Gummibeten för gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummibeten för gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Många konkreta förslag här, kanon!

Relax, Shaker shad, Söderjiggen, McRubber, McBrubber, Lucy, Boggs med flera. Sen finns ju alla Alien eel, Real eel, Bulldawg o.s.v.

Ujuj.. men Söderjiggen såg riktigt trevlig ut måste jag säga. Någon som testat Lunker Citys Shaker?

Vad använder herrarna för utrustning vid softbaitfiske? Jag har ett Daiwa Luna softbait med en Amba inshore 5501, men jag och multirulle går inte ihop speciellt bra. Är ett haspelfreak egentligen, och den setup som bör funka för softbait av det jag har hemma är en Exage 4000 med ett Skeletor Pro 40-70g. Frågan är hur fingret mår efter en dags kastande med stora softbaits. Jag är väldigt ovan vid den typen av fiske.
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ribatex har ett riktigt bra sortiment på jiggar , min favorit är Orka Shad allt ifrån 7-26 cm har mitt PB på gädda & abborre på dom

Kommentera

Kastar jag gummi så blir det oftast bulldawg, relax, the shad, wolfcreeks swimbait. Och nu finns även shadzilla på attitudebaits. Har bara hunnit testa dom en gång än så länge och de är riktigt trevliga!

Fiskar med ett st.croix top-n-tail för beten upp till 120g och ett bulldawg hall of fame för beten upp mot 250g.
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
          Många konkreta förslag här, kanon!

Relax, Shaker shad, Söderjiggen, McRubber, McBrubber, Lucy, Boggs med flera. Sen finns ju alla Alien eel, Real eel, Bulldawg o.s.v.

Ujuj.. men Söderjiggen såg riktigt trevlig ut måste jag säga. Någon som testat Lunker Citys Shaker?

Vad använder herrarna för utrustning vid softbaitfiske? Jag har ett Daiwa Luna softbait med en Amba inshore 5501, men jag och multirulle går inte ihop speciellt bra. Är ett haspelfreak egentligen, och den setup som bör funka för softbait av det jag har hemma är en Exage 4000 med ett Skeletor Pro 40-70g. Frågan är hur fingret mår efter en dags kastande med stora softbaits. Jag är väldigt ovan vid den typen av fiske.
          Jepp, Shaker Shad funkar bra på gäddorna. Haspel är trevligt till gummibeten, t.ex. kör de flesta guider med det. Ditt spö lär väl sätta gränser på hur tunga beten du kan använda, men du bör kunna fixa de flesta jiggarna med det. Har för mig att en 23 cm Relax väger ca 70 gram (utan jigguvud) så där någonstans går väl gränsen. Både för spöet och för pekfingret typ.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Jepp, Shaker Shad funkar bra på gäddorna. Haspel är trevligt till gummibeten, t.ex. kör de flesta guider med det. Ditt spö lär väl sätta gränser på hur tunga beten du kan använda, men du bör kunna fixa de flesta jiggarna med det. Har för mig att en 23 cm Relax väger ca 70 gram (utan jigguvud) så där någonstans går väl gränsen. Både för spöet och för pekfingret typ.
            9" Relax riggad med en lätt jiggskalle och stingers väger lite drygt 100gr.
            Så med TS kastvikt på spöt kommer det bli jobbigt

F.ö så tycker jag att när man är uppe på vikter kring 100gr så ser jag ingen anledning att köra med något annat än multi.
            Beten på 100gr är väldigt svårt att misslyckas med om man använder multi tycker jag.
            Allt handlar om att använda rätt antal kastvikter och är man newbie så kan man applicera lite mekanisk broms åxå!
            Svårt att misslyckas då enligt mig!
            Sen skonar man sitt sargade pekfinger

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
              Kastar jag gummi så blir det oftast bulldawg, relax, the shad, wolfcreeks swimbait. Och nu finns även shadzilla på attitudebaits. Har bara hunnit testa dom en gång än så länge och de är riktigt trevliga!

Fiskar med ett st.croix top-n-tail för beten upp till 120g och ett bulldawg hall of fame för beten upp mot 250g.
              Kraftiga spön det där, har du testat att kasta med lite lättare haspelspön runt 70g?

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              Jaså en 23g shad väger så mycket utan huvud. Hmm.. mitt Skeletor är dock ganska styvt så jag tror inte 80-90 gram är omöjligt. Annars får jag gå på alternativ två, sälja min inshore och testa en lågprofil med mitt Daiwa predator jerk. Om betena blir för tunga alltså.

Någon här som jerkar med haspel förresten?
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Nej med tanke på att alla betena väger över 80-100g så kör jag med grövre spinnutrustning. Använder inte haspel till gädda. Bara till lättare fiske med beten på max 25-30g.
                Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Jerka med haspel funkar på beten under 50 gram tycker jag, som baby buster eller små sliders. Dock är detta enligt mina erfarenheter rena döden för rullen. Kan ju va så att jag inte hade den finaste haspelrullen på marknaden men efter en sommar med lättare jerk med den åkte jag å köpte mig en lågprofilare! Bara WIN WIN därefter, de är så mkt bättre till jerkfisket, haspel har jag numera bara till mitt UL fiske.
                  // H

Kommentera

Vad väger en 15cm origgad shad?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
                      Vad väger en 15cm origgad shad?
                      Har för mig runt 30 gram utan skalle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse