Multi-rulle för lättare drag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi-rulle för lättare drag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multi-rulle för lättare drag?

Har fallit totalt för Multirullar och önskar byta ut min haspel som jag använder för mindre jiggar etc. Undrar således om någon kan rekommendera en Kvalitets-Multi som klarar av lättare drag, dock måste den ha vänstervev. Skulle helst vilja ha en klassisk ambassadeur med lite extra custom-delar i någon av de mindre storlekarna men de finns väl inte med vänstervev? går det
    att bygga ihop?
    www.mag.nu

Ursprungligen postat av Noisey Cricket
    Har fallit totalt för Multirullar och önskar byta ut min haspel som jag använder för mindre jiggar etc. Undrar således om någon kan rekommendera en Kvalitets-Multi som klarar av lättare drag, dock måste den ha vänstervev. Skulle helst vilja ha en klassisk ambassadeur med lite extra custom-delar i någon av de mindre storlekarna men de finns väl inte med vänstervev? går det
    att bygga ihop?
    Utan att vara någon expert så tror jag att det är i det närmaste hopplöst att försöka bygga om en högervevad Amba till en vänstervevad. Kolla om du kan få tag i en Mörrum 1601 eller 3601, det är fina rullar.

Kommentera

att bygga ihop?
      Om du håller dig lite, så är snart Shimano Curado 101 i Sverige. Dom ska vara här inom några veckor enligt Normark.
      Annars får du jaga fram en 1601 Amba som KG säger. Kan finnas någon kvar någonstans hos någon handlare om du ringer runt lite..Täby kanske??
      08-756 60 88

Kommentera

att bygga ihop?

UC 4601 är min favoritrulle till lätt/mellanjerk, annars så är det lågprofilare som SM3000c (finns bara som högervevad tror jag, dessutom var den så bra att den utgått från ABU-sortimentet) eller shimano chronarch (finns som både höger och vänster). jag har också en ambassadeur 2500 (vilken UT byggt om och trimmat, dock fortfarande högervevad) som fungerar till både lätt och lite tyngre fiske. jag är säker på att FRB eller UT kan göra vad som helst med en rulle, men det man får vara beredd att investera ett par spänn.
        achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
        \m/

Kommentera

Törno og eller dom nya LP rullarna skulle funke utmerket. Kjører selv Törno og Tournament Pro 3000. Ingen finnes i venstre vevad dog...

Michael

Kommentera

Stort Tack för alla svar! Har kollat lite på japanska sidor, det verkar som "custom" mer är regel än undantag i Japan...mycket trevliga grejer.

1601:an verkar vara ett intressant alternativ. Har det tillverkats olika versioner av just 1601:an och isf. vad skiljer dem åt?

Är det någon som provat Daiwas rullar (fast de är lite för moderna i utförandet för min smak, föredrar klassisk ur-look liksom), men ändå... hur är de kvalitetsmässigt?

Kommentera

Jag har sett minst tre olika utförande av mörrum 1601 och 3601. De skiljer sig i spolen, kast bromssystemet gavelmaterial mm.

Jag har som alla nog vet en förkärlek för 1500 och 2500 rullarna, och i dessa ingenjörsmässiga orgierna har jag lurat ut att rullarna i samma familj i regel har gemensamma komponenter.
              Dock är vänstervevade och högervevade spegelvända i stortsett helt och hållet, vilket minskar de gemensamma komponenterna till kanske 1/3del.

Gör så här (tre alternativ):
              1. Bevaka auktioner på alla 1601 rullar 3601 Du stöter på, och när Du hittar ett objekt kan Du kontakta FRB eller mig för en uppjackning.
              2. Acceptera det oacceptabla och snuta leka med vänstern, sen enligt 1.
              3. Köp Dig fri genom tackle direct eller Avail på nätet. Inte billigt men Du får en rulle.
              www.utreel.com

Kommentera

Den här kanske? Snacka med AB kanske de kan lösa lite knutar isf. http://www.ffo-tackle.com/detail.cfm?PassProdId=1807

Stefan

Kommentera

Eftersom jag har en Mörrum SX 1601C, så kan jag intyga att det är en alldeleles förträfflig rulle för lätta beten. Det är dock lite svårare att hitta bra spinnspön som matchar rullens potensial.
                  Det enda jag saknar är Syncrobroms men har man fastnat i IAR-nätet så torde man sitta nöjd i många år med en liten Mörrum på hand!
                  Vill du ha rullen meddetsamma så är det bara att hinka upp sedlarna och skicka dem till någon hökare utomlands men kan du vänta så finns det understundom ganska erbjudanden på Tradera och Ebay. Totalpriset inkl frakt på Tradera brukar hamna mellan 2/3 och 3/4 av butikspris.

Se upp med rullar med magnesium i om du vill fiska i saltvatten.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Gör som PA säger. Håll ut tills Curado 101 kommer. Grymt skön rulle för lättare fiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 771 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04