mindre bibehålla sina egenskaper längre än man oftast har nytta av det, med undantag för "förbrukningsdelar".

Eller som Cole säger, det kanske inte märks p.g.a. långsam, gradvis förändring, ungefär som när man blir smygfet med åren...

Kommentera

Undra hur ofta castingkillarna byter grejor?
                sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 728 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S