Har testat att montera (( tidigare på en 5500, uppskattade dock inte detta. Fick lite kraftigare broms, men man får väldigt liten möjlighet att justera. Väldigt lätt att man tappar all bromsverkan när man släpper lite på bromsen när fisken är inne vid båten.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dålig broms på 2500 Amba
Collapse
X
-
2500 är kända för att inte ha så bra broms men med uppgradering och en tumme på spolen vid mothugg och ogräs så tycker jag den fungerar bra. kan inte jämföra en 25 och en 55 då de stora har 4 lameller. Jag ställer inte min så hårt men drog den nyligen och tyckte den gick trögt. /Ingemar
Kommentera
-
Jag begriper inte alls hur en ((-montering skulle ge högre bromsverkan. I exemplet på Alan Tanis forum används ju tre brickor vilka läggs ((( för att minska utrymmet jämfört med )((. Eller?
Jag skulle oavsett se till att jämföra med sprängskissen och se att alla brickor är med, planslipa bromsbrickan och fetta in med Cal's. Ger det inte resultat får du väl trycka in en bricka till?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av wiloboken Visa inläggJag har bara en i min2500 som jobbar mot slirbromsen (. Tycker ändå att den står mot bra vid drillning av fisk. Skall kolla på sprängskissen annars får jag sätt dit en till.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
De kupade brickorna är i stort sett bara fjädrar och beroende på hur man orienterar dem kan man få olika stumhet/fjädring i dem. () fjädrar mer än (( t ex. Utrymmet att ställa in bromsen blir då också snävare som redan har sagts men man får en något högre max belastning på bromsstacken. Det finns ju rullar som har 5-6 st och man kan då själv genom att variera orienteringen på dessa ställa in hur man vill att stjärnhjulet ska svara osv...A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Jag har uppgraderat bromsen på ett flertal 25'or med bra resultat och jag är lite fundersam över vad som kan vara tokigt i din rulle..
Att du använder reelman's lameller är bra, de har mycket bättre passform än de ABU säljer.
Jag planslipar tryckplattan på en spegel med 400 våtslippapper, det tar en stund..har du slipat tryckplattan helt plan?
Sedan tar jag ytterst lite Cal's fett och fuktar lamellerna med, hur mycket fett har du på lamellerna?
Kommentera
-
Problemet löst, det hade kommit för mycket fett på bromslamellerna. Gjorde rent dem samt la ett nytt ytterst tunt lager på och det gjorde stor skillnad. Kanske skall satsa på en ordentlig planslipning också men det får bli till vintern.
Tack för alla idéer och hjälp!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av C-H Visa inläggProblemet löst, det hade kommit för mycket fett på bromslamellerna. Gjorde rent dem samt la ett nytt ytterst tunt lager på och det gjorde stor skillnad. Kanske skall satsa på en ordentlig planslipning också men det får bli till vintern.
Tack för alla idéer och hjälp!Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 716 visningar
0 gillar