Grymt nyfiken på daiwas spöserie aird då mest nyfiken på jerkmodellen! Har letat efter info men svårt att hitta! Så om någon provat eller så så skriv! Tacksam för svart😊😊
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa aird någon som testat?
Collapse
X
-
Har precis köpt ett och provat det i ca 30 min idag och det känns helt klart värt sina pengar (1695kr) Prova att kasta allt från 25g till ca 140g och ger långa kast med allt jag prova och längden på spöt är inga problem vid jerk. Kan återkomma när jag fått nått på kroken.
Kommentera
-
Går in och bumpar lite tråden... Jag är själv ganska sugen på ett Aird jerkspö. Jag har just köpt en Daiwa Lexa 300 som skulle sitta fint tillsammans med ett nytt spö. Torbjörn Buster Odén hade denna kombination i livefiske på fisheco. Någon som har testat Aird-spöt samt vad tyckte ni? Som alternativ till Aird-spöt har jag tänkt lite kring BFT Bandit.
Kommentera
-
Jag testade det på en demodag
. var grymt imponerad av vikten och känslan i spöet. har suktat efter ett själv med daiwa lexa kombon som jag provade.
fick riktigt långa kast med en liten mcmy utan större ansträgning.
men som sakt kan ju va nå med linan oxå. testa kanske en tracerbraid som knappt suger upp nå vatten alls.
powerpro är ju som ett garn som bara sväller
Kommentera
-
Lånar tråden lite och undrar om någon har testat Daiwa Aird haspelspö är helt såld på serien
Har jerk modellen och lexa 300 rullen och helt klart det bästa jag haft. Hoppas bara lexa 100 rullen skulle lira bra med haspel modellen. Skulle vara fint om Torbjörn Buster Odén skulle kunna sponsra med ett orange drag bara nu när jag fyller hans fickor med pengar)
Kommentera
-
Jag har ett Daiwa aird jerkspö.
Letade i flera månader efter det i butik eller online men ingen verkar ha det hemma.
Inte ens B I O S har kvar det på hemsidan vad jag kunde se.
Till slut dök det dock upp ett på blocket som jag va snabb att köpa. Har begränsad erfarenhet av jerk och gummifiske och Lexan jag har till spöt var är också min första spinnrulle så mitt omdömme får tas med det i åtanke.
Jag är iaf vansinigt förtjust i spöt och tycker framför allt det är grymt smidigt att slippa all lina och ömtåliga spöringar. Speciellt i bilen, men även i båten tycker jag det är en fördel. Jag har varit lite nojig för toppöglan eller vad man ska kalla det. Den ser ju inte ut att gå att byta. Största risken för den tror jag i mitt fall är att jag ibland är ouppmärksam och vevar in för mycket så tafsen kanske skadar öglan.
För att minska den risken satte jag en liiten gummikula innan tafsen som tar smällen om jag vevar in för långt.
Det har funkat utan problem hitills iaf.
När det gäller att kasta med det tycker jag det känns som bäst med betesvikt runt 60-90 gram. Det står 120-170gram på spöt tror jag (kan va 180 med, minns inte), men jag tycker inte det känns helt bra med så tunga, Spöt klarar det nog men kasten känns mer forserande eller hur jag ska beskriva det. Men det kan ju vara min nybörjarteknik som brister där.
Men lättare jerkbeten som buster jerk, big bandit och herky jerky osv kastar sig nästan själva utan större ansträngning.
Kasten blir hyfsat långa och betena hamnar utan problem där jag vill.
Jag kan inte påstå att kasten blir längre med inlinespöt än med mitt gammla bft Bandit, och tystare tycker jag inte heller det är. Flätlinan låter rätt bra genom toppöglorna på bägge spöna om nu det spelar någon roll.
Det känns klart bättre, lättare och trevligare att kasta med och handha än Banditspöt och att jag slår i relingen på båten ibland i mitt frenetiska jerkande gör inte så mycket då det inte finns några spöringar att vara orolig för.
Tack vare hur förtjust jag blev i framför allt smidigheten att slippa spöringarna och lina vid transport så kommer jag definitivt köpa ett inlinespö även till haspelfiske så småningom och rekommenderar även andra som skulle uppskatta det att pröva spöt.
Tyvär har jag inte fått prova hur det känna att drilla någon stor gädda på det ännu men bottenappen känns som de brukarJag tror inte skillnaden är så stor igentligen mot varianten med spöringar.
Skrev jag att jag tycker det är grymt skönt att slippa spöringarna och linan som fastnar i allt ?
Måste tillägga att när man har flätlina är det väldigt svårt att trä den genom spöt. Jag fick inte med nån fjäder som ska användas till detta när jag köpte mitt spö, men jag löste det med en dryg meter grov nylonlina som jag satt fast flätlinan med och sedan drog genom spöt och det funkar bra.Senast ändrad av Detanvändarnamnetanvändsredan; 2014-08-13, 20:45.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av BaraalbinHej, letar efter någon kunnig angående denna Buster jerk. Det enda jag vet om den är att det ska vara...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-03-01, 19:50 -
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
2024-08-10, 08:18 -
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
2024-11-09, 20:27 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|