Underhållsfri?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Underhållsfri??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Underhållsfri??

Om man vill ha en relativt underhållsfri Ambis, som kastar relativt långt, vilken bör man satsa på då??

För tillfället har jag en Eon 5600 som är 4-5 år gammal. Fiskad med c.a 250-300 pass, varje pass c.a 3-4 timmar.

Har kört enligt principen, totalrenovering 1 gång/år, förutom det så har jag bara sköljt den under kranen efter o ha använt den i saltvatten. Skulle vilja säga att det verkar som att den har gjort sitt nu, raspar o skaver, går lite hackigt och kastar allmänt illa.

Rullen kommer att användas till allt ifrån gädda, havsöring, bottenmetet vid kusten och flötmetet vid kusten...
    16
    Classic
    12,50%
    2
    C3
    18,75%
    3
    D5/D6
    6,25%
    1
    Mörrum
    0,00%
    0
    Mag-serien
    0,00%
    0
    Rocket
    25,00%
    4
    Seven
    0,00%
    0
    Big game
    0,00%
    0
    Satsa på en haspel!!!
    37,50%
    6
    Senast ändrad av Mattias.A; 2005-05-24, 17:16.
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Har använt min ena Ambis (Ultra Cast 6501) väldigt mycket sen jag köpte den för 6-7år sen... fungerar klockrent än... och kan inte påstå att jag sköter om den så jätte bra heller... Grym rulle helt enkelt!
    // Johan Sjölén

http://johansjolen.blogspot.com/

Kommentera

Classic är helt klart stryktåligast.
      Mitt val skulle dock bli C3 eller Rocket, men Du måste smörja lagren regelbundet.
      De riktiga ambisarna är i princip samma rullar men skiljer sig i spollager, backspärrar, mekbroms på utsidan, kullagrad linspridare och så färg mm.

Gamla ProRocket har stativ i kromad mässing, vilket jag tycker känns genuinare än C3ans och de nyare Rocketens aluminiumstativ.

En C3a med keramhybridlager, xtreme lameller, rocket oil på plashjulaxeln och linpridarens bussningar och riktigt fett (Cal's 2 speed eller NULON) på knivbult, evighetsskruv och hela vevmeanismen är en riktigt bra lösning till rimliga pengar.
      Ser inte så dum ut heller.
      Senast ändrad av UT; 2007-02-16, 16:06.
      www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
        Classic är helt klart stryktåligast.
        Mitt val skulle dock bli C3 eller Rocket, men Du måste smörja lagren regelbundet.
        De riktiga ambisarna är i princip samma rullar men skiljer sig i spollager, backspärrar, mekbroms på utsidan, kullagrad linspridare och så färg mm.

Gamla ProRocket har stativ i kromad mässing, vilket jag tycker känns genuinare än C3ans och de nyare Rocketens aluminiumstativ.

En C3a med keramhybridlager, xtreme lameller, rocket oil på plashjulaxeln och linpridarens bussningar och riktigt fett (Cal's 2 speed eller NULON) på knivbult, evighetsskruv och hela vevmeanismen är en riktigt bra lösning till rimliga pengar.
        Ser inte så dum ut heller.
        Visst, hade jag bara kunnat fixa den vanliga skötseln så hade de varit perfa , men jag har pajat 3 st under ner- eller ihopmontering
        Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Beror väl lite vilka kastvikter du kommer köra med, fast bland hasplarna är det väl Van Staal som har bäst kvalité och högst pris...
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Gäddvinschen regerar då finmekanik är ett okänt begrepp i konstruktionen!!
            Bifogade filer
            Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 736 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04