Vilken spöaktion är mest allround? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken spöaktion är mest allround?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken spöaktion är mest allround?

Möjligt att jag missade liknande trådar, men jag hittade inga som riktigt svarade på min fråga.

Jag funderar iaf i nuläget över inköpet av ett (och bara ett) nytt spö som ska tjäna som (mer eller mindre) allround-spö, kanske 10-30g kastvikt. Fiskandet kan gissningsvis delas upp såhär:

10% från båt, 90% från land.
    30% jigg (ska bli mer)
    40% spinnare (ska bli mindre)
    10% sked
    20% wobbler (ska minskas lite)

Spöt som jag fiskade med hittills var ett Shimano Catana CX Telespö (som nu gick sönder), och jag måste erkänna att jag aldrig riktigt fick känslan för jigg, vilket jag gärna vill ändra lite på, samtidigt vill jag inte slänga alla mina beten därför att jag inte kan använda de längre (jag överdriver lite förstås, men ni förstår säkert hur jag menar).

Nu förstår jag det så att x-fast action verkar vara bäst för jiggar, och att medium ska vara bättre för t.ex. wobblers. Mitt fråga nu är: Vad är bäst som allround? Lider jiggfisket lika mycket när jag fiskar med medium action spön som wobblers eller spinnare lider när jag fiskar med ett x-fast jiggspö?

Tack för hjälpen!

Ett lf/rst sunspinn 8-9' skulle nog jag kika på. Alt ett shimana yasei red dropshot 8'
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Insåg att jag missade helt att nämna vilka fiskar det ska bli :o

Vanligtvis är det kanske 60% gädda, 40% abborre.

Om ni vill rekommendera spön (alltid bra med tips!) så gärna under 1000kr, men allmänt är jag lika intresserat av theori och bakgrund om betydelsen av aktionen för betesvalet.

Spön som jag t.ex. ville kika på är Team Dragon-spöna med passande kastvikt, men då är de flesta väl x-fast vilket fick mig lite att tvivla om det kanske är lite för extremt.

Kommentera

I ditt fall hade jag köpt 2 spön istället för ett spö.

Kommentera

Ja, det är ju klart att det inte finns något spö som är bra på allt, men så mycket vill jag inte betala (så viktigt är fisket inte för mig) och transportmässigt blir det också rätt dåligt eftersom jag inte har bil (lättare att ha koll på ett spö när man cyklar).

Det är ju precis därför att jag frågar vilket alternativ är bättre eftersom jag själv inte har flera spön tillgängliga att testa. Det jag är ute efter är alltså någonting som "det går inte/knappt att använda x med y, men a med b går om än rätt så dåligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av MolleL Visa inlägg
            (lättare att ha koll på ett spö när man cyklar)
            Det beror nog mycket på hur man transporterar spöna på cykeln. Har man dem riggade och ett i varje hand blir det naturligtvis knepigt, men det finns andra sätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av MolleL Visa inlägg
              Ja, det är ju klart att det inte finns något spö som är bra på allt, men så mycket vill jag inte betala (så viktigt är fisket inte för mig) och transportmässigt blir det också rätt dåligt eftersom jag inte har bil (lättare att ha koll på ett spö när man cyklar).

Det är ju precis därför att jag frågar vilket alternativ är bättre eftersom jag själv inte har flera spön tillgängliga att testa. Det jag är ute efter är alltså någonting som "det går inte/knappt att använda x med y, men a med b går om än rätt så dåligt.
              Vad jag menar är alltså att jag hade nog föredragit 2 olika spön för 499kr styck än ett kompromisspö för 999
              Spö i fodral när du cyklar borde inte påverka så mkt om du har 2 eller 1 spö.

Kommentera

Ah nu förstår jag
                Enda gången att jag transporterade ett 2-delat spö hade det 1,4m transportlängd och satt på utsidan av rycksäcken, vilket blev lite jobbigt när jag cyklade bland trä och grenar (gick upp lite högre än jag hade önskat). Kan naturligtvis vara så att det inte gör någon större skillnad om det är ett eller två spön, särskilt om de kanske är lite kortare.

Men tillbaka till temat - skulle ni då välja två olika aktioner eller två kastviktsintervaller? Alltså wobbler+jiggspö, eller abborre+gäddspö?

Kommentera

Enda gången att jag transporterade ett 2-delat spö hade det 1,4m transportlängd och satt på utsidan av rycksäcken,
                  Jag har inga problem att transportera 2 delade 11 fotare på cykel, köp ett plaströr i lagom längd med en diameter som sväljer 2 spön, fäst ett handtag på mitten av röret, sedan är det inga problem att transportera det.

Kommentera

Jag kan verkligen rekommendera Dragon Pro Selection 8fot 12-42gr xfast. Mitt mest allround spö och funkar till salmo fatso, slider 10, jiggar, spinnare och öringsskedar. Man kan beställa det på proguideshop för 1000-1100 annars runt 1600.
                    Ska man jigga gädda med Relax kopyto 6 med 20grskalle så är ovan Dragonspö för klent. Till det har jag ett Bft Walker jig 20-70gr. Också ett väldigt trevligt och ganska allround spö men inte kul att dänga relaxspinnare med eller fiska abborre med. Har inte hunnit prova det på gös men föreställer mig att det är perfekt. Kostar ca 1250.
                    Har ett Rst sunspinn 9fot 15-45gr, som nämns tidigare i tråden, som också är mkt trevligt men inte så bra jiggkänsla. Har iof inte kört tyngre jiggar. Kastar bäst från 30-35gr och kan kasta mer än 45 gr. Trevligt att drilla på och kastar riktigt lång, väldigt bra från land, tack vare långt handtag.Kostar typ 1000.

Det här kollade jag lite på innan jag köpte Bft spöt ovan. Väldigt bra pris men jag har inte provat det på riktigt. http://www.fiskedags.nu/sv/spo/jiggs...ig-15-60g.html
                    Senast ändrad av MagnusN; 2013-08-10, 21:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04