Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Funderar också på om det är ett alternativ att helt enkelt kapa bort hela bakgreppet (eller i alla fall så långt som gängstången sträcker sig..) och ersätta det med ett helt nytt bakgrepp byggt på klingan från ett gammalt avlagt spö....."

Inte för att jag är något proffs i ämnet, men det låter nog som det vettigaste alternativet i mina öron.

Kommentera

• Ivrigt påhejjad av Barabajare är jag just hemkommen från den lokala VVS-butiken......med ett 32 millimeters PVC-rör med innerdiameter 28 mm.....

Behöver nu bara putsa ner bakgreppet en mm runtom.....sen trär jag på röret så det går upp en bit över brottet.....och avslutningsvis.....för att få lite personlig touch.....så låser jag och lindar röret med Silvertejp.....

Det vet man ju.....att det som inte går att fixa med Silvertejp.....det går inte att fixa...

/S

Edit: Skulle fåfängan bli för stor återstår ju de andra alternativen.....men just nu känns det som funktion är viktigare än appearance....
      Senast ändrad av Silverbågen; 2014-03-31, 16:26.
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Hej
        har lurat lite på ditt problem sen jag läste ditt inlägg.
        Jag sitter just i detta nu och lagar en spötopp och jag "tror" att vi sitter lite i samma dilemma. Denna topp hade lagats med en spik. Jag har diskuterat hur jag ska göra med denna topp med en annan spöbyggare och lösningen var helt enkelt att såga bort den biten som det fanns lim i klingan. Varför, Jo för att spiken eller i ditt fall gängstången, som inte är lika kornisk som klingan är kommer att förr eller senare på fresta klingan så pass att det blir en brottanvisning. Dessvärre kan det vara så att om du sätter ett rör utanpå klingan att klingan i sig kommer att göra brottanvisning på PVC röret. Eller att gängstången i handtaget kommer göra en brottanvisning i klingan. Om du ska få bukt på detta och få ett spö som kommer hålla i tid och otid så är det nog bättre att du gör en ny "butt" av en gammal klingbit med en spigotholk som träs in i handtaget. Men gängstången kanske är inlimmad så pass långt så du inte kan kapa klingan så pass långt in?
        Försök att värma gängstången så limmet smälter och försök att skruva ur det. Var försiktig så du inte värmer sönder klingan bara. Funkar det inte. Kapa nån eller några cm till på klingan och värm igen.
        Mycket jobb och mycket mätande med spigotholken sen för att få det bra. Och det värsta är kanske att få bort alla rester av limmet inne i klingan.
        Det är mitt råd.
        MVH
        Stefan
        http://uniquerods.se/
        Besök gärna min Facebook
        eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rev Visa inlägg
          Hej
          har lurat lite på ditt problem sen jag läste ditt inlägg.
          Jag sitter just i detta nu och lagar en spötopp och jag "tror" att vi sitter lite i samma dilemma. Denna topp hade lagats med en spik. Jag har diskuterat hur jag ska göra med denna topp med en annan spöbyggare och lösningen var helt enkelt att såga bort den biten som det fanns lim i klingan. Varför, Jo för att spiken eller i ditt fall gängstången, som inte är lika kornisk som klingan är kommer att förr eller senare på fresta klingan så pass att det blir en brottanvisning. Dessvärre kan det vara så att om du sätter ett rör utanpå klingan att klingan i sig kommer att göra brottanvisning på PVC röret. Eller att gängstången i handtaget kommer göra en brottanvisning i klingan. Om du ska få bukt på detta och få ett spö som kommer hålla i tid och otid så är det nog bättre att du gör en ny "butt" av en gammal klingbit med en spigotholk som träs in i handtaget. Men gängstången kanske är inlimmad så pass långt så du inte kan kapa klingan så pass långt in?
          Försök att värma gängstången så limmet smälter och försök att skruva ur det. Var försiktig så du inte värmer sönder klingan bara. Funkar det inte. Kapa nån eller några cm till på klingan och värm igen.
          Mycket jobb och mycket mätande med spigotholken sen för att få det bra. Och det värsta är kanske att få bort alla rester av limmet inne i klingan.
          Det är mitt råd.
          MVH
          Stefan
          Tack för tankar och råd...

