Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

    Han i butiken tipsade om en kille på instagram (som jag inte använder) som heter daniel_odell_fiskar har jag för mig. Är du kanske med i denna tråd också. Fick se en bild på en Mörrum med fina röda detaljer iaf från den sidan.

    ​​​​
    Jo men det är jag! Min rulle är dock en sx1600c-mag och inte ivcb. Jag har ett gäng små ambassadörer som är bfs-trimmade men min Mörrum är min solklara favorit bland dem.

    Om det bara fanns något magiskt sätt att öka utväxlingen skulle den vara min favorit bland alla mina rullar

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av orm Visa inlägg
      Jo men det är jag! Min rulle är dock en sx1600c-mag och inte ivcb. Jag har ett gäng små ambassadörer som är bfs-trimmade men min Mörrum är min solklara favorit bland dem.

      Om det bara fanns något magiskt sätt att öka utväxlingen skulle den vara min favorit bland alla mina rullar
      Alright, ja jag ser nu på din profilbild en mörrum.
      Han i butiken snackade om att polera nått och ev byta nått lager, antar att det inte är kullager han menar.
      Men då kanske det inte är samma på våra olika bromsar?
      Tror barnmorskan också har skrivit att nått ska slipas, våt slippapper tror jag, men sen tar mitt minne slut

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

        Alright, ja jag ser nu på din profilbild en mörrum.
        Han i butiken snackade om att polera nått och ev byta nått lager, antar att det inte är kullager han menar.
        Men då kanske det inte är samma på våra olika bromsar?
        Tror barnmorskan också har skrivit att nått ska slipas, våt slippapper tror jag, men sen tar mitt minne slut
        Jag har försökt att läsa mig bakåt i tråden för att se vad du är ute efter med din Mörrum men inte lyckats så ... hursom, jag byggde om min Mörrum för att kunna fiska lätta beten i strömmande vatten efter öring och harr. Egentligen behövde jag inte göra något mer än att byta till en grund spole (AMO, aliexpress) och köpa nya kullager på Roro. Hybridlager låter en massa men det får det kanske vara värt, utan att ha haft energi att göra tester mot orginal så kastar den avsevärt längre är min spontana känsla.

        Mer än så behövs inte göras för att vara i hamn på min Mörrum, resten jag bytt ut är endast kosmetika för jag tyckte det var kul. Kanske att jag borde laborera med magneter för att få till en mer optimal bromsprofil, men det är inget du behöver fundera på med en IVCB.

        På Ambassadör 1500c/2500c är det mer pyssligt, framförallt pga den synkroniserade linspridaren som Mörrumen inte har. Där kan det vara värt att polera evighetsskruven och knivbulten (om man inte byter till keramaisk knivbult) då det är mycket friktion och förlorad kastlängd (om kastlängd är viktigt) i hela den funktionen. Samt att 1500/2500 är så lågt utväxlade att jag byter huvuddrev och pinion (vet inte vad det heter på svenska), de är ofta ganska grusiga i känslan från fabrik och att polera tänderna gör skillnad. Man kan även bara fiska mycket med rullen så löser det sig med tiden.

        Slipa något med slip-papper har jag aldrig gjort och vet inte vilken/vilka delar som skulle dra nytta av det. Jag är dock inte någon speciellt erfaren rullexpert

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av orm Visa inlägg

          Jag har försökt att läsa mig bakåt i tråden för att se vad du är ute efter med din Mörrum men inte lyckats så ... hursom, jag byggde om min Mörrum för att kunna fiska lätta beten i strömmande vatten efter öring och harr. Egentligen behövde jag inte göra något mer än att byta till en grund spole (AMO, aliexpress) och köpa nya kullager på Roro. Hybridlager låter en massa men det får det kanske vara värt, utan att ha haft energi att göra tester mot orginal så kastar den avsevärt längre är min spontana känsla.

          Mer än så behövs inte göras för att vara i hamn på min Mörrum, resten jag bytt ut är endast kosmetika för jag tyckte det var kul. Kanske att jag borde laborera med magneter för att få till en mer optimal bromsprofil, men det är inget du behöver fundera på med en IVCB.

          På Ambassadör 1500c/2500c är det mer pyssligt, framförallt pga den synkroniserade linspridaren som Mörrumen inte har. Där kan det vara värt att polera evighetsskruven och knivbulten (om man inte byter till keramaisk knivbult) då det är mycket friktion och förlorad kastlängd (om kastlängd är viktigt) i hela den funktionen. Samt att 1500/2500 är så lågt utväxlade att jag byter huvuddrev och pinion (vet inte vad det heter på svenska), de är ofta ganska grusiga i känslan från fabrik och att polera tänderna gör skillnad. Man kan även bara fiska mycket med rullen så löser det sig med tiden.

          Slipa något med slip-papper har jag aldrig gjort och vet inte vilken/vilka delar som skulle dra nytta av det. Jag är dock inte någon speciellt erfaren rullexpert
          Tjo.

          Ja men då har vi ju gjort ungefär det samma, målet var väl att lära mig mer om hur fiskerullar är uppbyggda och vilka skillnader det kan bli tex med en grund spole.
          Jag tycker rullen har blivit riktigt trevlig att kasta små drag med och skulle gärna fiska öring/harr i strömmande vatten med den, den drömmen ligger i framtiden

          Det ända är att jag tycker den låter rätt mycket och jag vet faktiskt inte varför än men jag har inte använt rullen så mycket, det blir att prova och experimentera i sommar. Om det dyker upp ett passande spö till en bra peng snart vill jag uppdatera det också.

          Men då skiter jag i att slipa nu tills jag vet vad det är jag borde slipa.
          Tack för svar.
          Om du vill fiska i sthlm området nångång och jämföra våra rullar så är jag på. Bara och DMa.

          Tack igen

          Kommentera


          • Hej igen alla.

            Jag har börjat spana på rundgalvat för borre och behöver lite smak råd.
            Har kollat Millionaire 103 och calcutta conquest 101 verkar vara bra ställe att börja på. Missade en ryoga som såldes här på köp och sälj för några dagar sen.
            Ska vara för drag i mellan ca 7g-18g oklart om det ska vara bottenkontakt eller inte.

            Köper gärna beggat och import är ju trevligt.
            Har fiskat med en dc rulle en gång å gillade inte ljudet.

            Tack för input.
            /Tommy

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg
              Hej igen alla.

              Jag har börjat spana på rundgalvat för borre och behöver lite smak råd.
              Har kollat Millionaire 103 och calcutta conquest 101 verkar vara bra ställe att börja på. Missade en ryoga som såldes här på köp och sälj för några dagar sen.
              Ska vara för drag i mellan ca 7g-18g oklart om det ska vara bottenkontakt eller inte.

              Köper gärna beggat och import är ju trevligt.
              Har fiskat med en dc rulle en gång å gillade inte ljudet.

              Tack för input.
              /Tommy
              Millionair 103 är små fantastiska rullar. Conquest 100 den gamla är också ett litet mästerverk även om 50 är ändå roligare. Tyvärr är det rätt länge sen båda tillverkades. Över 10år sedan. Och ingen såldes här så det är Japan du får jaga dem och risken är att de blir dyra. Många har insett att framtiden inte blev så ljus så många håller hårt i dem och kommer de ut så springer de ofta iväg.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 667 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 334 svar
              266 197 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
              15 svar
              2 321 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Fisketrassel  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              882 svar
              141 762 visningar
              16 gillar
              Senaste inlägg Kulfisk
              av Kulfisk
               
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 046 svar
              196 128 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Villespinn91  
              Arbetar...
              X