Vad är, egentligen, ett jiggspö? Vilka speciella egenskaper har ett sådant spö, eller bör det ha, som skiljer det från andra spön? Och, med tanke på att jiggen är ett bete snarare än en teknik, ställer vertikalt jiggfiske andra krav på spöet än vad traditionellt jiggfiske (kastjiggfiske) gör?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jiggspön
Collapse
X
-
En känslig topp enligt mig är mjuk i toppen, men i övrigt är spöt styvt.
Två exempel på bra abborrjiggspön är Savagear Dropshottin 6,6'' 5-20g och Shimano Yasei Red Perch. Båda med känslig topp och styvare ner till.You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing
Kommentera
-
Vad är fördelen med en mjuk topp? Att en sk quivertip vid bottenmete, där spöet ofta vilar i hållare, fungerar som en nappindikator begriper jag men nar man jiggar håller man ju i spöet. Borde inte en styvare topp mer effektivt förmedla vad som händer i den andra änden av linan? Eller ska man titta på toppen när man tar hem betet? Eller har den mjuka toppen någon annan funktion?
Kommentera
-
Med mjuk topp menade jag känslig
Vissa föredrar väldigt mjuka toppar, t.ex. Darts Sensitve jig SX. Andra föredrar betydligt styvare spön, t.ex. Savagear Bushwacker modellen.
Med styvare spön känner du ju "picken" bättre, såklart. Med spön med mjuk topp så kan du ge jiggen minimala rörelser som kan locka till hugg som kanske inte är fullt möjligt med styvare spön.
Vet dock inte med säkerhet varför det är bra med väldigt mjuka toppar.You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing
Kommentera
-
Kan det vara för den här tekniken en mjuk topp är önskvärd?
Fishing Techniques
Use the jig as a "drop bait." Cast to the bank and engage the spool. Let the jig fall on tight line. When it hits bottom, drop the rod tip, reel up the slack and draw it back slightly to move the jig and cause it to start dropping again. A strike may be detected only as a line twitch. Set the hook immediately.
Kommentera
-
ett jiggspö med väldigt mjuk topp fungerar lite som en quivertip och visar nappen och används kanske mest vid dropshotfiske.
Själv föredrar jag dock en lite styvare topp för att i stället känna nappen...en smaksak som så mycket annat.Ett bra jiggspö och även vertikalspö skall enligt mig ha snabb aktion för att snabbt kunna kroka fisken samtidigt som det gör det lite lättare att få betet att röra sig som man vill...men som sagt,som vid allt fiske så är det väldigt individuellt vilka grejer man föredrar...var och en blir som bekant salig på sin egen tro...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggett jiggspö med väldigt mjuk topp fungerar lite som en quivertip och visar nappen och används kanske mest vid dropshotfiske.
Själv föredrar jag dock en lite styvare topp för att i stället känna nappen...en smaksak som så mycket annat.Ett bra jiggspö och även vertikalspö skall enligt mig ha snabb aktion för att snabbt kunna kroka fisken samtidigt som det gör det lite lättare att få betet att röra sig som man vill...men som sagt,som vid allt fiske så är det väldigt individuellt vilka grejer man föredrar...var och en blir som bekant salig på sin egen tro...
Kommentera
-
I Wikipedia kan man läsa följande intill meningslöshet självklara rekommendation:
"For successful jigging, the jigger needs to use a rod which is good for feeling a strike, and needs to stay in contact with the lure and get it to where the fish are. Most fish caught by jigs are on or near the bottom."
(ur Ken Schultz (1999) Ken Schultz's Fishing Encyclopedia)
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 728 visningar
0 gillar