Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Hade för mig att du hade en 201tedc?

Min 201tedc är ju klart större än min 201D det var därför jag tänkte att en CQ201 kanske kunde vara jämförbar med en 301D....

/S
    jodå, jag har en 201 tedc , men det jag tror att de där två ( 201 te dc och CQ 201) är inte exakt lika stora (yttermått) .... jag kommer inte ihåg ... Jag är på semester, du vet ....

....och min 301D är större än min 201 te dc. Den saken är klar. Och den (301D) balanserar bättre på tyngre spön oxå, vilket är något jag tycker är viktigt.

Det går inte att jämföra en CQ201 med en 301D. En CQ201 är ingenjörskonst av högsta klass och detta känns när man fiskar med den, men en 301D har några förbättringar som en CQ201 inte har och de märks... Dessutom dessa rullar är olika stora och dom är designade för olika ändamål, så en 301D ska jämföras med en TE 300 för att jämförelsen ska vara mer rättvis.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Ta en calcutta 301D uppgradera plastbussningar i veven till kullager, ABEC 3 räcker, och "just add water". Teknikmässigt det finns inga fiskerullar som kommer i närheten av den: X-ship och HEG är en farlig kombination för slemgurkor. Jag föredrar mina D modellen framför mina calcutta te när man kommer över 300 storleken, det är då skillnaden blir märkbar. Luna i all ära, men den kommer inte upp till samma kvalitetsnivå som en vanlig te har. Fråga vem som helst som har fiskat med dom sida vid sida. Jag har haft 4 st lunor och vet en hel del om dom oxå.

Så Long Ranger säger du, jag skulle välja så här:
      1) calcutta 300 ( med 4 st kullager i veven). Det blir en stor skillnad kan jag lova.
      2) TE 300
      3) Luna 253 eller ABU 6500

Att jag föreslår inga lp beror på att en rund rulle är en rund rulle oavsett om jag har haft mkt bra erfarenheter av shimano curado i 300 modellen. LP rullar klarar galant det fisket som du har tänkt dig, men jag tycker att andra kan komma med förslag istället ...

Smårullarna kan man fiska abborre med ...

//T
      Det jag undrar är om varför Shimano satte lager där bussningarna är från början? Någon tanke borde ligga bakom. Sen är jag alltid lite skeptisk när dyra rullar behöver nya delar innan de ens är fiskade med för att få en tillfredställande prestanda. Ska tillägga att jag inte fiskat med Calcutta D så jag har ingen aning om hur den känns, men är själv sugen på att testa en. Det Månsson skrev om spolar som stoppar under kast är dock något jag skulle vilja veta mer om vad det beror på.

Kommentera

Ambassadeur 5501 CS Pro Rocket

Bra rulle för lagom med kosing.. Kan ju uppdateras i efterhand men vet inte om det behövs.
        Made in Sweden är ju också härligt.
        Skitfiske då!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Det jag undrar är om varför Shimano satte lager där bussningarna är från början? Någon tanke borde ligga bakom. Sen är jag alltid lite skeptisk när dyra rullar behöver nya delar innan de ens är fiskade med för att få en tillfredställande prestanda. Ska tillägga att jag inte fiskat med Calcutta D så jag har ingen aning om hur den känns, men är själv sugen på att testa en. Det Månsson skrev om spolar som stoppar under kast är dock något jag skulle vilja veta mer om vad det beror på.
          ....har ju en 201D och måste erkänna att jag fram till i natt inte hade en susning om huruvida det var kullager eller bussningar i vevknopparna på D-rullen.....

....har ju fiskat med den och tycker att känslan är som att skära smör med glödhet kniv....

...såg nu att även en annan tråd hade startats om att sätta in kullager i vevknopparna ....min analys är glasklar....det måste handla om att mekarnördarna måste hitta något där det lönar sig med nya kullager....frågar du mig är det överkurs ...inget annat.....rullarna funkar utmärkt som de är rätt ur boxen

....har själv inte märkt av att spolen skulle stoppa mitt under kastet men tror nog att det i så fall handlar om någon inställningsgrej....såg i nån tråd att den skulle ha 3 bromsvikter aktiverade som standard...kanske detta varierar??

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Troligtvis beror det på att man har fel antal c-vikter aktiverade för de dragen man ska kasta med. Min kom med 3st c-vikter aktiva och kastade hur bra som helst sedan ändrade jag till 2 vikter men då blev det knasigt! Det resulterade i overruns och att spolen stannade mitt i kastet.nu kör jag med tre vikter aktiverade och rullen kastar helt problemfritt!

Vad gäller kullager eller ej så är det inget måste såklart men det är alltid kul. Man fångar inte mer fiskar bara för att man har många kullager!
            Senast ändrad av grynning; 2013-08-04, 11:01.
            http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Det går inte att jämföra en CQ201 med en 301D. En CQ201 är ingenjörskonst av högsta klass och detta känns när man fiskar med den, men en 301D har några förbättringar som en CQ201 inte har och de märks... Dessutom dessa rullar är olika stora och dom är designade för olika ändamål, så en 301D ska jämföras med en TE 300 för att jämförelsen ska vara mer rättvis.