Gängstången som sitter inne i klingan är ca 20 cm....den är i sin tur tejpad var 3:e-4:e cm med maskeringstejp för att fylla upp mellanrummet mellan gängstång och klingans innerväggar....

jag är inte särskilt orolig att klingan i sig kommer att komma till skada eftersom korkringen som sprack ligger en bit utanför där klingan börjar.....skulle bakgreppet vika sig helt så blir det en böj på gängstången...knappast mer..

Börjar nog med ett test med PVC-röret...att det skulle vika sig på samma sätt som korken håller jag som uteslutet....enda nackdelen som jag ser det är möjligen estetisk....men det kan jag leva med genom att jag kommer att kunna återställa det i ett skick som i princip är original sånär som en förbättring i form av den bättre balans som gängstångsbiten som sitter kvar ger....

Och skulle jag sakna möjligheten att hålla i kork med vänsterhanden så återstår ju alltid möjligheten att göra som du föreslår...dvs att kapa greppet där gängstången tar slut (vilket är en skaplig bit bakom greppet) och montera en bakdel från ett annat kasserat spö (kandidater finns...)

Parallellt med detta spöt gjorde jag en förlängning av bakgreppet på ett Daiwa Luna Jerkspö.....eftersom det redan från början var mycket bättre balanserat än StCroixspöt valde jag där att köra med klingan från ett gammalt haspelspö....och det funkade hur bra som helst.....så jag tror säkert att den lösningen skulle funka...men den ger en mer permanent lösning så jag avvaktar och testar steg 1 först.....plaströr och silvertejp....

/S

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg

Funderar också på om det är ett alternativ att helt enkelt kapa bort hela bakgreppet (eller i alla fall så långt som gängstången sträcker sig..) och ersätta det med ett helt nytt bakgrepp byggt på klingan från ett gammalt avlagt spö.....

/S
            Så har jag gjort en förlängning och den har funkat utmärkt hittills. Lindade med maskeringstejp så förlängningsdelen passade bra sen limmade jag med expanderande PU-lim.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
              Ivrigt påhejjad av Barabajare är jag just hemkommen från den lokala VVS-butiken......med ett 32 millimeters PVC-rör med innerdiameter 28 mm.....

Behöver nu bara putsa ner bakgreppet en mm runtom.....sen trär jag på röret så det går upp en bit över brottet.....och avslutningsvis.....för att få lite personlig touch.....så låser jag och lindar röret med Silvertejp.....

Det vet man ju.....att det som inte går att fixa med Silvertejp.....det går inte att fixa...

/S

Edit: Skulle fåfängan bli för stor återstår ju de andra alternativen.....men just nu känns det som funktion är viktigare än appearance....
              Hej Jocke! Du kan linda det med läder. Blir skitsnyggt och bra grepp. Har gjort det på ett spö med EVA grepp.
              /Ingemar

Kommentera

• Ni som förlänger bakhandtag med ett gammalt kasserat spö. Hur går det till? Sågar ni av önskad förlängning & ränner in den gamla klingan i den nya? Limmar ihop med epoxi?

Om det går till på det viset, hur lång bit in i den nya klingan ska förlängningen? Blir det inte i så fall att bryta inuti den nya klingan vid belastning? Har nåt bakhandtag jag lurar på att förlänga...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                  Ni som förlänger bakhandtag med ett gammalt kasserat spö. Hur går det till? Sågar ni av önskad förlängning & ränner in den gamla klingan i den nya? Limmar ihop med epoxi?

Om det går till på det viset, hur lång bit in i den nya klingan ska förlängningen? Blir det inte i så fall att bryta inuti den nya klingan vid belastning? Har nåt bakhandtag jag lurar på att förlänga...
                  I slutet på den här tråden ( http://www.fiskesnack.com/forum/show...rl%E4nga+sp%F6 ) finns ett par bilder på mitt spö förlängt med ett annat handtag.
                  Jag använde PU-lim och tejapde så klingorna passade mot varandra.

Kommentera

• Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
                    Hej Jocke! Du kan linda det med läder. Blir skitsnyggt och bra grepp. Har gjort det på ett spö med EVA grepp.
                    /Ingemar
                    Tänkte på det Ingemar......men Silvertejp känns lite mer personligt på något vis......vet inte varför....

/S

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 766 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04