Angående vertikal prylar ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angående vertikal prylar !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Angående vertikal prylar !

Hej kära fiske vänner !

Jo det är såhär att jag har en Daiwa megaforce plus 100tshl och ett procasters predator vertikal spö som står och skräpar . Spöt är upp till 28g.

Det jag undrar är . Kan jag använda dessa grejjer till att spinnfiska med ? ( lätt spinnfiske) typ drag från 10g upp till 20 kanske . Eller funkar det inte , ? Märkt att spöt är "väldigt" styvt jämfört med mitt vanliga haspel spinnspö .

Skitfiske påer

Jag har ingen aning om spöts aktion men visst borde det funka till poppers och mindre spinnerbaits i alla fall. Styvare spön är ju bra till beten som ger mycket motstånd. Med andra ord inget spö för spinnare eller små jiggar.

Många använder väl BFT Walker (upp till 28 gram) till vertikal- och ovan nämnda fiske... eller är jag ute och cyklar? Då får du förlåta mig för jag är en sån där nördig metare.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jadu har jag ingen aning om heller . Aktionen dvs . Aldrig använt prylarna så . Kanske ska ta med det ut nästa gång och kolla om det funkar att kasta typ 15g saker med det . Annars får jag nog sälja det och köpa nya saker ( rullen kostar ju endå 1699:- såg jag på nån sida .

Kommentera

Ursprungligen postat av Qezo Visa inlägg
        ...rullen kostar ju endå 1699:- såg jag på nån sida .
        saftigt överprisat

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
          saftigt överprisat
          http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...e-100tshl.html
          Go Fish!

Kommentera

är väl bara att testa om spöt duger....
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Köpte i vintras ett Gunki Hayashi som enligt säljaren (Dogger) var ett vertikalspö. (Detta var inom parentes BS vilket jag med hjälp av min skolfranska lyckades ta reda på via nätet). Jag är för närvarande inte båtburen och ängar mig alltså inte åt vertikalfiske. Gunkispöet tillsammans med en Ambassadeur SilverMax är emellertid ett charmant ekipage för lättare spinnfiske. Spöer är klassat för vikter upp till 1 oz (men känns som om det kan klara mer. Jag har kastat allt från 27 grams kustwobblers till 5 grams jiggar med det utan några som helst problem (och trots att man antagligen måste ha en ruggigt dyr japansk multirulle för att klara av sådant...). Kort sagt: De där benämningarna - vertikalspö, jiggspö etc - tillverkarna/säljarna använder istället för relevant information om spönas (eller rullarnas) egenskaper kan man högaktningsfullt lämna därhän.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Jag har ingen aning om spöts aktion men visst borde det funka till poppers och mindre spinnerbaits i alla fall. Styvare spön är ju bra till beten som ger mycket motstånd. Med andra ord inget spö för spinnare eller små jiggar.

Många använder väl BFT Walker (upp till 28 gram) till vertikal- och ovan nämnda fiske... eller är jag ute och cyklar? Då får du förlåta mig för jag är en sån där nördig metare.
                Det där med hur pass styvt ett spö är kan vara lurigt. Det är ofta en väldig skillnad på hyr styvt det verkar när man viftar med det obelastat jämfört med när man hängt på ett drag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 700 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13