Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Angående revo rullarna så är det generation 3 nu. Vet inte om det varit många problem på de senare versionerna.
    Om problemen bara var på första generationen så är det ganska dumt att dömma ut dem.
    Har inte hört att folk fortfarande pratar om att nya Mercedes A Klass välter....

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Angående revo rullarna så är det generation 3 nu. Vet inte om det varit många problem på de senare versionerna.
      Om problemen bara var på första generationen så är det ganska dumt att dömma ut dem.
      Har inte hört att folk fortfarande pratar om att nya Mercedes A Klass välter....
      helt nytt chassi! men den brinner istället.

Kommentera

Andra rulle ut i raden av testrullar blev idag en Revo Toro 50 laddad med en rätt grov Berkley Wiplash - lina (0,25 har jag för mig det stod på kartongen vilket i praktiken betyder det dubbla i verklig size).....med den kombon känns det som man skulle kunna vinscha upp det mesta av de vattenlevande arter som rör sig i våra vattendrag....

Som storebror till STX:en är Toron ju betydligt större men för egen del har jag inga problem att hitta ett skönt grepp när jag palmar rullen...

Idag blev det endast några inledande kast med ett 58 grams Westin Jerk bara för att konstatera att det funkade tillfredsställande innan jag häktade på en 100-grammare.......grym känsla att se draget segla iväg i lätt medvind då spöt likt en katapult tryckte iväg det till andra sidan av Abborre-grundet.... Talar vi drag kring 100 g så känns Toron definitivt mer rätt än STX:en som mer kommer till sin rätt i spannet 45-60 g och där också slår Toron på fingrarna i fråga om kastlängd.....men med en 100-grammare i änden av linan så är Toron definitivt uppe i motsvarande längder som STXen presterar med en 60-grammare....

Drillningsegenskaperna då?......Ja idag fick även de sättas på prov....efter att ha konstaterat en skaplig efterföljare nära båten vid ett par tillfällen byttes position och drag till ett 75g Spigg Jerk (vinst från vinterns artikeltävling här på FS )......ett kast och pang...så var det stumt i andra änden....en pigg 6+ are bjöd sedan på god fight och satte drillningsegenskaperna på prov..

Spöt har en otrolig ryggrad och det var inga som helst problem att kontrollera fighten och styra gäddan, som bjöd både på spektakulära hopp och ett antal tjurrusningar, dit jag ville...

...hann dock konstatera att precis som vid kast så hade jag även vid drillning föredragit ett lite längre bakgrepp och att balansen i spöt legat närmare rullen...vilket talar för att det kanske blir en förlängning trots allt...

....nya rapporter kommer....nästa rulle ut blir antingen Calcutta 201D eller 5501 Pro Rocket....

I'll be back....

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Hej!

Har idag testat min 201D på Long Rangerspöt.....definitivt inga problem att köra beten upp till 100 g med Calcuttan. Gjorde det själv idag och rullen klarar det utan minsta problem. På min rulle sitter dock en rätt tunn flätlina som jag fick med när jag köpte rullen, gissar att vi talar runt 0,20 PP. Det gjorde att jag var lite försiktigare än senast då Toron med kraftig Whiplash satt på....vore trist att hiva iväg ett 350-kr handgjort bete i onödan....gick nu bra...

Om jag jämför 201D-rullen med STX:en så skulle jag nog säga att Calcuttan känns stabilare om man ligger på vikter runt 100 g. Håller man sig runt 60 g klarar båda rullarna jobbet galant. I mitt fall kastade jag något längre med STX:en men det kan bero på att jag har en lite grövre lina på den rullen och därmed vågade trycka på lite mer när den satt på Long Rangern.

Calcuttan är också mer eller mindre "ljudlös" i utkasten medan STX:ens kullager "låter" lite mer. Båda är mjuka i gången under invevning. I mitt fall har min STX lite högre utväxling. För- eller nackdel är en smaksak. När jag fiskar Westin Jerk med STX:en på ett vanligt spinnspö brukar jag ibland jerka genom att snurra ett halvt varv på veven, pausa, snurra igen osv..

STX:en är något lägre i profilen och ligger därmed något bättre i handen även om Calcuttan inte ligger långt efter trots att det är en rund rulle.

När det gäller mitt Long Rangerspö så är det varianten med helt grepp. Detta är ganska kraftigt vilket möjligen gör att de här mindre rullarna ser rätt nätta ut på detta spöt. Det gör nog att det finns skäl att anta att en 301D skulle göra sig ännu bättre än 201:an precis som mr T m.fl. (... mr G ej att förglömma) skrev i tråden. Klingan och greppen är kraftiga (Betydligt kraftigare än T.ex Edge Dynamic Powercast).

Hade jag idag haft möjlighet att välja variant på mitt spö hade jag därför valt split-grip varianten. Dels har split-grip varianterna av St Croix-spöna något längre bakhandtag och jag gissar därför att de är lite bättre balanserade när man som jag vill att tyngdpunkten skall ligga vid rullfästet.

I mitt fall tror jag att jag kommer hålla mig till någon lite större rulle på St Croix-spöt och istället låta min STX och min 201D få sitta på mitt 8,6 fot Edge Dynamic Powercast -130 g resp 8,6 fot SG Butch Light XLNT -80 g. Där passar dom klockrent.

Efter dagens fiske då jag återigen haft tillfälle att jämföra Long Rangern med ovanstående spön så står det klart att det måste till en förlängning av spöt för att det helt och hållet skall falla mig i smaken.....blir till att leta upp Tottes how-to-guide......

Imorgon blir det Raketen som får provåka....

/S
          Senast ändrad av Silverbågen; 2013-08-07, 19:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
            .

När det gäller mitt Long Rangerspö så är det varianten med helt grepp. Detta är ganska kraftigt vilket möjligen gör att de här mindre rullarna ser rätt nätta ut på detta spöt. Det gör nog att det finns skäl att anta att en 301D skulle göra sig ännu bättre än 201:an precis som mr T skrev i tråden. Klingan och greppen är kraftiga (Betydligt kraftigare än T.ex Edge Dynamic Powercast).

/S
            Mr T i all ära, men jag tar fan kredd för det förslaget jag med!
            http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
              Mr T i all ära, men jag tar fan kredd för det förslaget jag med!
              Ajaj....och Mr G ej att förglömma!!!

/S

Kommentera

Hehe jag skojade bara så klart! Men det är kul att läsa dina utvärderingar!
                Senast ändrad av grynning; 2013-08-07, 19:19. Anledning: Fatal felstavning.

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                  Hehe jag skojade bara så klart! Men det är kul att läsa sina utvärderingar!
                  ....sina?...,det är väl fan i mej Mina utvärderingar som gäller i den här tråden....

/S

Kommentera

Hur känns calcutta d när man vevar in betena och drillar fisk? Det är då skillnaden blir stor tycker jag!
                    Även om att downsiza är det bästa jag vet, ibland går det inte för att det spö du har "vill annat". Med ett sådant spö ska jag inte kasta beten som är lättare än 50g , även om det går. För att matcha detta spöt korrekt då är man tvungen att ta lite "jobbiga" beslut som t. ex: stor rulle och lite tjockare lina än man skulle vilja ....

//T
                    Senast ändrad av tonyex; 2013-08-07, 19:37.

Kommentera

Attans! Såklart menade jag DINA!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 718 visningar