Dålig broms på 2500 Amba - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dålig broms på 2500 Amba

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
    Problemet löst, det hade kommit för mycket fett på bromslamellerna. Gjorde rent dem samt la ett nytt ytterst tunt lager på och det gjorde stor skillnad. Kanske skall satsa på en ordentlig planslipning också men det får bli till vintern.

Tack för alla idéer och hjälp!
    Ja, lamellerna ska bara bli lite glansiga det är allt.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Bra att problemet löste sig. Och "lite för frikostigt med smörjan" är ju lätt att åtgärda.

Men frågan om fjäderbrickornas orientering som debatterats måste jag nog lägga mig i.
      Fjäderbrickorna fungerar på precis samma sätt som semi-eliptiska bladfjädrar fungerar i en bil, ju fler blad ihop desto hårdare fjäder.
      * Två brickor orienterade () eller )( ger samma förspänning som en bricka vänd ) eller (.
      * Skillnaden med två brickor () i stället för bara en, är bara skillnad i fjädringsväg, dvs hur många varv man kan skruva på stjärnhjulet innan det bottnar. Två brickor () ger bättre dynamik än bara en.
      * Två brickor vända (( ger dubbla förspänningen jämfört med (), och en avsevärt mycket starkare broms men som är väldigt känslig. Bara något varv från lätt-lätt till nästan stumt.

Ni som provat () vs (( utan att märka någon skillnad kan torka bort det överflödiga fettet från lameller och brickor, så blir det nog ordning på både kraften och känslan i systemet.

En 2500 med rätt skurna lameller av kolfiberväv, planslipad tryckbricka, en liten gnutta fett och brickorna monterade ((, ger en riktigt bra broms, tillräckligt bra för att hålla ordning på 10+ gäddor och fina kustöringar.
      Senast ändrad av UT; 2013-08-20, 09:42.
      www.utreel.com

Kommentera

Kan man köpa kolfiberväv löst?

Kommentera

Ursprungligen postat av gor64 Visa inlägg
          Kan man köpa kolfiberväv löst?
          Javisst!
          Finns på¨ebay, eller t ex här

Kommentera

Goran bara du inte tänker byta på 2500 rullen. Där sitter ut. / Ingemar

Kommentera

Nej det är till äldre 6000 den med 1 på varje sida om kuggdrevet

Kommentera

Kolla med Abu. Det måste vara det lättaste. Ring eller maila service. Du behöver bara två små ringar och jag tvivlar på att det blir billigare att ta hem på annat sätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
                  Har uppgraderat bromsen på min 2500 ambassadeur men tycker fortfarande att den är riktigt dålig. Använder reelmans lameller. Men även om jag drar bromsen i botten så släpper den ifrån sig lina vid mothugg och även när man fastnar i växtlighet och drar till lite.

Älskar rullen för övrigt då den kastar bättre än allt annat i min arsenal men bromsen är ett problem. Den sitter på ett 1 oz St Croix spö så visst finns det ryggrad men bromsen borde ju klara att sätta ett mothugg i en snipa.

Är bromsen så underdimensionerad på 25orna eller finns det något att göra åt saken?
                  Hej Christian Håkansson;

Det kan nog vara så enkelt att du har fyllt din ABU Ambassadeur 2500 med flätlina utan att ha nylonlina eller eltape på botten av rullspolen. Då snurrar hela linpaketet vid mothugg ....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-02-01, 23:23.

Kommentera

Har uppgraderat bromsen på min 2500 ambassadeur men tycker fortfarande att den är riktigt dålig.
                    Använd tummen
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-02-02, 17:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 777 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13