Hjälp med identifiering av ABU rulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med identifiering av ABU rulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med identifiering av ABU rulle.

Hej!

Har fiskat mycket när jag var i 15-20 års åldern förr o sen inte fiskat på då 10-15år.
    Den stora frågan är ju nu då med utrustning om man behöver upgradera det som man har kvar eller inte,
    skall mest kompisfiska i insjö från land/kust från land o så där på väldigt lugn nivå nån gång i veckan eller så.
    Jag har en abu rulle som jag inte hittar nån info om alls på nätet.
    det är en cardinal 84RT,(3 kullager, 2 extra spolar finns) finns det någon som känner till något om denna? Behöver ett nytt spö men undrar mest om jag kan behålla rullen eller om jag skall köpa ett nytt "set".

Tack på förhand!
    /Daniel

Köp nytt!! Det är det värt om du ska fiska mycket.

Kommentera

Här finns sprängskiss för dom för dom flesta Amb. och Cardinal, hittar du numret på dom delar som behövs bytas går det ju att ringa Abu och fråga om dom delarna fortfarande finns....

Kommentera

Om rullen fungerar som den ska och du vill, kan du definitivt fiska med den även om den är ca 15år gammal. Det som avgör detta är hur sliten den blivit och vilka prestanda du tror dig behöva. Priset 1998 var 649:- enligt Napp & Nytt. Idag får du ungefär samma prestanda för det priset, alltså en rulle utan flärd men med någorlunda tillförlitlighet.
        Skaffa ett nytt skönt spö som du tror på och testa den kombinationen. Funkar det är du redan hemma annars kommer det reor till senhösten då årets rullmodeller ska bort för att bereda plats för nästa års värstingar. Då finns det möjligheter att göra klipp om det behövs.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Oj tack för snabba bra svar!

Rullen fungerar kanon och är inte sliten direkt alls. 649 då va de ungefär som jag trodde. Blir nog till att köpa ett prisvärt spö då till en start o kolla rean när man vet mer vad jag gillar/vill ha.

Tack!
          /Daniel

Kommentera

Blir nog till att köpa ett prisvärt spö då
            Dom där gamla rackarna brukar ha bättre linuppläggning en dagens rullar i samma prisklass så kör med den och köp ett nytt spö.

Kommentera

Nice. Spöt har jag ingen aning om heller men det är väldigt stumt o kort i mitt tycke. Max grafite composite abu garcia 7ft up till 30g. Rejält mycke tjockare stummare än dom 10-30g jag kännt på nu.

Kommentera

Det var ju inte ens en gammal rulle. De flesta av de jag använder är betydligt äldre. Man måste bara tänka på att hålla dem rena och smorda samt att byta lina då och då. En rulle som gick att kasta och fånga fisk med för x år sedan går precis lika bra att kats och fånga fisk med idag såvida den fungerar som de ska. Generellt var det bättre kvalitet på grejorna förr än vad det är idag. Saker gjordes för att hålla länge. Det mesta (inte bara fiskerullar) som produceras (och marknadsförs) idag görs så med syfte att få folk att köpa nytt så ofta som möjligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Det var ju inte ens en gammal rulle. De flesta av de jag använder är betydligt äldre. Man måste bara tänka på att hålla dem rena och smorda samt att byta lina då och då. En rulle som gick att kasta och fånga fisk med för x år sedan går precis lika bra att kats och fånga fisk med idag såvida den fungerar som de ska. Generellt var det bättre kvalitet på grejorna förr än vad det är idag. Saker gjordes för att hålla länge. Det mesta (inte bara fiskerullar) som produceras (och marknadsförs) idag görs så med syfte att få folk att köpa nytt så ofta som möjligt.
                  Håller med till viss del... Har ingen erfarenhet av 15 år gamla haspelrullar, så jag kan jämföra med dagens. Men visst känns min gamla ABU 444 mer gedigen än många moderna kvarnar. MEN - utvecklingen har ändå sprungit ifrån den... Speciellt bromsen är knappast av dagens standard. Därför pryder den numera sin plats på det jämngamla zoomspöt uppsatt ovanför glasdörrarna på uterummet. Men, som sagt, vet inte hur stor skillnad det är på bromsen mellan moderna rullar och den TS frågar efter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 724 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04