Så, då börjar det bli dags att serva våra nya Calcuttor. Jag drog mig rejält för att göra den här servicen då jag tyckte sprängskissen så helt galen ut, men när jag väl började skruva kände jag igen mig.
Här servar jag en Calcutta 301D men de andra lär vara ganska lika.
Jag vet inte om det finns någon guide på nätet, men jag kammade av nätet ganska ordentligt innan jag började men lyckades inte hitta nån.
Skriver jag något ni har invändningar mot så är det bara att påpeka det här i tråden.
Undrar ni någo, fråga!
Ett tips på hur du ska hålla koll på åt vilket håll allt skall sitta åt är att efter demontering placera den sidan som skal sitta inåt i rullen nedåt och att lägga delarna på en rad vart efter du demonterar. Demontera först, rengör sen.
-Börja med att skriva av knoppen med en stor spårmejsel
På baksidan av stjärnhjulet sitter några luriga stålpinnar som ska skapa klicket när du skruvar på hjulet. Akta så att dessa inte ramlar ur/bort när du skruvar av hjulet. De är jättesmå.
-Lossa den fyrkantiga muttern och plocka bort alla brickor. Håll koll på åt vilket håll de sitter.
-Lossa de 4 skruvar (PH1) och lyft av veven.
-Dra ut hylsan och plocka bort kåpan.
-Skruva upp alla spår- (3) och stjärnskruvar (2) och lyft av vevgaveln.
-Lyft försiktigt bort metallblecket. (ej på bild)
Usch...
-Demontera bromsen (silverfärgad ovanför huvuddrevet) och gör rent. Håll koll på åt vilket håll allt sitter.
Bromsen skall inte smörjas
-Plocka bort huvuddrevet. Det kan sitta lite men vrid en smal spårmäjsel under drevet så får du loss det. Var försiktig så att du inte förstör fästet i plastkåpan som huvudaxeln sitter i.
-Lyft av drevet som petar i växeln efter frikoppling.
-Demontera frikopplingen.
Den svarta plastdelen, metallklumpen, den lilla fjädern samt metallblecket som sitter under plastdelen.
-Dra ur plastkåpan ur stativet. Jag använde en tång och drog i den lilla platta, släta flärpen som sticker ut på ena sidan.
-Demontera linspridaren (en stjärnskruv) och plocka isär den.
-Lossa spårryttaren på undersidan kåpan för att lossa på huvudaxeln
Nu borde det se ut så här på bordet =)
Gör rent allt med papper. Det man inte kommer åt att göra rent med papper kan man lätt göra rent med tops eller under kranen med diskmedel och diskborste. Smörj upp ALLT i rullen förutom spolaxellagren och IAR-lagret med fett. Spolaxellagren smörjer du med TG's gula och IAR-lagret med TG's flytande fett. Senare på säsongen när det är riktigt kallt kan man bli tvungen att köra olja i IAR-lagret då fett gärna blir lite hårdare när temperaturen börjar ramla ner nedåt nollan.
Här är det bara att gå loss med diskborsten
så...
-Smörj spolaxeldrevet som sitter i stativet med en droppe olja.
Här hade jag inte minsta antydan till smuts så jag lät bli att plocka ur lagret, men är det skitigt så plocka ur det och låt det ligga i aceton, snurra snurra snurra, blås rent och droppa EN droppe olja.
Rengör och smörj även det andra lagret som sitter i vevgaveln
-Montera ihop allt igen.
Hoppas det gick bra!
Här servar jag en Calcutta 301D men de andra lär vara ganska lika.
Jag vet inte om det finns någon guide på nätet, men jag kammade av nätet ganska ordentligt innan jag började men lyckades inte hitta nån.
Skriver jag något ni har invändningar mot så är det bara att påpeka det här i tråden.
Undrar ni någo, fråga!
Ett tips på hur du ska hålla koll på åt vilket håll allt skall sitta åt är att efter demontering placera den sidan som skal sitta inåt i rullen nedåt och att lägga delarna på en rad vart efter du demonterar. Demontera först, rengör sen.
-Börja med att skriva av knoppen med en stor spårmejsel
På baksidan av stjärnhjulet sitter några luriga stålpinnar som ska skapa klicket när du skruvar på hjulet. Akta så att dessa inte ramlar ur/bort när du skruvar av hjulet. De är jättesmå.
-Lossa den fyrkantiga muttern och plocka bort alla brickor. Håll koll på åt vilket håll de sitter.
-Lossa de 4 skruvar (PH1) och lyft av veven.
-Dra ut hylsan och plocka bort kåpan.
-Skruva upp alla spår- (3) och stjärnskruvar (2) och lyft av vevgaveln.
-Lyft försiktigt bort metallblecket. (ej på bild)
Usch...
-Demontera bromsen (silverfärgad ovanför huvuddrevet) och gör rent. Håll koll på åt vilket håll allt sitter.
Bromsen skall inte smörjas
-Plocka bort huvuddrevet. Det kan sitta lite men vrid en smal spårmäjsel under drevet så får du loss det. Var försiktig så att du inte förstör fästet i plastkåpan som huvudaxeln sitter i.
-Lyft av drevet som petar i växeln efter frikoppling.
-Demontera frikopplingen.
Den svarta plastdelen, metallklumpen, den lilla fjädern samt metallblecket som sitter under plastdelen.
-Dra ur plastkåpan ur stativet. Jag använde en tång och drog i den lilla platta, släta flärpen som sticker ut på ena sidan.
-Demontera linspridaren (en stjärnskruv) och plocka isär den.
-Lossa spårryttaren på undersidan kåpan för att lossa på huvudaxeln
Nu borde det se ut så här på bordet =)
Gör rent allt med papper. Det man inte kommer åt att göra rent med papper kan man lätt göra rent med tops eller under kranen med diskmedel och diskborste. Smörj upp ALLT i rullen förutom spolaxellagren och IAR-lagret med fett. Spolaxellagren smörjer du med TG's gula och IAR-lagret med TG's flytande fett. Senare på säsongen när det är riktigt kallt kan man bli tvungen att köra olja i IAR-lagret då fett gärna blir lite hårdare när temperaturen börjar ramla ner nedåt nollan.
Här är det bara att gå loss med diskborsten
så...
-Smörj spolaxeldrevet som sitter i stativet med en droppe olja.
Här hade jag inte minsta antydan till smuts så jag lät bli att plocka ur lagret, men är det skitigt så plocka ur det och låt det ligga i aceton, snurra snurra snurra, blås rent och droppa EN droppe olja.
Rengör och smörj även det andra lagret som sitter i vevgaveln
-Montera ihop allt igen.
Hoppas det gick bra!
Kommentera