Utrustning fiske i Mörrumsån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning fiske i Mörrumsån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning fiske i Mörrumsån

Jag tänkte fiska i Mörrumsån i slutet på september men är lite fundersam angående om jag måste jag köpa ett laxspö på 10-12 fot med multirulle eller klarar jag mig på mitt Berkeley IM6 8fot 15-40gr medium med ABU Cardinal 203i?

Tänkte bl.a. köra lite fluga med kastflöte om det är tillåtet där.

10 fot är väl absolut lägst. Kastvikten bör väl klara minst 120g iaf. Så ny gear är ett måste

Kommentera

"Ny gear är ett måste"

Det är väl de bästa orden en fiskare kan få höra!
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ja jag har uppdaterat all min utrustning under sommaren men det är endast klenare grejer... 2 veckor kvar tills jag åker till Luspen för lite öring och harr fiske igen!

Vad tror ni om ett Edge Dynaminc Powercast 8,6" 40-130g? Rekomenderad rulle till detta spö?

Rekomendationer annars på set som inte kostar skortan?

Kommentera

Får jag fråga ödmjukt varför det behövs minst 120g? Nu är inte jag någon laxfiskare, men behövs det så starka grejer? Vad händer om man använder 40g på 8 fot, lär väl bli en ruskigt rolig fight om man krokar nåt stort! Eller är jag ute och cyklar? Jag menar inte att ifrågasätta, jag har ingen erfarenhet kring detta, men jag skulle uppskatta om du kunde utveckla lite. :-)

Om det är ur C&R-synpunkt så förstår jag att grövre utrustning behövs (så där, då kom C&R med i den här tråden också!)

Kommentera

I Emån och Mörrumsån går dom riktigt stora världsrekord öringarna och grova laxarna så en Cardinal 203i är inte mycket att komma med. Jag har själv aldrig fiskat i Mörrumsån men här är en länk dit.

Kommentera

Vad tror ni om det här kitet?

Kommentera

Det där räcker och blir över för Mörrumsfiske. Jag ska dit om 1.5 vecka och kommer alternera mellan en Shimano Exage 4000 med ett Skeletor pro 25-70g 9fot och en Amba inshore med ett Skeletor pro 40-80g 8fot.

Visst du kan få på en 15 kilos lax, men du ska ju samtidigt ha kul när du fiskar, och kunna lirka iväg lite lättare drag med precision. Man lär ju inte ta med jerkpåken helt enkelt..
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

Allt är väl relativt till vart man fiskar och på vilken plats man står. Men ska man sätta press på en rusande större fisk för att den inte ska gå in i något hinder eller man inte har möjlighet att följa efter (utstående hinder som träd etc) då är det ju bra med ett längre spö med en aktion i spöt som kan ta gunget då man låser upp bromsen väldigt hårt.

Har man möjlighet att traska efter fisken är det ju inte lika viktigt att ha en sådan utrustning.

Kommentera

Det lutar åt att min fiskekompis köper det där kitet, jag letar vidare efter ett spinnspö på ca 10 fot och en Ambassadeur 7000i rulle...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04