Ja vad definitionen är för ett jiggspö är otroligt luddig. Ofta är det haspelspön med snabb aktion och relativt styva underdelar men med en mjuk topp för att indikera hugg samt styra jiggen. Personligen tycker jag att ett jiggspö ska ha snabb aktion och vara styvt. Ingen mjuk topp som svampar när jiggen fiskas in utan jag vill ha linkontroll för att se huggen vilket för mig underlättas av styva spön. I nuläget använder jag spinnspö, ett Savagear Butch Light 6,9 fot 10-30 gram och skulle jag kika på haspelspö ligger Savagear Bushwackerspöna bra till. Dessa funkar bra för mig till jiggning. Ska påpekas att jag jiggfiskar och inte dropshotar. Så smaken på jiggspö beror nog på hur man fiskar, och lyssna inte på vad alla säljare säger i butikerna. Blir ibland smått mörkrädd när jag hört vad säljare rekommenderar och ofta lyfts ett spö fram för det är en hype(skrivs det så???) kring produkten. Ett exempel är haspelspöt Yasei White från Shimano som ska vara suveränt till jiggning men jag skulle aldrig köpa det. Dock är det säkert bra till dropshot vilket jag inte utövar så det kan jag inte uttala mig om. Så lita på er egna preferens och skit i vad säljaren tycker, fisken kommer inte fråga om vilken spösort som krokade den.
/H
/H
Kommentera