Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
    Berätta lite mer om denna rulle. Vad ska den användas till, hur är den uppbyggd osv och gärna bilder
    Abu hade ett samarbete med kullagertillverkaren SKF om jag inte minns helt galet, denna lilla rulla har ca 15 kullager och ett frispinn på kanske 1-2 minuter om du snärtar igång spolen.

    Listpriset för denna var 3995:- om jag minns rätt, jag passade på att köpa en för dryga 2000:- när Berras hade en utförsäljning. Jag trodde att jag hade skaffat den perfekta multin för lättare fiske, men där bet jag i gräset.

    Att kasta med rullen var stört på omöjligt utan att det skulle trassla, det spelade ingen roll att jag hade kastat med otaliga multirullar innan. Övervarvade vid nerslag, i luften m.m. Provade kasta med riktigt strömlinjeformade beten men det gick inte mycket bättre tyvärr.

    Kändes mest som en marknadsföringshype, inte så konstigt att den bara fanns ett år i sortimentet.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

    Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

    Läs min fiskeblogg:

    http://blogg.fjallfoto.se

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
      Att kasta med rullen var stört på omöjligt utan att det skulle trassla, det spelade ingen roll att jag hade kastat med otaliga multirullar innan. Övervarvade vid nerslag, i luften m.m. Provade kasta med riktigt strömlinjeformade beten men det gick inte mycket bättre tyvärr.
      Har läst att den skulle vara riktigt bra vid pitching... Alltså tekniker med låg rotationshastighet på spolen

      Kommentera


      • EON hade många udda detaljer, förutom ovan nämnda spole som snurrade som fan. Den största "innovationen" var väl planetväxeln i kombination med vevens och bromsens placering. De första var nervösa som fan pga att centrifugalbromsvikterna inte aktiverades som de skulle...jag bytte ut dessa på min och sedan kastade den lika stabilt som ngt annat. På det hela taget kanske det mest misshandlade rullprojektet någonsin, framstressat av ABUs ägare har jag hört från en hyfsat initierad källa. Givetvis skulle man ha gjort den i metall o inte i plast (nu pratar jag om standard EON) och inte om ovan Pro-modell.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av JOTAck Visa inlägg
          Har nyligen införskaffat mig ett St Croix LT top 'n tail. Nu till det delikata "problemet" att välja rulle till detta spö. Har en 5501 rocket som jag kan köra på så länge. Kommer att som störst kasta big mcrubber med kanske 20g jiggskalle så ungefär 150g.
          Min erfarenhet säger 301:an, dessutom utan tvekan!
          En 200 skulle kännas för liten och för nervöst med dessa beten på på ett TNT. Visst en 200 skulle fungera, ingen snack om den saken... ... men en 301:an kommer att sitta som ett smäck för det du vill ha den till.

          Häls //T
          Senast ändrad av tonyex; 2015-02-15, 21:29.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Min erfarenhet säger 301:an, dessutom utan tvekan!
            En 200 skulle kännas för liten och för nervöst med dessa beten på på ett TNT. Visst en 200 skulle fungera, ingen snack om den saken... ... men en 301:an kommer att sitta som ett smäck för det du vill ha den till.

            Häls //T
            Böjd att hålla med.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Min erfarenhet säger 301:an, dessutom utan tvekan!
              En 200 skulle kännas för liten och för nervöst med dessa beten på på ett TNT. Visst en 200 skulle fungera, ingen snack om den saken... ... men en 301:an kommer att sitta som ett smäck för det du vill ha den till.

              Häls //T
              Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Böjd att hålla med.

