Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    .... Skaffade en 300D för ett tag sedan eftersom man är rullidiot och visst är det en förbannat trevlig rulle som inte är svindyr här i Sverige. Men den är knappast perfekt, utan har även en delvis idiotisk design, vilket den fått mycket skit för, och det är avsaknaden av tumskruvar vilket innebär att skruvmejsel ska fram om man ska olja lagerna....eller ändra bromsvikterna (vilket jag iofs inte gör).. Inte heller speciellt impad av vev/bromslösningen, hade personligen föredragit en mer traditionell lösning där..

....
    Nu är du lite tråkig eller rättare sagt "problemfokuserad",

Det tog mig några fisketurer och mkt funderande innan jag kunde bilda mig en åsikt om D modellen överhuvudtaget. Och visst, det finns saker som jag inte gillar även idag, men i övrigt denna rulle är en fullträff framför allt de större modellerna.

Informationen jag fick från shimano i USA om att designen är så "konstig" beror på de problem shimano har haft med den gavel som öppnades för att komma åt bromsvikterna ( mina te har flera år på nacken och fungerar klanderfritt, så jag köper inte det) men det här killen tar emot rullar från kunderna , så man är tvungen att lita på honom, sen berättade han om att med denna design toleransen har kunnat reduceras nästan till noll vilket är ett plus i protokollet igen(!)

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-08-04, 20:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Det klarar dock 120 gr så man kan ha både en 300 och 400, en ren smaksak enligt mig.
      120g måste väll anses som relativt lätt bland dagens gäddfiskare?
      400an är gjord för bra mycket tyngre fiske än så och blir bara onödigt stor helt enkelt.
      Men ja, smaksak är det väl som allt annat
      Senast ändrad av Masken_Gurra; 2013-08-04, 20:56.

Kommentera

...fast ett par gavelskruvar som man kan lossa med fingrarna kunde de kosta på =) de snåla fanskapen. Känns B att behöva ta fram skruvmejseln för att kunna olja sina omsorgsfullt ipetade kullager..

Kommentera

Så var testveckan inledd....Först ut en stadig liten lättviktare .....Revo STX gen 2.....en rulle som kan liknas vid en cairnterrier if you ask me...en stor rulle i liten kropp....kastade ikväll med beten upp till 75 g (35 g Utö, 58 g Westin Jerk, 70 g Salmo Slider o 75 g Spigg Jerk) och det funkade klockrent ihop med spöt...

Eftersom jag gillar att palma rullen vid invevning och inte greppa det "enorma" framgreppet som jänkarna oftast envisas med att begåva sina spön med....Long Rangern inget undantag...så får STX:en ett stort plus i kanten....sitter som gjuten i handen

Med som referenser på turen ikväll var dels ett gammalt 9-fots SG MP Pro 40-100 g med en Revo Toro 50 och ett 8,6 fots Edge Dynanic Powercast med en Revo Toro 51 HS

Bäst kastlängder med STX/Long Ranger-kombon....om det beror på spöt eller rullen får vi se imorgon när rullarna får byta plats med varandra på spöna

Riktigt bra klipp i spöt....hade man fått önska så hade dock Long Rangern begåvats med samma greppkonfiguration som Edgespöt....då hade det varit optimalt i mina ögon...

Vi får se om det efter testveckan blir aktuellt att sätta klingan i ändbutten och förlänga och vikta upp det för att få till önskad balans i spöt...

...säger som Arnold....."I'll be back!"

/S

Edit. Visst ja....blev det nån fisk då...inte på STX/Long Ranger tyvärr....ikväll var det endast det gamla SG MP Pro-spöt som lyckades kroka fisk....
          Senast ändrad av Silverbågen; 2013-08-04, 22:41.
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Fisk? :-D

Kommentera

....kastade ikväll med beten upp till 75 g (35 g Utö, 58 g Westin Jerk, 70 g Salmo Slider o 75 g Spigg Jerk) och det funkade klockrent ihop med spöt...
              Så nu har du gått med i gänget som använder Revorullar till något dom inte är gjorda för,
              förvisso är lite rullras kul som omväxling men när det gäller revon har det gjorts så ofta att ryktet har fått stryk.

OBS: Dom är gjorda för lätt spinn så berätta inte vad du gjort med den om du behöver reklamera,
              jag tvivlar på att garantin gäller om dom får reda på det
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-08-05, 10:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Så nu har du gått med i gänget som använder Revorullar till något dom inte är gjorda för,
                förvisso är lite rullras kul som omväxling men när det gäller revon har det gjorts så ofta att ryktet har fått stryk.

OBS: Dom är gjorda för lätt spinn så berätta inte vad du gjort med den om du behöver reklamera,
                jag tvivlar på att garantin gäller om dom får reda på det
                Revo STX gen 2 är en mycket stabil rulle.....antagligen framtagen för den amerikanska bass-fiskemarknaden......felet jag tror många här hemma gör är att de sätter likehetstecken mellan bass-fiske och svenskt abborrefiske....

Tror du skulle kunna fråga vilket bass-proffs som helst och de skulle inte tveka att fiska largemouth med 2-oz-are med den rullen....en largemouth gissar jag i genomsnitt gott och väl matchar den genomsnittliga gäddan som fångas i våra hemmavatten...

Själv köpte jag ursprungligen rullen för att fiska havsöring med.....även om den funkade bra till det har jag till det fisket skaffat andra multirullar som löser den uppgiften ännu bättre....efter att ha testat rullen och funnit att den funkar suveränt till mina favoriteten för gädda i spannet 45-60 g har rullen därför konverterats till gäddrulle i min arsenal.....

Ville se om det gick att köra skiten ur rullen som av vissa här på forumet dömts ut (felaktigt enligt mig) som för klen ens för havsöringsfiske.....har därför sen i våras haft rullen som förstaval vid mitt gäddfiske (som av vissa säkert klassas som lättspinn efter gädda) och...,peppar peppar....rullen funkar fortfarande alldeles utmärkt.....kastar bra...skön storlek och en urstark broms.....

Är inte orolig för att rullen skall behöva reklameras.....om något skulle ge upp så gissar jag att det skulle vara något spollager som behöver bytas.....känns inte oöverstigligt att behöva investera i nya lager.......många väljer ju redan när deras rullar är NIB att peta i nya lager....och då kan jag säkert kosta på mig det den dagen ett lager rasar.....om det nu gör det....vilket återstår att se...

/S
                Senast ändrad av Silverbågen; 2013-08-05, 13:31.
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Konstigt, mina Revo har heller aldrig pajat, måste göra ngt fel

Kommentera

jag har både en toro och en Lexa. Jag föredrar Lexan alla dagar i veckan.

Kommentera

Konstigt, mina Revo har heller aldrig pajat, måste göra ngt fel
                      Ja visst gör du fel, du måste få ett par skatbo och annat roligt, ev. följer du inte Abus råd om lätt spinn och det är därför den håller

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 718 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04