Dålig broms på 2500 Amba - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dålig broms på 2500 Amba

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dålig broms på 2500 Amba

Har uppgraderat bromsen på min 2500 ambassadeur men tycker fortfarande att den är riktigt dålig. Använder reelmans lameller. Men även om jag drar bromsen i botten så släpper den ifrån sig lina vid mothugg och även när man fastnar i växtlighet och drar till lite.

Älskar rullen för övrigt då den kastar bättre än allt annat i min arsenal men bromsen är ett problem. Den sitter på ett 1 oz St Croix spö så visst finns det ryggrad men bromsen borde ju klara att sätta ett mothugg i en snipa.

Är bromsen så underdimensionerad på 25orna eller finns det något att göra åt saken?
    Senast ändrad av C-H; 2013-08-11, 14:49.

reelman@live.se

Kommentera

Jag tror faktiskt inte att det är något fel på lamellerna, för bromsen är jämn och fin. Även om jag kanske kan känna att lina lättare släpps ut vid snabb belastning dvs ryck än vid långsammare belastning när man drar ut lina för hand.

Kommentera

planslipat brickorna mellan lamellerna?
        Iofs så tycker du att du har jämn och fin broms så borde de inte vara problemet.

Kommentera

En klassiker annars är ju felmonterade slirbromsbrickor. De skall monteras )( inte ((

Kommentera

Nej inte heller det som var felet, brukar i och för sig montera dem (). Men vände på de, nu och ingen skillnad. Märker dessutom att bromsen stegvis blir bättre när man drar åt den, men det är det där lilla sista som inte kommer.

Men detta är alltså ingen egenskap som 25orna brukar ha? Man brukar kunna få till en mer eller mindre stum broms? Jämför den med min shimano core 50 och curado 100 och båda dem har markant starkare broms.

Kommentera

På en så pass liten rulle kan jag tänka mig att bromspaketet inte bidrar till stenhård broms som inte släpper lina alls. Lamellerna är väl relativt små? (I jämförelse med en 6000-rulle).

Har du nylon i botten? (Jag antar att du har flätlina på rullen).
              Detta skulle återigen kunna vara det klassiska "hela-linpaketet-snurrar-runt-vid-hård-belastning-problemet".
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jo absolut jag köper ju att jag inte får samma bomstopp som på jerkrullen, men jag jämför den som sagt med curado och core i 50 och 100 storlek. Och där är det stor skillnad.

Nope inte gjort den nybörjarmissen heller

Kommentera

Hur många kg broms får du? Det är ju ingen stor rulle så jätte många kg ska du nog inte räkna med. Har försökt leta fram några siffror på max broms för rullen men inte hittat någon siffra.

Här är en tråd på Alantani om 2500:an. Där monteras brickorna medvetet (( för att öka bromsverkan. http://alantani.com/index.php?topic=6068.0
                  A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Hur är det med med 2500c,är det 2st lameller som i 5000c? För är det liknande lameller så går det inte att jämföra mot shimano som har väldigt stor bromsyta i jämförelse.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 712 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04