              Tackar båda för svar. Hur ligger Ryoga 2020 till i storlek jämfört med CQ? Har som sagt beställt en men funderar på att försöka avbeställa. Blir dem också för liten? Har aldrig hållit eller ens sett rullarna live så det är ju svårt att bilda sig en uppfattning. Noterat är att ryogan väger 295g och CQ 301 315g. Rocketen som jag hade tänkt mig från början 365g (väl)

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av JOTAck Visa inlägg
                Tackar båda för svar. Hur ligger Ryoga 2020 till i storlek jämfört med CQ? Har som sagt beställt en men funderar på att försöka avbeställa. Blir dem också för liten? Har aldrig hållit eller ens sett rullarna live så det är ju svårt att bilda sig en uppfattning. Noterat är att ryogan väger 295g och CQ 301 315g. Rocketen som jag hade tänkt mig från början 365g (väl)
                Det är faktiskt så att det är upp till dig, om du frågar mig.
                Min kommentar hade som syfte att du skulle tänka en gång till om du skulle satsa på en calcutta i 200 storlek för ett TNT och beten upp till 150g.

                De flesta jag känner som fiskar med ett TNT har en Toro 51 , en amba 5000 eller motsvarande och/eller en CQ 301D på det och balansen känns helt ok, om du frågar mig.
                En Ryoga 2020 kommer att sitta minst lika bra på det spö som en CQ301, så du kommer att vara mkt nöjd oxå med den rullen. Fördelen med en 2020 (utan H alltså) är att den är något långsammare vilket är bra när man fiskar med stora beten, men även det är en smaksak.

                //T
                Senast ändrad av tonyex; 2015-02-15, 22:46.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Det är faktiskt så att det är upp till dig, om du frågar mig.
                  Min kommentar hade som syfte att du skulle tänka en gång till om du skulle satsa på en calcutta i 200 storlek för ett TNT och beten upp till 150g.

                  De flesta jag känner som fiskar med ett TNT har en Toro 51 , en amba 5000 eller motsvarande och/eller en CQ 301D på det och balansen känns helt ok, om du frågar mig.
                  En Ryoga 2020 kommer att sitta minst lika bra på det spö som en CQ301, så du kommer att vara mkt nöjd oxå med den rullen. Fördelen med en 2020 (utan H alltså) är att den är något långsammare vilket är bra när man fiskar med stora beten, men även det är en smaksak.

                  //T
                  Ok, tack för svar. Kände ångesten komma krypande... Man är ju trots allt inte gjord av pengar ☺ Då kan jag nog sitta lugnt i båten och njuta av mitt TNT i hobbyrummet så länge i väntan på Ryogan.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JOTAck Visa inlägg
                    Tackar båda för svar. Hur ligger Ryoga 2020 till i storlek jämfört med CQ? Har som sagt beställt en men funderar på att försöka avbeställa. Blir dem också för liten? Har aldrig hållit eller ens sett rullarna live så det är ju svårt att bilda sig en uppfattning. Noterat är att ryogan väger 295g och CQ 301 315g. Rocketen som jag hade tänkt mig från början 365g (väl)
                    Stressa ner!
                    En ryoga 2020 kommer bli perfekt. Skälet till att jag själv hade valt en CQ 301 är främst för att jag aldrig haft någon

                    Välja mellan de två störstas toppmodeller är lite som att välja mellan McLaren och Ferrari. Lovar att du kommer att ha svårt att hitta något att klaga på och på den prisnivån handlar det mer om preferenser än prestanda eller kvalitetsskillnader...

                    Kommentera


                    • Svårt val! Tror båda klarar kastvikten, behöver du grov lina ligger 300 bättre till. Fysisk rullstorlek vet jag inte, snarlika? Nya Conquest har en mindre gavel på "greppsidan" än förra modellen. Vad gäller linkapacitet kan du nog få fram det på denna sida:http://www.tackletour.com/reviewdaiwaz200z2020pg3.html

                      2020 ligger mellan Shimano 200 och 300, dock ngt närmre 200.
                      Modellen där i länken är visserligen en Curado 300 men sannolikt kommer nya Conquest 300 rymma lika mycket fast men en smalare (bredd) och större (diameter) spole.

                      Här var man trea på pucken! Båda funkar, beror mest på specifika preferenser!
                      Senast ändrad av anteman; 2015-02-15, 23:17. Anledning: långsam

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 668 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 224 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      882 svar
                      141 821 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 162 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X