//T
              ...tycker du att skillnaden i ingengörskonst är värd 700 kr? Gillar ju min 51:a skarpt och hade CQ 201:an passat för jobbet så hade jag kunnat tänka mig att överväga mellanskillnaden.....

Att CQ endast finns i högervevad version är en liten drawback även om jag för egen del inte har några problem med handbyte vid vanligt spinnfiske....blir dock inget jerkfiske med rullen i så fall

/S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

....har ju en 201D och måste erkänna att jag fram till i natt inte hade en susning om huruvida det var kullager eller bussningar i vevknopparna på D-rullen.....

/S

Det är därför vi rullnördar finns. Det vi vill är få ut det mesta av utrusningen och njuta av vår fisketid till max.

...tycker du att skillnaden i ingengörskonst är värd 700 kr? Gillar ju min 51:a skarpt och hade CQ 201:an passat för jobbet så hade jag kunnat tänka mig att överväga mellanskillnaden.....

/S
                Det är ju svårt att kunna svara på detta fråga. Jag ska försöka vara diplomatisk: till finlir CQ och till lite tyngre fiske D. Förbättringar som D modellen har märks bättre då.

//T
                Senast ändrad av tonyex; 2013-08-04, 11:31.

Kommentera

Det jag undrar är om varför Shimano satte lager där bussningarna är från början?
                  Shimano tyckte att rullen presterar rätt bra då och det gör den. Men med en fyrdubbelkullagrad vev, SF, X-ship och HEG, då är rullen rena drömmen att fiska med! ( och jag har lite att jämföra med)

//T

Kommentera

Shimano tyckte att rullen presterar rätt bra då och det gör den. Men med en fyrdubbelkullagrad vev, SF, X-ship och HEG, då är rullen rena drömmen att fiska med! ( och jag har lite att jämföra med)

//T
                    Tonyex ! Med respekt och ödmjukhet så kan man bara buga för din visdom och kunskap om rullar. Visst har du rätt i att en Ferrari presterar Liiiiiiiiiite bättre om man bygger om motorn med höglanspolerade kolvringar i supernitritmaterial och kerambelägger kolvtoppen med 137 my superocidat till en ringa kostnad av 137 000 :- . . . då får man ut 0,21 sek snabbare acceleration och 2,8 km/h högre toppfart. Byter man dessutom Hela lagringen i växellådan och superolja för 6850 kr/l så pratar vi nästan lika mycket till.

Men för oss alla andra så presterar en helt vanlig volvo absolut bäst i det vardagsliv dom flesta lever. Den tål misshandel och den tål att misskötas och den presterar det den kan i alla lägen. En misskött och illa underhållen Ferrari är inget värd där ute i skogen en lerig jä... skithöst. Då är volvon satans skönt att ha.

Så om du vill fiska. . . . . Köp en ABU, gärna glidlager så är du befriad från allt va mekarhelvet, dagliga smörjronder och behandla rullen som stingslig fullblodshingst heter. Med en tålig slitvarg som Volvon kan du åka bil när du vill, vart du vill och oftast hur du vill.

Ferrarin . . . . jo den presterar fortfarande MYYYYCKET bättre så länge den befinner sig där den hör hemma, nämligen på racerbanan.

Väl menat Tonyex Kunde inte låta bli
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                      Tonyex ! Med respekt och ödmjukhet så kan man bara buga för din visdom och kunskap om rullar. Visst har du rätt i att en Ferrari presterar Liiiiiiiiiite bättre om man bygger om motorn med höglanspolerade kolvringar i supernitritmaterial och kerambelägger kolvtoppen med 137 my superocidat till en ringa kostnad av 137 000 :- . . . då får man ut 0,21 sek snabbare acceleration och 2,8 km/h högre toppfart. Byter man dessutom Hela lagringen i växellådan och superolja för 6850 kr/l så pratar vi nästan lika mycket till.

Men för oss alla andra så presterar en helt vanlig volvo absolut bäst i det vardagsliv dom flesta lever. Den tål misshandel och den tål att misskötas och den presterar det den kan i alla lägen. En misskött och illa underhållen Ferrari är inget värd där ute i skogen en lerig jä... skithöst. Då är volvon satans skönt att ha.

Så om du vill fiska. . . . . Köp en ABU, gärna glidlager så är du befriad från allt va mekarhelvet, dagliga smörjronder och behandla rullen som stingslig fullblodshingst heter. Med en tålig slitvarg som Volvon kan du åka bil när du vill, vart du vill och oftast hur du vill.

Ferrarin . . . . jo den presterar fortfarande MYYYYCKET bättre så länge den befinner sig där den hör hemma, nämligen på racerbanan.

Väl menat Tonyex Kunde inte låta bli
                      Amen!
                      Så kör med dina Rocketrullar och känn den riktiga känslan av dessa traktorer som funkar i ur och skur. Tråden kan nu stängas!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 766 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04